Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet hur man lyckas med ett grundläggande sångljud, dvs. hur man ställer in kompressorn, EQ:n, Delay och ev. Reverb och desser. Men det är en sak som jag aldrig riktigt fått grepp om, och det är hur man får till det väldigt lena sångljudet likt detta i denna låt: http://www.youtube.com/watch?v=F-YmZV6TlAs

Ni som känner till sångaren (Tom DeLonge, lirar även i blink) vet att han aldrig kan sjunga i närheten av sådär lent i verkligheten. Jag hör ju att det ligger en del Auto Tune på rösten också, men frågan är, kan endast den effekten få till den lenheten? Jag tänkte också att han eventuellt använder ngn pitch grej från TC Electronics som jag hört ska vara jävligt bra.

En annas cool grej är att det känns som att reverbet i versen ligger kvar lite efter han sagt sista ordet och sen så tonas det ner och då kommer ett eko in och typ fyller in. Förklarade säkert det där dåligt, men skitsamma. Det jag frågar er är om någon vet hur man kan lyckas med detta sångljud.

Annons
Postat (redigerat)

Hela den plattan är inspelad hemma hos Tomm han gillar en ordentlig rörmick.

Som du kan se här:

Rösten är också dubbad, samt rörkompressorer (externa burkar alltså, inte pluggar).

Kan vara en Comb-filter också, det finns en Waves plugg (som jag inte kommer ihåg vad den heter) som skulle kunna återskapa effekten.

Redigerat av chrisB
drloop (oregistrerad)
Postat

Dom är ju proffs ut i fingerspetsarna dom som gjort det här sångljudet.

Omöjligt att säga vad dom använt för pluggar.

På en del ställen låter det dubbat, så där extremt bra gjort. Troligen melodyne och/eller autotune + redigering så dubbarna sitter exakt. Lite pinsamt att man hör effekter av pitchkorrigeringen tycker jag, inte lika proffsigt som övriga soundet.

Sången är hårt komprimerad, ganska säkert så har dom kört flera kompressorer, tex först en LA2 och sedan en snabb kompressor a la SSL för att ta bort aggressiva konsonanter.

Svårt att höra exakt vad som ligger på effektmässigt. men två olika reverb plus två olika delayer är nog ingen tokig gissning. En harmonizer typ Eventide H3000 verkar vara med.

Mycket meck med sången mao.

Postat

Jag har sett den där videon ett antal gånger, man hör ju att det ligger lite effekter på rösten där känns det som, för övrigt är ju det en blink låt. Jag vet också att We Don't Need To Whisper är inspelad hemma hos Tom, har sett Angels And Airwaves DVD:n säkert 20 ggr 😉 Så man måste ha en riktigt dyr rör mick för att få det så där "lent". Han använder ju Blue mickar, något jag också gör, fast en billigare sådan (Blue Bluebird)

Postat (redigerat)

Dom är ju proffs ut i fingerspetsarna dom som gjort det här sångljudet.

Omöjligt att säga vad dom använt för pluggar.

På en del ställen låter det dubbat, så där extremt bra gjort. Troligen melodyne och/eller autotune + redigering så dubbarna sitter exakt. Lite pinsamt att man hör effekter av pitchkorrigeringen tycker jag, inte lika proffsigt som övriga soundet.

Sången är hårt komprimerad, ganska säkert så har dom kört flera kompressorer, tex först en LA2 och sedan en snabb kompressor a la SSL för att ta bort aggressiva konsonanter.

Svårt att höra exakt vad som ligger på effektmässigt. men två olika reverb plus två olika delayer är nog ingen tokig gissning. En harmonizer typ Eventide H3000 verkar vara med.

Mycket meck med sången mao.

Ah, det låter faktikst rimligt, ska kolla upp den där harmonizer pluggen

EDIT: Bara en fråga, när man har två kompressorer, lägger man båda innan EQ:n då eller?

Och sen lite följdfrågor för att vill lära mig lite kring detta 😛

Hur hör man att sången är hårt komprimerad, och hur hör/vart hör man i låten att två kompressorer kanske används?

Vart i låten tycker du att du hör dubbarna?

Tror du att de reverbsen plus delayerna är hårdvara eller pluggar?

Redigerat av johangustav
drloop (oregistrerad)
Postat

Var tvungen att prova lite min teori med harmonizern.

Min lilla låt från 80talsfestivalen.

Originalsång:

Och samma men med harmonizer i stereo bara för att göra det lite tydligare.

Då kommer det lite chorusaktigaljudet. Nu har jag överdrivit lite för exemplet skull, kört i stereo.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ah, det låter faktikst rimligt, ska kolla upp den där harmonizer pluggen

EDIT: Bara en fråga, när man har två kompressorer, lägger man båda innan EQ:n då eller?

Och sen lite följdfrågor för att vill lära mig lite kring detta 😛

Hur hör man att sången är hårt komprimerad, och hur hör/vart hör man i låten att två kompressorer kanske används?

Vart i låten tycker du att du hör dubbarna?

Tror du att de reverbsen plus delayerna är hårdvara eller pluggar?

Skär med ett highpass filter innan första kompressorn, jag skulle välja en LA2 eftersom det är min favoritkompressor på sång. Den är inte så snabb så vid hård komprimering kan man få hårda konsonanter, vilket jag ibland tycker är tufft, men vill man mjuka till soundet så tar men en extremt snabb kompressor efteråt typ den som sitter i ett SSL 4000 bord och tar bort det hårda ljuden.

Sedan på med EQ och en sidechainad kompressor för s-ljuden och en för tex 2khz området där det kan göra ont. Multibandskompressor kan också användas, men jag är lite gammaldags så jag kör gärna sidechainad kompressor för jag tycker det går fortare att jobba med det än en multibandare.

Ordningen på kompressorer och EQ kan vara olika beroende på vilket problem man vill addressera och soundet man är ute efter. Man kanske till och med lägger en 3e kompressor sist, inga regler bara man når det resultat men är ute efter.

Vad det gäller effekterna så kan det vara precis vad som helst. Pluggar eller hårdvara spelar inte så stor roll.

Viktigt är att se till att ta bort otrevliga grejer in i reverben och delayerna. Om man vill har det är mjuka sounder så åker sidechainade kompressor på innan effekten också. Ibland skär jag även toppen på sången om med lågpass om jag har en reverb med mycket topp.

Ofta kör jag en kortare rum plus ett längre reverb så man får täthet i sångljudet.

Och hade jag varit i en studio av rang skulle jag nog kört ett Bricasti eller Lexicon reverb på sången + Eventide H3000 eller liknande.

Men det är inte så viktigt med hårdvara, det finns bra reverb och delaypluggar.

Delayerna skär jag ofta topp och botten på med high och low pass filter om jag vill ha ett mjukt tapeliknande sound. Eller någon plugg som låter lite tapeecho.

Om du kör PC och VST kan jag rekommendera det här delayet som jag gillar skarpt:

http://www.e-phonic..../retrodelay.php

Dubbar gör man väldigt ofta, och nu med dom redigeringsmöjligheter som finns så låter dubbarna snor tajt. Bra för att skapa lite "kräm" i leaden utan att det låter dubbat som förr.

Tyvärr tycker jag man dubbar lite väl ofta eftersom det tar bort lite av sångarens karaktär och alla låter som Britney... (eller välj någon annan stereotyp sångera/sångerska).

Redigerat av drloop
Postat

Var tvungen att prova lite min teori med harmonizern.

Min lilla låt från 80talsfestivalen.

Originalsång:

Och samma men med harmonizer i stereo bara för att göra det lite tydligare.

Då kommer det lite chorusaktigaljudet. Nu har jag överdrivit lite för exemplet skull, kört i stereo.

Tack så mycket för att du bifogade ljud 😄 Vilken harmonizer använder du där? För det lät ganska nära det resultat som jag är ute efter, najs! Vad har du mer för pluggar på sången?

Tittade dessutom igenom mina Waves pluggar och såg att jag har Ultrapich vilket är en harmonizer plugg, right? Vad kan man säga om den, bra eller anus?

Tittade även på en video med en TC Electronics voicepro eller ngt, den lät fan asbra också.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör bara Reason och Record.

Så på sången ligger som följer.

Records SSL kompressor satt på snabb attack.

Records EQ.

Ett kort rum

Ett långt reverb

Ett 3/16 delay i mono

Och ett baklänges reverb som ger en go stereokänsla och funkar som ett mjukt delay.

Och sist men inte minst Neptune som harmonizer... grym liten burk, ny i Record version 1.5.

Det är ju ofta inte grejerna som avgör hur man får till ett sound utan att man vet vad man vill uppnå och har lite kunskap om hur grejerna funkar.

Redigerat av drloop
Postat

Skär med ett highpass filter innan första kompressorn, jag skulle välja en LA2 eftersom det är min favoritkompressor på sång. Den är inte så snabb så vid hård komprimering kan man få hårda konsonanter, vilket jag ibland tycker är tufft, men vill man mjuka till soundet så tar men en extremt snabb kompressor efteråt typ den som sitter i ett SSL 4000 bord och tar bort det hårda ljuden.

Sedan på med EQ och en sidechainad kompressor för s-ljuden och en för tex 2khz området där det kan göra ont. Multibandskompressor kan också användas, men jag är lite gammaldags så jag kör gärna sidechainad kompressor för jag tycker det går fortare att jobba med det än en multibandare.

Ordningen på kompressorer och EQ kan vara olika beroende på vilket problem man vill addressera och soundet man är ute efter. Man kanske till och med lägger en 3e kompressor sist, inga regler bara man når det resultat men är ute efter.

Vad det gäller effekterna så kan det vara precis vad som helst. Pluggar eller hårdvara spelar inte så stor roll.

Viktigt är att se till att ta bort otrevliga grejer in i reverben och delayerna. Om man vill har det är mjuka sounder så åker sidechainade kompressor på innan effekten också. Ibland skär jag även toppen på sången om med lågpass om jag har en reverb med mycket topp.

Ofta kör jag en kortare rum plus ett längre reverb så man får täthet i sångljudet.

Och hade jag varit i en studio av rang skulle jag nog kört ett Bricasti eller Lexicon reverb på sången + Eventide H3000 eller liknande.

Men det är inte så viktigt med hårdvara, det finns bra reverb och delaypluggar.

Delayerna skär jag ofta topp och botten på med high och low pass filter om jag vill ha ett mjukt tapeliknande sound. Eller någon plugg som låter lite tapeecho.

Om du kör PC och VST kan jag rekommendera det här delayet som jag gillar skarpt:

http://www.e-phonic..../retrodelay.php

Dubbar gör man väldigt ofta, och nu med dom redigeringsmöjligheter som finns så låter dubbarna snor tajt. Bra för att skapa lite "kräm" i leaden utan att det låter dubbat som förr.

Tyvärr tycker jag man dubbar lite väl ofta eftersom det tar bort lite av sångarens karaktär och alla låter som Britney... (eller välj någon annan stereotyp sångera/sångerska).

Tack för det bra svaret ! Jag ska försöka att använda mig av detta tillvägagångssätt, men har inte den där LA2 kompressorn dock, men har en SSL 😛 Att sidechaina för S-ljuden, innebär det att man ska ta bort de skarpa s-ljuden, isf, kan man lika gärna göra detta med en desser?

Postat

Records EQ.

Ett kort rum

Ett långt reverb

Ett 3/16 delay i mono

Och ett baklänges reverb som ger en go stereokänsla och funkar som ett mjukt delay.

Och sist men inte minst Neptune som harmonizer... grym liten burk, ny i Record version 1.5.

Det är ju ofta inte grejerna som avgör hur man får till ett sound utan att man vet vad man vill uppnå och har lite kunskap om hur grejerna funkar.

Okej, najs, men har du reverben och delayet direkt på kanalen, inga bussar eller något?

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja du kan ta en desser. Det finns desser som tar ett större område än bara det klassiska 6-8khz. Så slipper du jobba med sidechainad kompressor om du tycker det är krångligt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Okej, najs, men har du reverben och delayet direkt på kanalen, inga bussar eller något?

Delayer och reverb skickade från effektsendarna från mixern. Ej insertade alltså.

Postat

Ja du kan ta en desser. Det finns desser som tar ett större område än bara det klassiska 6-8khz. Så slipper du jobba med sidechainad kompressor om du tycker det är krångligt.

Okej najs, för det blir nog enklare för min del, har inte sidechainat så mycket

Postat

Delayer och reverb skickade från effektsendarna från mixern. Ej insertade alltså.

Okej, makes total sence, men kan man säga att den största nyckeln utöver det vanliga som man typ alltid gör är ngn form av harmonizer samt pitch correction?

Postat

Eftersom hela produktionen är mixad av Tom Lord-Alge så torde Neve 2264 ha använts (en av hans favoriter för just lead).

Som han beskriver själv: "To make a vocal command attention I'll put it through an Teletronix LA3A and maybe pummel it with 20dB of compression, so the meter is pinned down. If the beginnings of the words then have too much attack, I'll put the vocals through an SSL compressor with a really fast attack, to take off or smooth out the extra attack that the LA3A adds."

Postat

Eftersom hela produktionen är mixad av Tom Lord-Alge så torde Neve 2264 ha använts (en av hans favoriter för just lead).

Som han beskriver själv: "To make a vocal command attention I'll put it through an Teletronix LA3A and maybe pummel it with 20dB of compression, so the meter is pinned down. If the beginnings of the words then have too much attack, I'll put the vocals through an SSL compressor with a really fast attack, to take off or smooth out the extra attack that the LA3A adds."

Det var som fan, alltså hård kompression först, sen en SSL för att ta bort lite av de hårda konsonanterna som kan uppstå typ. Sen typ två olika reverbs samt delay på separata bussar, desser, EQ och Harmonizer. Är det detta som behövs (utan någon speciell ordning)

Postat

En annan som jag tycker har en fantastiskt "len" och snygg röst är ju John Mayer. Men jag tror att soundet har grymt mycket med sångaren att göra också.

Postat

En annan som jag tycker har en fantastiskt "len" och snygg röst är ju John Mayer. Men jag tror att soundet har grymt mycket med sångaren att göra också.

Absolut. Men också att låten är mixad av Michael Brauer.

ps: den andre JM mixaren, Manny Marroquin, tipsar här:

http://www.soundpeek.com/talks/drums-bass-vocals-guitars-mixing-techniques-for-john-mayer/

drloop (oregistrerad)
Postat

Om tagningen är bra så krävs ju mindre med jobb.

Allt beror på hur tagningen låter och vad man vill uppnå.

Postat

Records EQ.

Ett kort rum

Ett långt reverb

Ett 3/16 delay i mono

Underbart! Har precis uppdaterat till Reason 5 + Record 1.5, det där låter mycket lovande 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.