Jump to content
Annons

Hur mycket pratar man "normalt"?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Hur många ord säger en människa per dag i genomsnitt?

Eller hur många timmars och minuters prat blir det sammanlagt?

Jag ska försöka prata normal mängd nu i samband med rehab

av en skada, men vet inte hur mycket det är. Det är inte bra

att prata för mycket och inte för lite, så det är viktigt att

det blir lagom. Hur många ord kan det röra sig om?

😕

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om vi säger såhär då... lägg ihop alla ord och meningar du säger under en vanlig vardag.

Om du spelat in detta (utan pauserna emellan) på band eller hårddisk, hur lång tid tror du att du pratat?

Lite knappt över en timme skulle jag säga personligen.

Med mitt tidigare arbete var det säkert över 6 timmar per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur seriös forskningssynpunkt kan jag tillägga att i Europa, särskilt Norden tror man att rösttrötthet kommer av att man pratat för mycket - att stämbanden och musklerna i strupen överansträngs, medan USA har en hållning som säger att man främst får det för att man pratat för lite - att atrofieringen av stämbanden startar tidigt om man t.ex. har relativt långvarig röstvila!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast...

telefon kommer inte på tal, de är bannlysta eftersom man tenderar prata på ett annat och mer forcerat sätt i dem jämfört med personligt nära stående prat där kroppsspråk och gester har avgörande betydelse i sammanhanget.

Vad gäller socialt prat, runt ett bord eller liknande, så ska jag undvika det också, eftersom man tenderar att tvingas överhöras.

Offentligt tal, t.ex. föredrag och liknande, är bara att glömma också, det går inte.

Återstår mummel och prat mycket nära den som tilltalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

det beror väl på vad man gör just för dagen. Eller vad man jobbar med, eller? När jag jobbade som barnskötar vikarie så pratade jag ju hela tiden Nä jag jobbade som bonde så pratad jag visserligen med mig själv hela tiden, men jag hade ju inte behövt göra det. :rolleyes:

tror att du bara ska prata på tills du känner att du börjar bli ansträngd och försöka prata mindre när du blivit det.

Men om en läkare har sagt så så menar han/hon nog att du inte ska prata mer än DU brukar göra, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på vad man gör just för dagen. Eller vad man jobbar med, eller? När jag jobbade som barnskötar vikarie så pratade jag ju hela tiden Nä jag jobbade som bonde så pratad jag visserligen med mig själv hela tiden, men jag hade ju inte behövt göra det. :rolleyes:

tror att du bara ska prata på tills du känner att du börjar bli ansträngd och försöka prata mindre när du blivit det.

Men om en läkare har sagt så så menar han/hon nog att du inte ska prata mer än DU brukar göra, eller?

Det är direktiv, ja.

Men det jag BRUKADE prata gäller inte -

det kan ha varit för mycket eller för lite.

Det du skriver om ansträngning får väl vara vägledande...

Åter till övningarna.

Det kanske egentligen BARA är de jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är direktiv, ja.

Men det jag BRUKADE prata gäller inte -

det kan ha varit för mycket eller för lite.

Det du skriver om ansträngning får väl vara vägledande...

Åter till övningarna.

Det kanske egentligen BARA är de jag ska göra?

Oftast när det handlar om rehab-övningar så kan de ge dig en bra rutin. Om du tex har fått direktiv på hur du ska använda rösten, så kanske du känner att du mår bättre rent röstygieniskt när du gör dessa övningar. Kan du tillämpa övningarna i ditt vanliga tal med så borde det kunna vara en bra lösning. Men om dina övningar gör att du blir trött av dem så kan de vara till föra att göra dig starkare och härda, vilket jag betvivlar att en rehab övning skulle gå ut på, och då är det kanske bättre att göra dina övningar och vila efteråt. Sedan försöka prata som vanligt. Men du borde ju kunna ringa dit eller maila och få bättre besked utan att behöva boka tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast när det handlar om rehab-övningar så kan de ge dig en bra rutin. Om du tex har fått direktiv på hur du ska använda rösten, så kanske du känner att du mår bättre rent röstygieniskt när du gör dessa övningar. Kan du tillämpa övningarna i ditt vanliga tal med så borde det kunna vara en bra lösning. Men om dina övningar gör att du blir trött av dem så kan de vara till föra att göra dig starkare och härda, vilket jag betvivlar att en rehab övning skulle gå ut på, och då är det kanske bättre att göra dina övningar och vila efteråt. Sedan försöka prata som vanligt. Men du borde ju kunna ringa dit eller maila och få bättre besked utan att behöva boka tid.

Nej, dessa övningar är mycket skräddarsydda och vb är bortrest ett tag.

Samtidigt är det så att de flesta funderingar jag har kan ingen svara på...

Det känner väl du igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...