Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har byggt en studio i en förlängning av en bod på tomten. Studion är 5 kvadrat och består bara av ett inspelningsrum och datorn står på andra sidan väggen inne i boden. När jag själv använder studion (läser in böcker) kan jag styra datorn därifrån. Problemet uppstår nu när andra vill läsa in i studion och jag ska lyssna med och kunna kommunicera med den personen. Studion är för liten för att båda ska kunna sitta där och i boden vill jag inte gärna sitta :-)

Tanken är då att ha kontrollrummet i huset och därifrån kunna fjärrstyra datorn och också kunna kommunicera med personen därifrån. Hur ska jag upprätta detta på enklaste sätt? Enklaste kabeldragningen vore endast en nätverkskabel mellan husen... kan det räcka och i så fall hur sätter jag upp allt? Eller kan jag köra trådlöst? Eller via Internetbaserade program typ Skype?

Avstånd mellan studion och huset är ca 20 meter.

Till datorn har jag en M-Box Mini som är USB-ansluten.

Tacksam för svar/Kjelle

Redigerat av kjelleben
Annons
Postat

Com radio? finns på clasohlsson. enklare går det ju inte att få det.

För kommunikationen kanske... men svårt att styra datorn på det viset 😕

Postat

Kör med Tight VNC eller liknande program för att fjärrstyra datorn: http://www.tightvnc.com/

Om du har samma elnät i båda husen så finns det nätverksadaptrar som kan köra LAN via elnätet, så slipper du dra kablar och trassla med mer osäkra trådlösa alternativ.

Postat

Kör med Tight VNC eller liknande program för att fjärrstyra datorn: http://www.tightvnc.com/

Om du har samma elnät i båda husen så finns det nätverksadaptrar som kan köra LAN via elnätet, så slipper du dra kablar och trassla med mer osäkra trådlösa alternativ.

Det låter som en bra idè... ska kolla upp det! Har du någon egen erfarenhet av LAN via elnätet? Stabilt?

Kjelle

Postat

Jag har kört LAN över elnätet med produkter från netgear. Fungerade väl sådär tycker jag. Svårt att konfiguera och väldigt varierande hastigheter.

Skulle nog köra på trådlöst nätverk. Högre hastigheter och mer stabilt särskilt när det inte är jätteavstånd vi snackar om.

Postat

Jag skulle utan tvekan dra nätverkskabel. Stabilt och snabbt!

Helt klart värt att lägga ner ett par timmar på det.

När du är klar kan du sitta med ett leende på läpparna och jobba.

Lycka till oavsett vilken lösning du väljer.

Bedlam.

Postat

Jag skulle utan tvekan dra nätverkskabel. Stabilt och snabbt!

Helt klart värt att lägga ner ett par timmar på det.

När du är klar kan du sitta med ett leende på läpparna och jobba.

Lycka till oavsett vilken lösning du väljer.

Bedlam.

Tack för svar Bedlam. Nätverkskabeln är ju lätt att dra... och som du säger, stabilt och snabbt för att fjärrstyra. Men finns det nån lösning för att kommunicera med den personen som sitter i studion via nätverkskabeln? Jag vill lyssna och kunna kommentera det som händer vid mikrofonen.

Postat

Jag har kört LAN över elnätet med produkter från netgear. Fungerade väl sådär tycker jag. Svårt att konfiguera och väldigt varierande hastigheter.

Skulle nog köra på trådlöst nätverk. Högre hastigheter och mer stabilt särskilt när det inte är jätteavstånd vi snackar om.

Tack för förslaget men är lite "bränd" när det gäller trådlöst, tycker det strular alltför ofta... och det måste vara 100% stabilt i detta sammanhang.

Postat

Tack för svar Bedlam. Nätverkskabeln är ju lätt att dra... och som du säger, stabilt och snabbt för att fjärrstyra. Men finns det nån lösning för att kommunicera med den personen som sitter i studion via nätverkskabeln? Jag vill lyssna och kunna kommentera det som händer vid mikrofonen.

Skype eller TeamSpeak bord funka. Om du nu har internetåtkomst från båda datorerna. För jag tror att de båda programmen behöver det.

Annars finns Ventrilo. Det har jag använt hemma i ett LAN.

Postat

Det låter som en bra idè... ska kolla upp det! Har du någon egen erfarenhet av LAN via elnätet? Stabilt?

Kjelle

Jag har hört nätverk i elnätet i fyra - fem år, köpte Amitech. Fungerar utmärkt och superenkelt helt utan konfiguration. Bara stoppa i väggen och köra!!! Har två datorer på övervåningen som pratar med ett bredbandsmodem nere i hallen.

(Har ingen aning om proppar och faser, men det ska inte spela någon roll enligt manualen.)

Postat

Har ingen superide på kommunikationsbiten, men kan ju rekommendera att när (om) du ska gräva ner

nätverkskabeln så kan du ju läggga ner annan kabel samtidigt.

Jag brukar oftast dra mer än jag behöver och dessutom lägga ner "tomma rör" (flexislang) för

framtida bruk.

Det brukar inte gå speciellt många veckor innan man upptäcker att man

dragit för lite kabel.

Om du lägger ner tomrör samtidigt så är det en smart ide och se till att

man har en dragtråd i den för att underlätta senare dragning.

Bedlam.

Postat

Om du nu tänker dra kablarna genom rör under marken och har en rimlig budget på ca 2 - 5 000 kr kanske du även borde:

Dra nätverkskabel samt 2 telekablar , Xlrkabel , skärmkabel och en hörlurskabel igenom röret från boden till studion.

Och till studion införskaffa en hörlursförstärkare ( Mackie bigknob , Samson , etc etc )

På så vis kan du kommunicera med boden via Mackie och sköta inspelningen i studion.

Du kan då även koppla in en extern skärm till boden med texterna om dom ska synka mot tex animation eller film. ( du kanske inte behöver detta ? )

Telekablarna kan användas för att spela in gitarr tex eller skicka ljudet från studion in i boden till ett par högtalare eller Reampa med bodens akustik osv osv .

Xlr givetvis till micken i boden som sedan kopplas in i ljudkortet i studion.

D har du säkrat boden och studion för mer avancerade inspelningar om behov skulle uppstå.

Bara en tanke...:0)

Postat

Skype eller TeamSpeak bord funka. Om du nu har internetåtkomst från båda datorerna. För jag tror att de båda programmen behöver det.

Annars finns Ventrilo. Det har jag använt hemma i ett LAN.

Bra, tack... flera förslag på program. Ska genast kolla upp dem. Problemet med mitt ljudkort (Mbox Mini) är att det inte rockar med andra program än Pro Tools som jag använder vid inläsningarna! Men jag tänker att jag ska kunna sätta in ytterligare ett ljudkort och koppla till Mboxen så att inläsaren kan höra och prata med mig.

Postat

Jag har hört nätverk i elnätet i fyra - fem år, köpte Amitech. Fungerar utmärkt och superenkelt helt utan konfiguration. Bara stoppa i väggen och köra!!! Har två datorer på övervåningen som pratar med ett bredbandsmodem nere i hallen.

(Har ingen aning om proppar och faser, men det ska inte spela någon roll enligt manualen.)

Ja, fungerar det utan strul så låter ju det som en jäkligt enkel lösning. Hur pratar datorerna med modemet menar du? Inte via elnätet förmodar jag?

Postat

Har ingen superide på kommunikationsbiten, men kan ju rekommendera att när (om) du ska gräva ner

nätverkskabeln så kan du ju läggga ner annan kabel samtidigt.

Jag brukar oftast dra mer än jag behöver och dessutom lägga ner "tomma rör" (flexislang) för

framtida bruk.

Det brukar inte gå speciellt många veckor innan man upptäcker att man

dragit för lite kabel.

Om du lägger ner tomrör samtidigt så är det en smart ide och se till att

man har en dragtråd i den för att underlätta senare dragning.

Bedlam.

Just det... bra tips 😄

Den erfarenheten har man ju gjort förut... att man varit för "snål" menar jag!

Postat

Om du nu tänker dra kablarna genom rör under marken och har en rimlig budget på ca 2 - 5 000 kr kanske du även borde:

Dra nätverkskabel samt 2 telekablar , Xlrkabel , skärmkabel och en hörlurskabel igenom röret från boden till studion.

Och till studion införskaffa en hörlursförstärkare ( Mackie bigknob , Samson , etc etc )

På så vis kan du kommunicera med boden via Mackie och sköta inspelningen i studion.

Du kan då även koppla in en extern skärm till boden med texterna om dom ska synka mot tex animation eller film. ( du kanske inte behöver detta ? )

Telekablarna kan användas för att spela in gitarr tex eller skicka ljudet från studion in i boden till ett par högtalare eller Reampa med bodens akustik osv osv .

Xlr givetvis till micken i boden som sedan kopplas in i ljudkortet i studion.

D har du säkrat boden och studion för mer avancerade inspelningar om behov skulle uppstå.

Bara en tanke...:0)

Tack för svar. Tanken är god...men, boden ligger vägg i vägg med Studion och är inte isolerad och inte lämplig att sitta i 😄 Tanken är att jag ska dra kablar (eller hur jag nu gör) till boningshuset som ligger typ 20 meter därifrån. Finns det någon begränsning för hur långa vissa kablar kan vara innan signalen försämras?

Postat

Ja, fungerar det utan strul så låter ju det som en jäkligt enkel lösning. Hur pratar datorerna med modemet menar du? Inte via elnätet förmodar jag?

Jo, all kommunikation går via husets elnät.

Från ADSL-modemet har jag en nätkabel med adapter i änden, ansluten till ett vanligt vägguttag.

homeplug_net_adaptor_sm.jpg

Övervåningen sitter motsvarande adaptrar i vägguttagen, med sladdar till datorernas nätingångar.

Så här ungefär:

homeplug_application.jpg

Där de röda linjerna är husets elnät.

Postat
Tack för svar. Tanken är god...men, boden ligger vägg i vägg med Studion och är inte isolerad och inte lämplig att sitta i Tanken är att jag ska dra kablar (eller hur jag nu gör) till boningshuset som ligger typ 20 meter därifrån. Finns det någon begränsning för hur långa vissa kablar kan vara innan signalen försämras?

Min tanke var att du skulle dra 20 meter eller mera.

Någon prestanda eller kvalitets försämring borde du inte få på så kort sträcka.

• 9 månader senare...
Postat

Hejsan!

Jag hakar på denna tråd då jag har en liknande fråga vad det gäller skärmkabel / USB.

PLANERAD SETUP

• Kontrollrum: Skärm, tangentbord/mus, Nucleus, Audient Centro, outboard gear

• Serverrum : Dator (kommande MAC Pro), router etc. Kabelkanalerna är 5 meter mellan K-rum/S-rum, så tot. kabellängd kommer bli ca 7 meter.

• Liverum: Skärm. Kabelkanal till serverrum är tre meter netto, så skärmkabeln behöver vara 5 meter.

FRÅGOR

• Vad är bästa lösningen vad det gäller långa kabellängder för USB resp. skärmkabel?

• Max kabellängd längd?

Tackar på förhand! / Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.