Jump to content
Annons

Gammal cool mikrofon


the610

Recommended Posts

jä, jag har fått vantarna på en rätt snygg, kanske värdelös men ball stereomikrofon, philips EL 1979 heter den, jag har googlat som en dåre men hittar inga tekniska data elle rnågot av intresse överh...

Den har en 5-pins DIN kontakt i ena änden, hur funkar det? behöver den någon form av fantommatning på något vis, jag har köpt en adapter DIN - 2 rca men det funkar inte, lite trist.

jag tror att den har tillhört någon gammal rullbandare som kanske matar ut något schysst.

aja, skulle vara coolt att kunna använda den i alla fall.

hojt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EL1979microphone.JPG

En sån här? Sökte på din modell och hittade denna bild.

Jo, jag har ett gäng gamla mikrofoner. Är nästan 100% säker att jag har precis en sån där också, till Toshiba-rullbandaren. Fast den har en minitele-kontakt (mono).

Den är dynamisk, så det är bara att plugga in. 😛

Annars har jag DIN-kontakt på några gamla bordsmickar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, precis!

coolt! fast jag har en snygg liten benställning också, har tyvärr ingen kamera så jag kan inte lägga upp någon bild.

hmm, vad kan det då vara för vajsing? något jag måste löda om i DIN-rca-adaptern eller? eller så kanske micken är helt slut..

Link to comment
Dela på andra sajter

...den har en 5-pins DIN kontakt i ena änden, hur funkar det?..

Hittade en gammal Sennheiser i gömmorna för ett bra tag sedan, också utrustad med 5-pins DIN. Testade också med adapter till monotele men det ville sig inte. Så efter demolering av DIN:en visade det sig att kablarna satt åt hälsingland (2st). Fram med avbitare, en monotelehane och lödkolv. Den gamle rackaren var rätt trevlig med mjukt mellanregister... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

allright, a det får väl bli så då, fast det är ju två olika kablar från två olika mikrofoner, jag vet inte hur jag ska löda det då, vill gu gärna ha en för varje liksom.. uuhh, man fattar ju ingenting när man läser det här, jag är väl rätt trött antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

go go! det är med all säkerhet obalanserade kablar, vilket ger dig fyra ledare i kabeln. Om en av dom är svart och en annan är röd gissar jag att det är ett av paren. Löd den svarta till sleeve (skärm/jord) på en telehane och den röda till tip (signal). Testa om du får något ljud ur den. Funkar den så är de andra två ledarna till den andra micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...