Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Spelar mycket reggae (sk. "backing band") och vill gärna ha en ok keyboard att spela på.

Mina krav är split-funktion (piano på vänstra halvan och något smaskigt synth-lead/blås på andra halvan), lagerfunktion (layering, kallas det visst) och ok pianoljud.

Gärna bra orgel och rhodes-simulering (har inga dödshöga krav, men vill inte veta av uppenbart skitdåliga ljud).

Casio CTK 4000 verkar frän (vilket alla instrument gör på franska reklamfilmer på youtube) men är lite skraj för att köpa grisen i säcken.

Så, tre frågor;

1. Hur stor skillnad är det på Casio ctk 4000 och Ctk 5000?

2. Är det ens värt att köpa en casio CTK?

3. Vad rekommenderar ni (dvs. som inte heter Korg Triton, Nord Lead eller kostar över 4000 och kräver förstärkare)

Tacksam för snabba svar, det rycker i spelnerverna.

Annons
Postat

Men... Du vill alltså ha nåt som inte kräver förstärkare? Tänker du köra med de inbyggda småhögtalarna på rep och gig? Då lär du ju knappast höras alls, om det inte hänt massor med keyboardarnas högtalare de senaste åren...

Så, trots din punkt 3, skulle jag säga att en synth alltid är bättre än en keyboard, särskilt om du har lite begränsad budget.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skulle själv valt en Yamaha i samma prisklass istället för en Casio. Har inte testat en enda Casio som jag gillat. De inbyggda hötalarna räcker gott för att öva och spela hemma, men inte för att repa/spela live med¨

Kolla beggat med. Här tex; Vend.se

Redigerat av k9
Postat

Skulle själv valt en Yamaha i samma prisklass istället för en Casio. Har inte testat en enda Casio som jag gillat. De inbyggda hötalarna räcker gott för att öva och spela hemma, men inte för att repa/spela live med¨

Kolla beggat med. Här tex; Vend.se

Tack för svar!

Det är riktigt att det bara är för hemmabruk, och smårep. Många här kastar bannor över Casio - Vad är det egentligen som är så dåligt med dem? Dåliga ljud?

Och har någon erfarenhet av CTK 5000?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är inget fel på Casio, de gör grymma miniräknare. :rolleyes:

Men när det gäller det du söker så hanar de ofta efter de tillverkare som har mera erfarenhet av ljust keyboard. Det är både skillnad på ljud kvalité och på spelkänslan om man jämför med tex Yamahas alternativ i samma prisklass, tycker jag. Dessutom så upplever jag byggkvalitén som sämre. Men det är ju lite en smaksak, kanske? Men testa och jämför i en musikaffär själv om du kan.

Redigerat av k9

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.