Jump to content
Annons

Ska köpa 21,5" iMac. Skillnad på C2D-processor och Core i3?

Recommended Posts

Postat

Hej,

Ska slå till och köpa en iMac tänkte jag. För nån vecka sen gick jag in och såg att den modell jag fundrar på har fått en ersättare. "Min" variant (21,5", 3,06GHz C2D) finns kvar men prissänkt en tusenlapp.

Fråga:

Vad är der för skillnad på en 3,06GHz C2D-processor och en 3,06GHz Core i3-processor?

Säljare mumlade att jo, visst är det skillnad på prestanda men hade inget konkret att berätta för en novis som jag...

Har bestämt mig för 21,5" iMac och antagligen klarar jag mig utmärkt med "gamla" C2D processorn. Men, om det går att få en vettig känsla för vad mer man får i form av prestanda och ev. framtidssäkerhet m nya Core i3 processorn så kan man mer konkret överväga att snåla in en tusenlapp på datorn och köpa nåt annat kul till hemstudion för den slanten.

Någon som kan tänka sig att förklara skillnaden? (man får ju ett bättre grafikkort i nya varianten också, och det kanske egentligen är DET man betalar för i stället för en bättre processor??)

Tack på förhand för svar!

Annons
Postat

Tack!

Antar att man bör köpa en i3 då de är nyare, och Mac-handlarna är riktigt snåla med prissänkning på den förra modellen.., man jag vill ändå få nån känsla för hur stor skillnad det skulle göra för mig, som tänker börja med att köra Garageband för att lära mig Mac'en och att komma igång med bytet från digitalporta till Mac.

Sen blir det nog en uppgradering till den enklare versionen av Logic då jag har förstått så mycket att garageband-projekt kan öpnnas rakt av och hanteras fullt ut i Logic.

Ljudkortet blir ett Apogee Duet.

Kan garageband och ett Apogee duet utnyttja i3 så pass att det märks nån praktisk skillnad i snabbhet?

Märks skillnaden på processorerna redan "från början" eller måste det till större projekt?

Är det pluggar och effekter eller hantering av audio-spår som kräver mest av processorn?

tack på förhand än en gång!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Kan garageband och ett Apogee duet utnyttja i3 så pass att det märks nån praktisk skillnad i snabbhet?

Det märks ingen större skillnad i praktiken men jag rekommenderar dig ändå att köpa med i3 eftersom prisskillnaden är så liten och eventuellt kommer det mer i3 optimeringar snart. Vill du märka av stor prestandaskillnad så kan du köpa till en SSD hårddisk som snabbar upp laddning/sparning och systemrespons m.m.

Postat

Hej igen,

Då är det säkert som jag trodde, att det är lika bra att köpa i3 pga liten prisskillnad i sammanhanget, och att det verkar bli det som gäller ett tag.

Hmm, det där med SSD var nytt för mig... Ju mer man lär sig destom mindre kan man var det nån som sa...

En SSD hårddisk beställer man vid köp och får inmonterad i datorn i stället för standard? Eller är det en extern burk? (Dock helt säker på att jag klarar mig långt m standard 0,5 TB vad gäller hårddisk...)

tackar!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Hej igen,

Då är det säkert som jag trodde, att det är lika bra att köpa i3 pga liten prisskillnad i sammanhanget, och att det verkar bli det som gäller ett tag.

Hmm, det där med SSD var nytt för mig... Ju mer man lär sig destom mindre kan man var det nån som sa...

En SSD hårddisk beställer man vid köp och får inmonterad i datorn i stället för standard? Eller är det en extern burk? (Dock helt säker på att jag klarar mig långt m standard 0,5 TB vad gäller hårddisk...)

SSD kan man ha både externt och internt, internt ät lite bättre men även extern SSD går det att köra systemet på, rekommenderar dig att vänta lite med att köpa SSD eftersom det talas om att nya billigare (och större) SSDs snart ska släppas från Intel m.fl. tilverkare.

Postat

Hej,

Ok, då vet jag lite mer och datorvalet känns spikat. (får läsa på lite om SSD som hemläxa..)

Det får bli en iMac 21,5" m core i3 processorn och standard hårddisk och arbetsminne att bygga ny hemstudio runt. (arbetsminne kan man ju köpa mer så småningom). Apogee duet ljudkort och garageband till att börja med. (så småningom Logic). Nån form av extern USB-hårddisk som back up och säkerhetskopiering får det väl också bli...

Återstår monitorer och ett par nya mickar. Men där har jag bättre koll och det blir helt enkelt att få till bästa möjliga kompromiss som ryms inom budgeten...

Tackar för goda råd och hjälp på traven!! (lär väl återkomma när det blir dags att få det hela att lira också... :-))

Tack, och ha en bra helg allihop!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.