Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag vill koppla en elgitarr via en lång xlr multi för att sedan koppla vidare in i en gitarrförstärkare. Jag gissar att att jag måste ha en linebox för detta. Räcker det med en passiv? och måste jag sedan ha en till linebox till som igen gör om signalen så att jag kan koppla in den i förstärkaren eller räcker det med en xlr till tele adaptor?

MVH/Dan

Annons
Postat

Det räcker med TS-XLR och XLR-TS, men beroende på hur lång multikabel tillsammans med de andra kablarna blir kan det lätt bli störningar, brus etc. Om stärkaren är top+låda skulle jag rekommendera en kortare kabel mellan gitarr och top, och sedan en längre sladd från toppen till lådan eftersom signalen där är mycket starkare och mindre känslig för störningar. Alternativt någon typ av signalförstärkare för gitarren om du måste gå genom multikabeln.

Postat

Det räcker med TS-XLR och XLR-TS, men beroende på hur lång multikabel tillsammans med de andra kablarna blir kan det lätt bli störningar, brus etc. Om stärkaren är top+låda skulle jag rekommendera en kortare kabel mellan gitarr och top, och sedan en längre sladd från toppen till lådan eftersom signalen där är mycket starkare och mindre känslig för störningar. Alternativt någon typ av signalförstärkare för gitarren om du måste gå genom multikabeln.

Ok, jag testade med den första varianten som du beskrev, men det blev för mycket störningar. Tyvärr så är det en combo förstärkare, annars hade jag gjort som du sa.

Vad ska man ha för signalförstärkare? och som sagt i min fråga, måste jag på något vis konvertera tillbaka signalen innan den går in i förstärkaren?

Postat

Om du kör en dist med fullt på alla rattar i början på långkabeln borde det inte bli så mycket annorlunda jmf med en normalkort gitarrsladd.

Och med riktig kvalitetskabel kan man ha ganska lång sladd innan det blir försämrat. Ska du stå hos grannen och lira? 🤪

Postat

Om du kör en dist med fullt på alla rattar i början på långkabeln borde det inte bli så mycket annorlunda jmf med en normalkort gitarrsladd.

Och med riktig kvalitetskabel kan man ha ganska lång sladd innan det blir försämrat. Ska du stå hos grannen och lira? 🤪

No offence, men vad jag tänkt göra kanske framgår av frågan.

Postat

Dan Ö,

Du kan pröva ett enkelt trix,

Ta två likadana passiva trafo DI-boxar (av bra kvalitét)där du använder den ena som vanligt i gitarr-ändan, d.v.s. gitarr in till telejacken och DI-box ut via XLR till multikabeln/mick-trunken, och sedan i andra ändan så tar du från mick-trunken in till den andra DI-boxens XLR (det blir fel kön, men använd en XLR vända hona/hona) och sedan telejacken till gitarrstärkaren.

--Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.