Jollen Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Hej! Jag undrar om det går att ändra tonarten på min synt direkt i Cubase. Om jag t.ex. sätter på ett capo på första bandet på min gitarr, ändras väl tonarten från e till f. Men då kan jag inte kompa med en vanlig skala på pianot, eftersom gitarren är en tonart högre. Går det att höja tonarten så att jag hör det jag spelar en eller flera tonarter högre direkt i Cubase (5)? /Eric
Claes Holmerup Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Du kan ändra i Inspectorn och välja att transponera midispåret valfritt antal halvtoner upp eller ner.
Jollen Postat 27 augusti 2010 Trådstartare Postat 27 augusti 2010 Kan du förklara lite mer djupgående? Jag är ganska ny i Cubase =P
Piccazzo Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Kan du förklara lite mer djupgående? Jag är ganska ny i Cubase =P Då kanske du borde börja med att Läsa Manualen.
Jollen Postat 27 augusti 2010 Trådstartare Postat 27 augusti 2010 Då kanske du borde börja med att Läsa Manualen. Finns det inte sådana här forum just för att man ska kunna dela information och kunskap? Hade jag vetat detta hade jag ju inte frågat. Väldigt onödig kommentar.
Jollen Postat 27 augusti 2010 Trådstartare Postat 27 augusti 2010 Läs sidan 308 i Operations Manual. Jag kan bara ändra tonarten på inspelade spår, enligt informationen från manualen. Jag vill kunna ändra tonarten "live" som med ett capo, på det instrumentspåret (inte midi)som synten kör på. Vet du hur man gör detta?
svante Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 (redigerat) På vissa midikeyboards så kan man ju höja tonarten ett halvt tonsteg. Likaså brukar man kunna göra det på vissa mjukvarysyntar. Annars kan du ju sänka alla de redan färdiga spåren ett halvt tonsteg, spela in ditt nya spår och till sist höja rubbet ett halvt tonsteg. Glad helg. Svante Redigerat 27 augusti 2010 av svante
Claes Holmerup Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Jag har aldrig behövt använda den, så jag vet inte säkert vilka funktioner som finns i den - men det finns något som heter Input Transformer, som kanske kan vara rätt verktyg...? Om jag inte kommer ihåg fel så finns den funktionen också i Inspectorn.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.