Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja, som rubriken säger så behöver jag hjälp angående watt och sånt. Bandat hade tänkt köpa en riktig PA anläggning som vi kan ha replokalen samt på gig i framtiden (alltså något som håller måttet ett tag fram över). Jag har forskat lite och hade tänkt köpa en powermixer och 2 passiva högtalare (verkar typ billigast). Men hur menas med all ström och sånt? Typ en mixer som har 2x500W/4 Ohm, hur mycket kan en sån driva egentligen? Är det peakvärdet i watt som dom anger?

Typ om vi tar en högtalare t ex en "PEAVEY MESSENGER PRO 12 MKII 4 OHM", det står såhär angående effekten: 250W/4ohm RMS, 500W/4ohm program, 1000W/4ohm peak

Betyder det att mixern inte kan driva två sådana här högtalare(eftersom att mixern anger 2x500 w och högtalaren har 1000w peak)? Bör jag ha mer ström? Finns det någon fördel att köra på högre resistans? (högtalare med 8 ohm t ex)

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

Tja, som rubriken säger så behöver jag hjälp angående watt och sånt. Bandat hade tänkt köpa en riktig PA anläggning som vi kan ha replokalen samt på gig i framtiden (alltså något som håller måttet ett tag fram över). Jag har forskat lite och hade tänkt köpa en powermixer och 2 passiva högtalare (verkar typ billigast). Men hur menas med all ström och sånt? Typ en mixer som har 2x500W/4 Ohm, hur mycket kan en sån driva egentligen? Är det peakvärdet i watt som dom anger?

Typ om vi tar en högtalare t ex en "PEAVEY MESSENGER PRO 12 MKII 4 OHM", det står såhär angående effekten: 250W/4ohm RMS, 500W/4ohm program, 1000W/4ohm peak

Betyder det att mixern inte kan driva två sådana här högtalare(eftersom att mixern anger 2x500 w och högtalaren har 1000w peak)? Bör jag ha mer ström? Finns det någon fördel att köra på högre resistans? (högtalare med 8 ohm t ex)

Kom ihåg att watt enbart, inte säger någonting om hur starkt du kommer att kunna spela. Högtalarens känslighet är minst lika viktigt.

Postat

Sånt här är jag också intresserad av! Jag kan det mesta från ljudkälla t.o.m. mixer, men från mixerns stereo ut har jag inte så bra koll. Någon får gärna dra nån liten kort sammanfattning om det här med slutsteg och sånt. 🙂

Postat

Kollade på aktiva efter rekommendation i andra tråden. Dock så verkar det ju suga att betala 4000 kr per högtalare (aktiva) från typ behringer när man kan få högtalare från peavey (passiva) med samma effekt för 1000 kr per högtalare.

Postat

Kom ihåg att watt enbart, inte säger någonting om hur starkt du kommer att kunna spela. Högtalarens känslighet är minst lika viktigt.

Tur att jag inte frågade om volymstyrka då utan om mixerbordet kan driva dom eller inte.

Postat

Min erfarenhet:

Aktivt: Skööönt att slippa allt med slutsteg, delningsfilter, extrakablar, extra rack osv osv

Passivt: Mer valmöjlighet vad gäller lådor osv.

Alltså du ska nog tänka hur stor lokar du behöver till. Har ni trummor som ska mickas ut, en bassist som vill ha trycket i basen så krävs det lite malla i systemet.

Vi körde med ett electro voice eliminator kit bra slutsteg och delningsfilet. Det räckte precis på gränsen.

Vill ni ha ett PA där du få ut lite sång och gitarr då räcker in princip det mesta.

Postat

Vi kör en korsning av black/thrash/death-metal där trummorna kommer blasta och dundra, snabba ljusa gitarrriff och grunting som sång.

Nackdelen med dom aktiva är fortfarande att dom kostar ca 3-4000 mer än aktiva per högtalare =/

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Vi kör en korsning av black/thrash/death-metal där trummorna kommer blasta och dundra, snabba ljusa gitarrriff och grunting som sång.

Nackdelen med dom aktiva är fortfarande att dom kostar ca 3-4000 mer än aktiva per högtalare =/

Aktiva högtalare har gått ned ordentligt i pris så du kan hitta aktiva system som inte kostar så mycket mer än passiva och tänk på att de billigaste passiva systemen oftast inte har lika bra element som de aktiva, dessutom är de aktiva bättre skyddade och de kan ofta spela högre med bra ljudkvalitet än motsvarande passiva på grund av processorstyrning...

Postat

Aktiva högtalare har gått ned ordentligt i pris så du kan hitta aktiva system som inte kostar så mycket mer än passiva och tänk på att de billigaste passiva systemen oftast inte har lika bra element som de aktiva, dessutom är de aktiva bättre skyddade och de kan ofta spela högre med bra ljudkvalitet än motsvarande passiva på grund av processorstyrning...

+1

Postat

Kolla gärna till en början vad som finns på Blocket. Aktiva högtalare är lite av "mode" så passiva grejer kan få rejält mycket billigare. Men passiva saker kräver definitivt mer kunskap för att det skall bli balanserat och bra så det gäller att läsa på mer.

Du verkar ha koll på vad ni vill köra ut i högtalarna. Bastrumma o bas i högtalarna innebär att ni nästan självklart behöver separata bashögtalare, så kallad sub. Kör ni passivt så behövs det då ett delningsfilter som delar upp frekvenserna och separat slutsteg till topparna respektive till medhörning. Det innebär alltså minst tre kanaler av slutsteg. Slutstegen är vanligen 2-kanaliga så det blir 2 stycken + delningsfilter och då sätter man dem i ett rack. Gärna med hjul på för det kan bli tungt, men då blir racket ofta så stort så det inte får plats i bagaget på en vanlig bil, och så vidare. Tänk igenom hur ni ska få grejerna till giget, det blir en del att bära.

Finessen med en sub är också att topparna kan ha mindre storlek, man kan gå ner till 12-tummare eller till och med 10-tummare -- lättare att bära om inte annat.

En mycket viktig fråga att fundera över är vilka lokaler ni skall täcka med ert eget PA. Det är bara att glömma att ni skall täcka typ en fotbolls-stadium med egna grejer. Skulle det bli såna spelningar så är det väl på festivaler som ordnar ljudet eller också får ni hyra. Men vad räknar ni med att det blir för spelningar? Hyra är ofta ett bra alternativ. Jag föreslår att ni redan nu kollar om det går att hyra PA istället. Det kan verka dyrt, men det är inte gratis att bygga upp ett eget PA heller.

En annan källa till kunskap kan vara andra band som spelar ute. Haffa ljudteknikern när ni hör nåt som låter bra och fråga på.

//Gunnar

Postat

Man vill gärna ha så mycket ljud man kan få för pengarna. Och wattstyrka är egentligen ointressant, hur många db en högtalare ger är det intressanta. Thomann gör ofta egna mätningar på det här. Kolla i detta exempel hur mycket mer krut ni får i den översta baslådan jmf med tex nr tre. Aktiva lådor är fan e mej bäst.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sid=d0d66a2bcff777eb11d0b14aafc978a2&xsid=d0d66a2bcff777eb11d0b14aafc978a2&sw=sub+15&x=0&y=0

Sen behöver man ju inte köpa grejerna hos Thomann bara för att man kollar specar där.

Postat

Jag håller med Gunnar.

För trumset och bas och en lokal med 100-500 personer krävs nog nästan dubbla arton tummare i basen. Som kräver var sitt slutsteg. Sedan topparna i storlek 10 tum räcker oftast väldigt långt. 12" är dock att föredra. Dock behöver dom inte alls vara lika mycket Watt (du som verkar vara intresserad av Watt antal osv)

För replokalen räcker 12" gott och väl!

Att hyra ett PA för varje tillfälle kostar allt mellan 2-20.000 per gig beroende på storlek av lokal, antal personer, tekniker, osvosv

Mitt förslag är att räkna baklänges istället.

Vilka pengar har ni att röra er med?

Vad får då plats i budgeten till ert behov så kan vi nog hjälpa er lite lättare må jag tro...

Postat

Okej, jag följer era råd och köper aktivt. Hittade lite billigare också dessutom. Och på tal om ingenting, beställde lite diverse grejer från thoman,typ nya strängar, rengöring och gitarr case och 5 plektrum (Jim Dunlop 1 mm svarta, mina favvisar), tyvärr fick jag inte dom, utan 5 st mikrofonkablar istället (!?) så nu fick jag gratis kablar mellan mixern och högtalarna ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.