Jump to content
Annons

Analog mastring från mixerbord o tillbaka till dator


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte höra lite om tips här, för lite analog mastring. Jag har ett Behringer MX9000 bord, och jag vill nu prova att mastra analogt via bordet och lite inkopplade modeuler. Modulerna är en Behringer T1952 (2kanals rörkompressor) och en Behringer T1954 (analog ljudmodul 2kanals).

Dessa vill jag koppla till mixerbordet. Hur kopplar man detta smidigast?

Ljudet kommer via Cubase och går ut från ljudkortet in i mixerbordet.

Nu vill jag ta detta "ljudet" och köra genom mixer bordet och modulera och tillbaka in till Cubase.

Skall man använda sig av båda kanalerna på modulerna, eller skall de insertas i bordet på något sätt?

Hur gör man detta på lättaste sätt?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja är det mastering du ska göra så har du ju mixen som ett stereospår i datorn. Alltså kommer den ut ur datorn och hamnar på två kanaler på din mixer (två valfria kanaler)

Modulerna kopplar du till dessa kanalers insertar. Ett riktigt mixerbord har insertportar

Link to comment
Dela på andra sajter

oki! Så jag kan alltså koppla ihop kompressorn och den andra modulen, och sedan inserta detta på bordet, på var sin kanal? (blir väl 2kanaler på bordet?)

Sedan kan jag använda direct out på bordet och köra till ljudkortet då?

Hur skall man köra i Cubase då? Det blir ju två spår samtidigt. Skall man välja dessa spår som monospår i Cubase, och sedan göra en mixdown till ett Stereo spår? Skall de två monokanalerna i Cubase isådana fall panoreras för stereobilden?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till : Om man skickar mixerbordets ljud ut till första "modulen" (en ljudprocessor), skall man då välja att ta ljudet från outpout på 2st sub grupper eller kan man ta ljudet på controlrum out på mixerbordet (används vanligtvis till att skicka ljudet till monitorerna)

kompressorn kan man ju inserta på berörd kanal i mixerbordet, men är outputs from subgroup eller control room out att föredra på mixerbordet?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

oki! Så jag kan alltså koppla ihop kompressorn och den andra modulen, och sedan inserta detta på bordet, på var sin kanal? (blir väl 2kanaler på bordet?)

Sedan kan jag använda direct out på bordet och köra till ljudkortet då?

Hur skall man köra i Cubase då? Det blir ju två spår samtidigt. Skall man välja dessa spår som monospår i Cubase, och sedan göra en mixdown till ett Stereo spår? Skall de två monokanalerna i Cubase isådana fall panoreras för stereobilden?

Mvh Daniel

Det är väl en stereomix du har från början med din slutmix? Spela då också in de två kanalerna från mixern som ett stereospår.

Varför köra genom mixern, förresten? Det var ju bara de externa burkarna du ville komma åt och då blir mixern egentligen ganska öveflödig. Koppla istället från två utgångar på ljudkortet till den första externa burken, från den burken till nästa - och från den till två ingångar på ljudkortet och spela in från de två ingångarna på ett stereospår i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fungerar det - men klicka inte på den lilla högtalaren för monitorlyssning av spåret som du spelar in på - för då kan det bli cirkelpromenad... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog hellre lägga pengarna på ett par schyssta mastringspluggar. Kommer nog inte tillföra så mycket att mastra analogt med de burkarna du ska använda. Vanligast använder man

analog mastringsutrustning för att man vill åstadkomma ett sound med det burkar man använder då alla analoga kompressorer eq's m.m. har sin speciella charm. Dock bör det vara grejor av rätt hög kvalitet för att inte tillföra en massa onödigt brus och kanske störningar till musiken. Kolla upp plugin-limitern Voxengo Elephant och sonnox oxford inflator och kör dina mastringar digitalt tills du fått tag på lite schyssta analoga prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog hellre lägga pengarna på ett par schyssta mastringspluggar. Kommer nog inte tillföra så mycket att mastra analogt med de burkarna du ska använda. Vanligast använder man

analog mastringsutrustning för att man vill åstadkomma ett sound med det burkar man använder då alla analoga kompressorer eq's m.m. har sin speciella charm. Dock bör det vara grejor av rätt hög kvalitet för att inte tillföra en massa onödigt brus och kanske störningar till musiken. Kolla upp plugin-limitern Voxengo Elephant och sonnox oxford inflator och kör dina mastringar digitalt tills du fått tag på lite schyssta analoga prylar.

men om han nu vill pröva - låt honom göra det utan personliga pekpinnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...