frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Jag ska mixa overhead och ambience på mina trummor nu. Är det nån som har koll på hur mycket botten jag ska skära där?
Anjou Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Har du användning för de lägre frekvenserna, dvs, har du ett bra sound på hela kitet i OH-kanalen ser jag ingen anledning att ta bort det. Annars kan det vara tacksamt att filtrera ganska mycket för att hålla koll på lågfrekvenserna genom direktmickarna.
frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Jag funderar på att bara fokusera mig på dom höga frekvenserna på OH-mikarna, och skära botten(bas) istället på AMB-mikarna.
hegobald Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Tänk bara på att lyssna lite i mono då och då så du får koll på eventuella fasproblem 😉
frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Jag kör med Audio-Technica 4033 (x2) på ambiencen och 2 st shure sm 81 på OH.
frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Tänk bara på att lyssna lite i mono då och då så du får koll på eventuella fasproblem 😉 Okej
frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Jag kör med Audio-Technica 4033 (x2) på ambiencen och 2 st shure sm 81 på OH. Tänkte att någon av er kanske har koll på eq på såna mickar. 🙂
Anjou Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Det handlar mer om HUR du mickat och hur ditt rum ser ut än vilka mickar du har i detta läget. Sen är väldigt mycket smaksak hur man vill fördela frekvenserna.
frix (oregistrerad) Postat 31 augusti 2010 Postat 31 augusti 2010 Det handlar mer om HUR du mickat och hur ditt rum ser ut än vilka mickar du har i detta läget. Sen är väldigt mycket smaksak hur man vill fördela frekvenserna. AMB X/Y 2,5 meter framför setet, riktat i höjden mellan kagge och puka. Sen OH= ortf miking i mitten ovanför setet.
tona9101 Postat 1 september 2010 Postat 1 september 2010 AMB X/Y 2,5 meter framför setet, riktat i höjden mellan kagge och puka. Sen OH= ortf miking i mitten ovanför setet. Finns ingen "magisk" eq för detta. Mixa tills det låter bra för DIG! Jag själv mickar alltid OH så att de replicerar hela trumsetet bra, aldrig bara för att ha cymbalerna i dem. Dock så brukar jag ofta plocka ner lite runt 500-700 Hz för att jag gillar det soundet!
MattiasA Postat 3 september 2010 Postat 3 september 2010 Jag funderar på att bara fokusera mig på dom höga frekvenserna på OH-mikarna, och skära botten(bas) istället på AMB-mikarna. Menar du inte fokusera på de låga frekvenserna i OH och skära botten i amb-mickarna? eller fattar jag dig fel? 😉 Vad är det för musikgenré?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.