Jump to content
Annons

Att samspela kompressor och reverb

Recommended Posts

Shii (oregistrerad)
Postat

Jag har experimenterat och försökt lyssna mig fram länge nu men är det någonting i mixen jag ofta har svårt med är det reverben. Jag vet aldrig om jag ska lägga reverben innan eller efter kompressorn i kedjan beroende på vilket sound jag vill få fram.

Oftast eftersträvar jag ett ganska hårt och tungt sound, vare sig det gäller trummor eller akustisk gitarr, för att sedan lägga på en lättare room reverb som ska ge bara lite rum. Men om jag lägger reverben efter kompressorn förlorar jag väldigt mycket i den tyngd och hårdhet jag skapat med kompressorn. Jag upplever inte att det blir bättre av att jag lägger reverben före i kedjan. Soundet blir ofta ganska grötigt och dessutom mjukare. Efter att ha suttit ett bra tag med mixen brukar jag till slut ratta fram ett schysst sound men jag måste helt enkelt börja lära mig nu hur saker och ting fungerar för att kunna arbeta snabbare.

Hur brukar ni göra för att samspela dessa effekter och har ni några tips på vad man bör tänka på i en situation som denna? Jag antar att även EQ'n osv spelar en viktig roll här.

Mil gracias amigos!

Annons
Postat (redigerat)

Jag har experimenterat och försökt lyssna mig fram länge nu men är det någonting i mixen jag ofta har svårt med är det reverben. Jag vet aldrig om jag ska lägga reverben innan eller efter kompressorn i kedjan beroende på vilket sound jag vill få fram.

Oftast eftersträvar jag ett ganska hårt och tungt sound, vare sig det gäller trummor eller akustisk gitarr, för att sedan lägga på en lättare room reverb som ska ge bara lite rum. Men om jag lägger reverben efter kompressorn förlorar jag väldigt mycket i den tyngd och hårdhet jag skapat med kompressorn. Jag upplever inte att det blir bättre av att jag lägger reverben före i kedjan. Soundet blir ofta ganska grötigt och dessutom mjukare. Efter att ha suttit ett bra tag med mixen brukar jag till slut ratta fram ett schysst sound men jag måste helt enkelt börja lära mig nu hur saker och ting fungerar för att kunna arbeta snabbare.

Hur brukar ni göra för att samspela dessa effekter och har ni några tips på vad man bör tänka på i en situation som denna? Jag antar att även EQ'n osv spelar en viktig roll här.

Mil gracias amigos!

Har du provat att komprimera reverbet separat (bara "wet")?

Redigerat av Gilbert
  • 3 veckor senare...
Postat

Du kan också prova att inserta en dist/drive efter reverbet. Glöm inte att kolla botten på returen, den kan behöva filtreras bort: )

abi

Postat

Om din mix låter sämre med reverb, så kanske du inte ska ha reverb? Inga effekter är måsten. Meningen är ju att de på något sätt ska lyfta din mix.

Postat

Min senaste upptäckt är stora rum, mycket reverb, men kort deacaytime, typ 0.5 sekunder och sedan skär alla frekvenser över 10.000Hz. Låter bra på kompgitarr. 🙂

Postat (redigerat)

Mil gracias amigos!

reverb "ska" du inte lägga i kedjan - utan parallellt (som picazzo är inne på)

om du tänker dig att reverbets uppgift är att placera ljudet i nån form av miljö/utrymme/rum så kanske det blir lättare att tänka hur det ska användas

mängden reverb kan du då tänka ger en djupeffekt - hur långt bort befinner sig ljudkällan i det valda utrymmet

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

Finns inga regler även om det är vanligast att lägga reverb parallellt. Man kan mycket väll lägga ett reverb först och en kompressor sedan på insert. Tex. la Dave Pensado reverb och kompressor i just den kombinationen på Fergies sång i Big Girls don't cry. Med mycket gott resultat om du frågar mig.

Redigerat av DivineCo
Postat

Finns inga regler även om det är vanligast att lägga reverb parallellt. Man kan mycket väll lägga ett reverb först och en kompressor sedan på insert. Tex. la Dave Pensado reverb och kompressor i just den kombinationen på Fergies sång i Big Girls don't cry. Med mycket gott resultat om du frågar mig.

härligt att du känner behovet att framföra regeln att inga regler finns

vad tror du citationstecknen är där för? - kicka ner vardagsrumsvalvet bara

känner du att du fick fram något hjälpande till frågeställaren eller ville du bara stå å vifta med flaggan på barrikaderna lite?

Postat

Tråkigt att du ser det så. Jag ville bara framhålla att det ibland är en bra ide att ha reverbet före kompressorn tex på sångspår. Då det gäller reverb på aux kan det även där vara en poäng att lägga kompressor på reverbet och gärna en EQ.

Hoppas att det var i alla fall till lite hjälp för trådskaparen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.