Jump to content
Annons

AntiVirusprogram som man kan stänga av då och då


debatt

Recommended Posts

Hej!

Vad finns det för AntiVirusprogram som man kan stänga av då och då - t.ex. under den tid man spelar in i ett mångkanaligt inspelningsprogram, sitter med ett masteringsverktyg eller skriver vanlig text i ett ordbehandlingsprogram och inte är ute på Nätet? När man går ut på Nätet får programmet gärna gå igång och om

det puttrar i bakgrunden då eller för ett dj**la liv bryr jag mig inte om, bara det är aktivt.

Det intressanta är att det relativt snabbt går att stänga av (inaktivera) helt när det inte behövs.

Vad heter det programmet? (Varken Norton eller McAfee går det att göra så med numera utan längre tids avinstallation.)

😐

nyfiken//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder Avira funkar bra går att stänga av men jag gör det aldrig.

Ok, tack. Kollade lite på det nu.

Ser att AntiVirus-varianten är gratis,

Premium kostade €20 och

Internet Security €40.

Är det för ett helt år? Det framgick inte.

Snabba att installera alla 3.

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör panda, har stängt av det nångång.

Är det Panda köpversion eller Panda gratisversion?

Kunde man stänga av genom en enkel knapptryckning, typ

"inaktivera", eller "stäng av (tillfälligt)?

Man kunde det på Norton förr, men inte nu vad jag vet.

På McAfee går det inte alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

debatt ta och ladda hem Microsofts egna. Jag kör det på min maskin och behöver aldrig stänga av virus programmet.

http://www.microsoft...ity_essentials/

GRATIS!

Ja, jag har tittat på det. Fått bra lovord.

Ska kolla med McAfees support en gång till imon.

Tror inte jag kan få tillbaka några pengar för ett helt

halvår jag betalat i förväg för dock. De är inte kända för

att göra så. Kör ett paket från dem.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör gratisvarianten Avira och Comodo Firewall.

Man stänger av den genom att högerklicka på iconen vid klockan.

Jag tror att M$ Security Essentials är bra men har inte provat det.

Mm... läste att Comodo hade en gratisvariant också, av AntiVirusprogram,

men att de var mest kända (hittills) för sina bra brandväggar.

Du tycker inte att det räckte med Windows egna brandvägg då?

Jag kör ju McAfee, som sagt..

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows brandvägg är väl ganska ok, jag hade Jetico Firewall förut när jag körde Xp 32 bit och den funkar nog inte Win7 64 bit och jag trodde Comodo skulle vara bättre, men den är väl lite bättre än Windows inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör panda, har stängt av det nångång.

Du har inte Panda Cloud då (gratis) eller Panda Cloud Pro? Program som sägs bygga på den nya Molntekniken.

Även deras andra program såsom Panda for Netbooks t.ex. sägs bygga på Molntekniken.

Denna innebär att det inte krävs några betungande uppdateringar i datorn eller initieringsfiler som stör står det,

utan all bekämpning sker i datorer/servrar på Nätet, innan problemen nått ens egen dator.

Panda for Netbooks

Såg en test där testaren skrev att det var bra och mycket resurssnålt eftersom man inte märker av det.

Han tyckte dock det var till för de som ALLTID var uppkopplade mot Internet.

Jag har ingen aning om varför? Skyddet är kanske inte aktivt annars.

Men så bra då. Vad ska man ha skyddet till annars?

Virus-smittad cd kanske...

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad finns det för AntiVirusprogram som man kan stänga av då och då - t.ex. under den tid man spelar in i ett mångkanaligt inspelningsprogram, sitter med ett masteringsverktyg eller skriver vanlig text i ett ordbehandlingsprogram och inte är ute på Nätet? När man går ut på Nätet får programmet gärna gå igång och om

det puttrar i bakgrunden då eller för ett dj**la liv bryr jag mig inte om, bara det är aktivt.

Det intressanta är att det relativt snabbt går att stänga av (inaktivera) helt när det inte behövs.

Vad heter det programmet? (Varken Norton eller McAfee går det att göra så med numera utan längre tids avinstallation.)

😐

nyfiken//:debatt

avg free har fungerat för mig, men nu kör jag Microsoft security essentials och det programmet behöver jag aldrig stänga av när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

avg free har fungerat för mig, men nu kör jag Microsoft security essentials och det programmet behöver jag aldrig stänga av när jag spelar in.

Var du "tvungen" att stänga av med AVG free?

Gick det lätt att stänga av AVG free?

KAN du stänga av Microsoft sec ess?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Var du "tvungen" att stänga av med AVG free?

Gick det lätt att stänga av AVG free?

KAN du stänga av Microsoft sec ess?

😕

Hej

Jag arbetar med IT-säkerhet och då och då använder jag en del program som inte AVG (eller andra AV program gillar).

Därför händer det att jag stänger av då och då, men egentligen inte när jag använder musikprogram.

Det du kan göra är att undanta vissa typer av filer eller kataloger ifrån realtidsscanning. Då bör det inte bli några problem.

De flesta antivirusprogram (inkl AVG och MSSE) har annars funktioner för att stänga av realtidsscanning om det skulle behövas. Du får dock massa varningar osv.

Jag tycker ofta man klarar sig med "on demand" scanning på nedladdade filer, men surfar du mycket bör du ha det på för att gånga script och liknande.

Själv har jag en dedikerad musikPC så det blir inte mycket surfande ifrån den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Norton och det går lätt att stänga av både antivirus och brandvägg. Och ibland kopplar jag ur nätverkssladden och stänger av, speciellt vid inspelning. Händer att Norton tar för mkt resurser annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju rätt bra också när man vet vad det är för filer som antivirusprogrammet föreslår att det ska ta bort.

Vill du ta bort denna filen (presenterad i YTTERST förkortad form), som KAN vara nåt problematiskt? Ja, det är nog bäst för det står att systemet är i fara annars. Och det står det f.ö. om man inte gör nåt alls heller. Sedan när man väl tagit bort filen så står det vad den heter och det råkade vara en viktig fil i cd-bränningsprogrammet. Ojdå.

Sen är det bra med antivirusprogram som faktiskt genomsöker alla filer under en Fullständig scanning och inte gör så att allt färre och färre filer genomsöks för varje gång en fullständig genomsökning sker, pga. programmet istället stängt åtkomsten för fler och fler filer och inte genomsöker dem helt enkelt. Tala om att sopa problemen under mattan.

Det är framförallt bra med antivirusprogram som inte automatiskt skiter i att installera ett musikprogram för säkerhets skull, bara för att en av de fonter som fanns med i programmet råkade heta något liknande som ett känt virus.

Det är också bra om man kan stänga av sin dator när man vill, så inte antivirusprogrammet hindrar det, därför att det tar upp för stora resurser för att t.o.m. hindra en vanlig avstängning.

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har goda erfarenheter av Avast och har nu testat microsoft security essentials och det verkar minst sagt trevligt det med.

Commodo känns som att det är ganska säkert, men det tar en hel del prestanda av datorn. Irriterande att man den frågar om alla program skall få tillåtelse osv också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...