Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har nu försökt ominstallera mitt KORG Nano-keyboard och tillhörande KORG M1 Le mjukvara.

Satte KORG M1 Le som VST PlugIn vid installationen, men det dyker inte upp i Cubase Ess 4.

Dessutom, jag undrar om datorn tagit rätt drivrutin, för det skulle komma upp en lista vid

installationen står det, där man ska markera att man installerar just ett Nano-keyboard och

ingen annan produkt, men den listan dök aldrig upp! Jag har PC, men bara i Mac-versionen av

drivrutinen ska tydligen den där listan utebli. Stod bara "Installation successful".

Ska tillägga att jag vet att jag hämtat rätt drivrutin.

Går jag in i Enhetshanteraren och Ljudenheter så kallas prylen nu för det vaga: USB-ljudenhet

och drivrutin från Microsoft står det (2001). Jag tror att det ska heta KORG nanoKey resp.

KORG USB and MIDI-driver. Det står dock: Plats 0 (NanoKey).

Hur FÅR man datorn att TA den rätta drivrutinen och inte installera Microsoft Windows egen så

fort man under installatione stoppar in usb-kontakten i datorn?

TILLÄGG: Drivrutinen hämtas naturligvis lämpligast från KORGs egen officiella webbsida.

😏

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

NU har jag nog fått in rätt drivrutin...

för nu använde jag programmet KORG USB-MIDI Driver Tools, och INSTALL KORG USB-MIDI Device, från Programmenyn.

Det står iaf nu KORG 2010 under drivrutin i Enhetshanteraren och det står Nano Key Control 1 under Ljudenheter, Standardenhet, under Egenskaper för Ljud och Ljudenheter, som man når från Aktivitetsfältet.

På rätt väg, tror jag.

Men det är då INTE som det står i manualen att man skulle göra...

Dessutom har det lagts till en KORG-ikon i Enhetshanteraren nu också, som

inte fanns där när jag körde med Korgs drivrutin förra gången. Denna är

nog ännu mer upphottad på.

Tillägg: Observera att datorn (WIn XP), länge hade den upptagen som "Micro Kontrol" och inte

"Nano KEY" i rutan vid Aktivitetsfältet vid installationen. Ovanligt länge, efteråt också...

men nu så.

😄

Redigerat av debatt
Postat

Drivrutinen verkar var den rätta (den är KORGs egna från 2010).

Lösning i efterhand: Använde Installationsprogrammet från Programmenyn

OCH

Cubase Essential 4 hittar KORG M1 Le!

Lösning: Genom att söka efter KORG M1Le-s dll-fil som hade placerat sig på två ställen i

Windows XP - dels i mappen KORG och dels i mappen VST-Plugins, i Cubase Ess 4-programmet

kunde jag flytta en av dessa [helt identiska dll-filer] och jag tog då den som låg under

mappen "VST Plugins" genom att använda "Add" i Cubase ruta PlugIn Paths och sedan Uppdatera

VST PlugIn-arna i Cubase genom att klicka på Update.

Någon kanske kan förklara varför denna dll-fil fanns på två ställen och varför mitt Cubase

ALDRIG får in VST Plug-inarna direkt in i Cubase, utan man alltid måste Addera dem själv

efteråt.

Tack dr loop för ett vakande öga. 😉

//:debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.