Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag bestämde mig för ett tag sen för att köpa en MIDI-keyboard att leka runt med. Sagt och gjort så inhandlades en Midistart Music 25 (från Thomann, ingen värstingmodell). Jag kopplade in den i datorn visa USB och den installerades. Hittills gick allt bra.

Emellertid så får jag den inte att fungera. Jag trycker som en galning på tangenterna men ingenting händer. Hur jag än gör reagerar inte Cubase LE alls. Jag googlade runt lite och trodde jag fick klarhet i det hela. Till MIDI-IN valde jag "All MIDI Inputs" och till OUT tog jag någon random-synt i Cubase via VSTi, men fortfarande händer inget. Jag har provat ungefär tusen andra kombinationer, men har fått samma dystra resultat.

Vad gör jag för fel? Är jag dum i huvudet?

Jag är evigt tacksam för svar! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Efter lite närmare efterforskning verkar det som om keyboarden har blivit installerad som en USB-ljudenhet. Jag har för mig att den borde vara än "MIDI-enhet" eller vad det nu kallas, stämmer det?

Det verkar dessutom som om själva MIDI-funktionen ("MPU-401") är kopplat till min datorns interna ljudkort, medan jag använder ett extern "ljudkort". Kan det vara boven i dramat?

Ni får ursäkta mina luddiga förklaringar. Är som sagt helt grön på det här med MIDI.

Redigerat av HeyHeyHey
Postat

Efter lite närmare efterforskning verkar det som om keyboarden har blivit installerad som en USB-ljudenhet. Jag har för mig att den borde vara än "MIDI-enhet" eller vad det nu kallas, stämmer det?

Det verkar dessutom som om själva MIDI-funktionen ("MPU-401") är kopplat till min datorns interna ljudkort, medan jag använder ett extern "ljudkort". Kan det vara boven i dramat?

Ni får ursäkta mina luddiga förklaringar. Är som sagt helt grön på det här med MIDI.

E inte så insatt i MIDI varor men OM du har en MIDI keyboard så skall den gå genom ditt externa ljudkort. Eftersom allt annat kör du väl därigenom? Bas/gitarr/sång eller liknande =)

Därav så e hju ditt externa ljudkort valt som Driver i cubaswe. Så då måste även din keybord gå via den. Hoppas detta funkar bättre. Annars e det bara att hojta till!!!

Postat

E inte så insatt i MIDI varor men OM du har en MIDI keyboard så skall den gå genom ditt externa ljudkort. Eftersom allt annat kör du väl därigenom? Bas/gitarr/sång eller liknande =)

Därav så e hju ditt externa ljudkort valt som Driver i cubaswe. Så då måste även din keybord gå via den. Hoppas detta funkar bättre. Annars e det bara att hojta till!!!

Jo, jag har även försökt att koppla den via mitt ljudkort (MIDI Out -> MIDI In från keyboarden till ljudkortet), men det funkar tyvärr inte heller. Cubase reagerar inte alls, fast jag trycker som en galning på keyboarden. :/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.