Jump to content
Annons

Arbeta med dubbla skärmar i Cubase


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu köpt 2st skärmar för att arbeta med i Cubase. Tanken är att på en av skärmarna skall jag bara ha Cubases "mixer"

Dock kan jag inte flytta den till en skärm. Däremot kan jag flytta "transportbar" mellan skärmarna.

Det verkar som om mixer fönsteret inte går att flytta över till en av skärmarna.

Är det någon inställning i Cubase jag behöver göra, eller vad kan vara fel tro? Jag kör med "dualview" som inställninga på mitt Geforce grafik kort.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att bagge dina skarmar funkar, att du ser desktop osv. pa dom?

Och att din nummer 1 skarm ar den vanstra.

Starta Cubase.

Du maste sedan dra (expandera) Cubase's huvud fonster sa det blir storre och tacker din hogra skarm ocksa.

Nar du har gjort det skall du kunna flytta alla olika Cubase windows genom att bara "dra" dom.

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som svencanz skriver; du måste ta tag i ramen och dra ut den så att den även täcker den andra skärmen, Det duger inte att maximera fönstret eftersom det då endast blir lika stort som en skärm och inte som två skärmar. (har gjort bort mig själv många gånger på detta speciellt när jag ska köra en demo och är lite nervös).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du behöver inte ha fönstret över båda skärmarna.

Välj "Always on top" på mixer-fönstret (eller vilket annat fönster som helst), då kan du dra ut den ur cubase-fönstret och lägga den var du vill.

På det sättet kan du enkelt maximera projektet utan att det täcker båda skärmarna.

Tyckte det var riktigt otympligt att jobba med cubase på två skärmar innan jag hittade det.

Redigerat av Tophe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt det som Tophe säger.

Högerklicka någonstans på mixern, välj "Always on top" och du kan dra mixern ut till den andra skärmen.

Fungerar även med andra saker inne i cubase så som tex vst instruments

Link to comment
Dela på andra sajter

JanneL (oregistrerad)

här finns en liten instrukttionsvideo i all enkelhet:

något som sällan nämns i sammanhanget är att man måste använda både DVI och VGA utgången på grafikkortet till respektive skärm, steg 1 är alltså att skaffa en DVI-VGA adapter till den ena skärmen...

ha det bra alla Cubase användare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör två skärmar, en på DVI och en på VGA kontakten. På grafikkorts inställningarna har jag ställt in så att båda skärmarna ska användas fast den vänstra (1) skärmen har inte några skrivbords alternativ som det finns på den högra (2) vid botten osv. :S Är det nödvändigt ? Eller går det att fixa? Är det bättre att köra med VGA-DVI adapter och använda DVI utgången på båda skärmarna istället för DVI utgången på en och VGA på en? 😄. Jag är riktigt noob på skärmar och har letat efter info men inte hittat så mycket på nätet, men du verkar ha bra koll! 🙂 Så jag tänkte att jag frågar.

Just nu har jag dragit ut mitt PT fönster över båda skärmarna, men det känns inte som det bästa sättet att arbeta på? Eller finns det något annat alternativ? 😮

här finns en liten instrukttionsvideo i all enkelhet:

något som sällan nämns i sammanhanget är att man måste använda både DVI och VGA utgången på grafikkortet till respektive skärm, steg 1 är alltså att skaffa en DVI-VGA adapter till den ena skärmen...

ha det bra alla Cubase användare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör två skärmar, en på DVI och en på VGA kontakten. På grafikkorts inställningarna har jag ställt in så att båda skärmarna ska användas fast den vänstra (1) skärmen har inte några skrivbords alternativ som det finns på den högra (2) vid botten osv. :S Är det nödvändigt ? Eller går det att fixa? Är det bättre att köra med VGA-DVI adapter och använda DVI utgången på båda skärmarna istället för DVI utgången på en och VGA på en? 😄. Jag är riktigt noob på skärmar och har letat efter info men inte hittat så mycket på nätet, men du verkar ha bra koll! 🙂 Så jag tänkte att jag frågar.

Just nu har jag dragit ut mitt PT fönster över båda skärmarna, men det känns inte som det bästa sättet att arbeta på? Eller finns det något annat alternativ? 😮

Det låter som om du har skärmarna i fel ordning. Startknappen brukar ju hamna på huvudskärmen... Gå in på Egenskaper för bildskärm, där du ser båda skärmarna. Ta sedan helt enkelt och dra runt dem i utrymmet så at de hamnar på rätt sätt.

Alternativet är en sådan här: http://accessories.euro.dell.com/sna/products/bildsk%C3%A4rmar/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=381158 (som jag har) - men det blir ju lite dyrare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

något som sällan nämns i sammanhanget är att man måste använda både DVI och VGA utgången på grafikkortet till respektive skärm, steg 1 är alltså att skaffa en DVI-VGA adapter till den ena skärmen...

Eller DVI+DVI, DVI+HDMI, etc. 🙂 Allt beror på vad du har för grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

JanneL (oregistrerad)

Hermholtz, jag tror du har fått svar på dina funderingar av Claes och Pikzel, hör gärna av dig om du undrar över något ändå.

Hälsning

Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...