Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska sätta ihop min första hemmastudio och behöver lite vägledning av er kunniga forummedlemmar. 🙂 Jag är ute efter en mick som ska användas till sång (mestadels manliga röster) och till att micka upp en akustisk gitarr. Av vad jag har läst så ska SE Electronics X1 vara en riktigt bra och prisvärd mikrofon som jag hoppas kan passa bra till det jag ska använda den till.

Jag kommer nu att behöva en mikrofon, ett stativ, ett pop filter och kabel. Jag såg att Musik Smidt hade ett "Session Pack" med X1:an som innehåller SE Electronics X1, SE Electronics Dual Pro Pop Screen, JamStands mikrofon stativ och en Adam Hall Pro mikrofonkabel 6m för totalt €135 vilket blir ca 1300:- (€280 ordinarie pris).

För mig som nybörjare låter det som en bra deal. Vad tycker ni andra? Kan det vara något att köra på?

Länk: SE Electronics X1 SESSION PACK

Annons
Postat

Det låter som en mycket bra deal. Dock är det inte omöjligt att du kan få en liknande deal även i sverige. Är dock skeptisk till att stativ och popfilter håller likvärdig kvalitet i en svensk deal.

Låter som ett mycket bra paket förövrigt så jag tycker nog att det bara är att köra på.

Tänk dock på att x1 behöver fantommatning men det kanske du redan har i ditt ljudkort annars behöver du även köpa en preamp. En Art Tube MP för några hundringar räcker en bra bit om du behöver köpa en preamp.

Postat

Tack för inputen. 🙂 Som ljudkort funderar jag på ett ESI ESP1010e och det har fantommatning (förutsatt att man kopplar extern strömkälla till den) så det är inga problem.

Nu känner jag mig säkrare och det blir förmodligen till att lägga en beställning. Får bara hoppas på att man slipper använda garantin (blir lite bökigare när man måste skicka saker)..

Postat

Blev en beställning. 🙂 Nu funderar jag bara på om man ska köpa shockmount till den (följer ju inte med). sE Shock44 ska ju funka men hittar den inte till försäljning i Sverige.

ThaLuke (oregistrerad)
Postat

Jag har funderat på att köpa ett likadant pack som du inhandlade. Hur gillar du den och är det något du känner att du saknar eller missade att beställa? Är du nöjd med grejjerna? Var stativet och puffskyddet av hyffsad kvalité?

Min tanke är att mest spela in sång, lättare slagverk, bas och gitarrer och dyl.

Det är min första mick och jag är helt oerfaren gällade kondensatormickar och allt rörande inspelning och kringutrustning. Men jag har läst mycket bra om micken och den verkar vara bra att börja med.

Sedan har jag dock ingen aning om vilket ljudkort man ska införkaffa.

Postat

Har inte fått paketet än. Det skickades i fredags och jag ska enligt UPS få den på tisdag. Kan återkomma då med intryck och eventuellt lite bilder på grejjerna om så önskas.

Ljudkort köpte jag också från Musik Schmidt, ett ESI ESP1010e som jag tror ska passa mina behov aldeles utmärkt. Det har alla in- och utgångar jag kan tänkas behöva och till ett bra mycket lägre pris än här i Sverige.

Postat

Har nu fått hem paketen från Musik Schmidt. Har bara hunnit packa upp än så länge men grejjerna verkar vara av väldigt bra kvalité. Stativet har tyngd och känns stabilt. Pop filtret tycker jag är svårt att böja dit man vill, är alla popfilter så svåra att ställa in?

I övrigt är jag än så länge väldigt nöjd. Mikrofonen känns väldigt gediget byggd och det känns som en riktigt dyr mick (trots det låga priset).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.