Jump to content
Annons

Ljudisolering i barack!

Recommended Posts

antifit (oregistrerad)
Postat

Jag har fått för mig att jag skall fixa en eller två baracker (arbetsbodar) och inreda en studio!! Är detta möjligt och hur skall jag gå till väga med ljudisolering!

Kan man dämpa så att det knappt hörs ut om man tex lirar trummor?

/antifit :rolleyes:

Annons
Postat (redigerat)

Klart det går men det blr tufft...Och barackerna har liet för lågt i tak men hmm det går....problemet är som vanligt golvytan.... Frågan är bara hur mycket får läcka ut? du kan säkert få ner det till 40dB men förmodligen får du problem invändigt med ståendevågor och mickning pga tidiga reflexer det är en avvägningsfråga...Nu gav man ett skönt konsultsvar:-)

Redigerat av zankan
antifit (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finns det nåt standardmått på hur högt i tak det skall vara? Det finns väl massor av folk som har hyfsade studios i typ källare med 2 meter till tako dyl? Det kanske tom vore en bättre ide´att bygga studion i min källare istället för en barack? (Bor i radhus) Kanske kan spela in trummor någon annanstans och göra resten i hemma studion? Kan man ljudisolera så att inte grannarna störs?

Hade ju varit drömmen!!!!!!!!!!!!!!

/ M

🙂

Redigerat av antifit
Postat

Kan kan du allt.

Dubbla konstruktioner är lösningen. Bygg ett rum i rummet. Lufttätning och dämning av vibrationer...

Ny regelstomme fristående från den gamla väggen, 2-3 lager gips(bättre än trä), 10-15 glasfiberisol. Se till så att golvet inte är "ihåligt" (brädgolv). Om så är fallet, riv upp och dämpa samt bygg ett nytt golv på det gamla. Täta alla springor.

Dubbla dörrar osv.

Byggmaterialstillverkare har ofta bra handböcker. Gipstillverkaren Gyproc har en trevlig. Få tag på den.

Man får kompromissa, det kostar en hel del att köpa byggmaterial.

Källare är mycket bättre än barack om du kan bygga ner taket en 10-20 cm. Ett litet utrymme är inget problem i sig om rummet är rätt konstruerat. 2 m takhöjd är ju ok efter tillbyggnad av nytt undertak.

antifit (oregistrerad)
Postat

Tack för dom trevliga svaren!

Jag tror allt att det lutar åt källaren! :rolleyes:

/ M

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.