Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ingen ljudtekniker, älskar dock musik och skulle vilja med hjälp av AD få trummorna att låta på 2 olika sätt.

OM ni har spotify så kolla in Indigenous - Broken Lands som är det ena torrare ljudet

och sen har vi Storyville - Dog Years som har lite mer luftigt sound..

Är det någon som har tid o tipsa på om hur man ska hantera OH eller Rumsmickarna.

eller om man ska satsa på Reverb....

När jag sitter och får till trummorna så känns det alltid som att mitt ljud blir torrt och tråkigt, och drar jag upp OH eller ROOM

så blir det för mycket... känns alttid som det är något som saknas, vet dock inte vad...

Jag ska lägga upp ljudklipp så får ni säga vad ni tycker...

tar dock emot tips på vad man kan satsa på...

Annons
Postat

Hmm.. har provat AD för een tid sedan. Va iof bara en demo, men det e bra ljud i dom. Mem jag minns dock inte om man kunde mixi inne själva AD. Lägga kompressor,EQ m.m. Eller va det ganka likt EZdrummer kanske? Där kan man bara dra i reglarna för varje puka,kick hihat osv. inklusive room och kompession av kitet. Men OM du kan Bounca ut varje trumkanal så kan det vara bra och så e det bara att mixa i ditt inspelningsprogram. Cubase,Reason eller vad du nu sitter med. OM du e som jag rätt gul på att mixa så kan jag rekomendera Stuidios tidning MIXOLOGI som jag själv haft väldigt mkt nöje av! =)

Hoppas dettta hjälper lite ändå !

Postat

Addictive är väl rätt bra när det gäller ljudkvalité och det går ju att ta bort rummet på dem tror jag så är det ju torrt?

Sen är det väl bara att kasta på ett rumsreverb i din DAW så det inte är för torrt..?

Postat

En liten kontring till de två svaren ovan, för att undvika förvirring:

Addictive Drums fungerar alldeles utmärkt på egen hand. Med det menar jag att dess interna mixer med effekter och ljudverktyg räcker långt mer en väl för de allra flesta av oss, såväl amatörer som proffs. I min signatur finns inspelningar där jag använt AD; allt trummaterial är mixat internt (AD) och därefter bussat till en enkel stereokanal — helt utan ytterligare effekter — i DAW:en. Det enda som påverkar trummornas slutresultat är de eventuella effekter jag har på masterbussen.

Postat

Jag har provat dom interna effekterna, men jag tycker det är krångligt användarsnitt så jag använder istället Cubase egna compressorer och effekter.

Jag kör med Cubase Essential 5 så jag har inte Cubase alla funktioner.

Det som jag tycker är svårt är att ställa nivåerna. Sen tycker jag att riktiga instrument är mycket lättare att mixa.

Men jag vill få till det i datorn så mina Låtideer låter så bra som möjligt.

Jag har även EZdrummer, och gitarrer och bas går igenom Pod Farm 2.0 som ger mig ganska bra sound

Jag måste lära mig nivåerna med alla instrument, det tycker jag är skitsvårt...

Postat

En liten kontring till de två svaren ovan, för att undvika förvirring:

Addictive Drums fungerar alldeles utmärkt på egen hand. Med det menar jag att dess interna mixer med effekter och ljudverktyg räcker långt mer en väl för de allra flesta av oss, såväl amatörer som proffs. I min signatur finns inspelningar där jag använt AD; allt trummaterial är mixat internt (AD) och därefter bussat till en enkel stereokanal — helt utan ytterligare effekter — i DAW:en. Det enda som påverkar trummornas slutresultat är de eventuella effekter jag har på masterbussen.

Ja men se där ! =) visste inte ens att AD hade egen intern mixer. Alltid kul med lite uppdateringar !

Kanke man skulle ta åh pröva AD och jämföra med typ Superior Drummer =D

Postat

Nu har jag ägnat mig endast till rumsmicken för o skapa det sound som trumljudet ska ha

men jag vet inte hur jag gör så direktmickarna kommer i fas?

Jag vill ha det största rummet i AD, men då kommer ju rumsljudet flera mil efteråt, hur gör jag så det kommer i fas?

Jag provade faktiskt att använda Pod Farms pluggar som simulerar olika preamps och eq, tycker ljudet blir mer trevligt med lite knåpande.

tänkte få till direkt mickarna också.

Hihaten och Virveln tycker jag är svårast att få som jag vill, virveln har en tendens att blir för fet, vill ha mer tryck på toppen.

Och hihaten låter bäst i Rums eller OH mickarna, men om man försöker få till soundet på dom där så försvinner mycket annat gott från dom mickarna..

Ja som ni ser så tänker jag i alla möjliga banor, men det beror nog på att kunskapen inte är den bästa än 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.