Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejsan

har börjat fundera på att köpa en hårdvaru buss kompressor, & har fastnat för TK Audio´s BC1 : http://www.tkaudio.se/

är ute efter att limma mixarna lite bättre.. men funderar även på om denna tlx skulle funka bra att skänka lite närvaro

i ljudet som kompressor före eller efter preampen vid inspelning av monospår?

eller är det master buss & trumm buss som är användnings området för en sådan kompressor?

(edit) lade ett mellanslag mellan kolon & http så det går att klicka på adressen för att komma till TK Audios sida

Redigerat av Larsson
Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

hmmm ser ut som att den är ämnad för mixbussar faktiskt ser inte ut att vara en insert kompressor alls.. Konstigt jag har aldrig sett något liknande.

Vad är det för anslutningar till den?

Postat

den är säkert anpassad föe en viss typ av uppgift alá mixbuss

tycker mig ha snappat upp att den ska känna av om det är mono & reagera på ett annat sätt då

men jag vet inte riktigt hur det ligger till

den ska vara åt ssl comp hållet, men mer flexibel (har jag snappat upp från gearslutz)

och jag letar efter en allroundare & mest bang for the buck

jag investerade för ca 2 år sedan i en vintage design m73d preamp (alá Neve)

och har nu ett fett förtroende för vintage design

tk audio är vintage design, men mesd fokus på mer modernt ljudande apparatur

och funderar nu på om denna kan vara en bra investering

som första & enda hårdvarukompressor

och om man slår till, är den bara för master komprimering?

som sagt jag frågar från ett amatör perspektiv, men jag vill ha bra hårdvara

och helst kanske en som är bra att spela in som första eller andra i inspelningskjedjan

insert kompressor.. är det en mono kompressor du menar då k9 ?

för det är en buss kompressor vilket jag antar är stereo

men även en buss kompressor borde gå att använda på mono material eller?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Öh nja menade inte riktigt så. Inserts är ju de effekter som man oftast använde mellan preamp och fader på ett mixerbord. Eller innan preamp. dvs en effekt man använde medans man spelar in. En send är ju en effekt som man skickar en redan inspelad signal till. Det känns som om denna är tänkt för det senare.

Och side chain är ju till för att den ska reagera på tex en baskagge som skickar en ljudsignal till kompressorn så att kompressorn triggas och framhäver tex (och oftast i detta fall) elbasen. Så att bastrumman och elbasen låter tajtare.

EDIT/ HAHA! Jag är nog lite för trött för att beskriva bra just nu, men du kanske fattar vad jag mena ungefär? 😊

Redigerat av k9
Postat

jag tror du förklarar rätt bra faktiskt

och jag får en bild hur denna kompressor kan funka i en liten projekt studio

alltså.. den funkar istort på vilket inspelat material som helst

men i efterhand.. vilket duger för mig

istället för att den bara är lämpad att ligga master & trumbuss typ

vilket är vad för bild jag fått av vad en busskompressor är

om jag nu fattat det rätt dvs! ;P

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror nog den kompressorn kommer att funka fint till lite försiktig kompression vid tracking av sång.

Blend funktionen gör ju att du kan spela in parallellkomprimerad sång.

Coolt.

Postat

Jag var i samma situation som dig. Jag valde att köpa en SSL clon från en tysk kille. Jätte bra kvalite, fungerar fint på både mastern å sång. Du kan ju PM:a mig ifall du vill ha mail adressen. Kostade runt 750euro.

Postat

tk audio är vintage design, men mesd fokus på mer modernt ljudande apparatur

och funderar nu på om denna kan vara en bra investering

som första & enda hårdvarukompressor

Jag hade dock nog satsat på en 1176, klon eller original om du bara ska ha 1 hårdvaru kompressor. Samma kille gör en 1176 klon som är lite billigare än SSL klonen.

Postat

jag tackar för inputen folks..

vad jag hoppades på att höra var att den skulle funka även till annat, även om man nu får lägga den efter istället för före

när jag googlar runt, så nämns den ofta som en buss kompressor åtSSL hållet.. men jag är inte riktigt på jakt efter SSL soundet (vad det nu är)

jag har iaf lyckats fatta att SSL inte är så allround utan funkar kalas i vissa samanhang & suger i andra

BC1 däremot ska dra åt det hållet, men vara mer allround & kanske inte lika färgat, men med en bra limmande karaktär

(vad jag fattat dårå)..

iaf blend funktionen verkar kalas, lutar nog åt BC1 faktiskt

nervöst att lägga pengarna på någons hemmabygge som ska vara en klon av något man inte har någon erfarenhet av förutm

en demo version av SSL från UAD.. nja

men tack för tipset dock! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.