Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Är ny på forumet (och inom hemmastudio) och ställer kanske därför en del dumma frågor. Jag kollar just nu på ett billigt externt ljudkort som jag ska ha tillfälligt ihop med ett mixerbord (ska senare byta till ett riktigt ljudkort med alla behövliga kontakter). Det jag inte riktigt förstår är varför vissa ljudkort har en samplingsfrekvens på över 48kHz. Varför då? Vi hör ju ändå inte toner över 20kHz (i bästa fall) så varför behöver vi mer än 40kHz (Nyqvist frekvensen)? Bit-djupet kan jag förstå att man vill ha så stort som möjligt men inte samplingsfrekvensen?

Fråga 2: Är det stor skillnad mellan firewire och USB ljudkort? Är USB bara att glömma direkt eller duger det bra åt en nybörjare som bara ska ha det runt 6 månader? Funderade lite på ett Behringer UCA222 som går för 428:- på musikbörsen. Detta är alltså bara en tillfällig lösning för att sedan se hur mycket jag vill satsa på en bättre hemmastudio.

Tack på förhand,

Niklas

Redigerat av Explorer45
Annons
Postat

Hej,

Är ny på forumet (och inom hemmastudio) och ställer kanske därför en del dumma frågor. Jag kollar just nu på ett billigt externt ljudkort som jag ska ha tillfälligt ihop med ett mixerbord (ska senare byta till ett riktigt ljudkort med alla behövliga kontakter). Det jag inte riktigt förstår är varför vissa ljudkort har en samplingsfrekvens på över 48kHz. Varför då? Vi hör ju ändå inte toner över 20kHz (i bästa fall) så varför behöver vi mer än 40kHz (Nyqvist frekvensen)? Bit-djupet kan jag förstå att man vill ha så stort som möjligt men inte samplingsfrekvensen?

Främsta anledningen till att använda högre samplingsfrekvens är nog att man kan göra lågpassfiltren i omvandlarna flackare, så att de inte påverkar fasriktigheten lika mycket som ett brantare filter kan göra.

Enklast och smidigast är att använda samma samplingsfrekvens som det tilltänkta slutmediat använder. Om man gör musiken för att ha på audio-CD, så är det 44.1kHz - och om man gör det till film, så är 48kHz lämpligast. Enligt Dan Lavry - en auktoritet på området - så är den optimala samplingsfrekvensen 60kHz, så det är egentligen meningslöst att gå över det. http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf

Fråga 2: Är det stor skillnad mellan firewire och USB ljudkort? Är USB bara att glömma direkt eller duger det bra åt en nybörjare som bara ska ha det runt 6 månader? Funderade lite på ett Behringer UCA222 som går för 328:- på musikbörsen. Detta är alltså bara en tillfällig lösning för att sedan se hur mycket jag vill satsa på en bättre hemmastudio.

USB1 klarar två kanaler in och två kanaler ut, så det funkar bra för att prova på hur kul det är. USB2 klarar betydligt fler kanaler, men Firewire är ännu bättre.

Postat

Nu hängde jag inte riktigt med (nybörjare), vart omvandlas signalen? Menar du om man vill filtrera signalen i datorn? Fasriktighet kan man väl lätt fixa med en spänningsdetektor (eller det kanske bara funkar på starkare spänningar?).

Postat

Nu hängde jag inte riktigt med (nybörjare), vart omvandlas signalen? Menar du om man vill filtrera signalen i datorn? Fasriktighet kan man väl lätt fixa med en spänningsdetektor (eller det kanske bara funkar på starkare spänningar?).

I DA-omvandlaren måste det alltid sitta ett analogt lågpassfilter, så att ingenting över Nyqvist-frekvensen kommer igenom. Det sitter alltså inbyggt i omvandlaren och är inget man behöver tänka på själv. 🙂

Postat

Okej, kanon. Tack, nu är jag med igen.

Har nu funderat lite och vill nog lägga lite mer pengar direkt istället för att behöva uppgradera senare. Mina krav är att ljudkortet ska vara firewire (va ju bäst), MIDI in/ut, XLR med fantom och instrument ingång.

Har kollat runt lite och kommit fram till att TerraTec Phase X24 FW kanske kan vara något. Är den något att ha eller finns det något annat bättre i 2k-2,5k:- klassen?

Postat

Okej, kanon. Tack, nu är jag med igen.

Har nu funderat lite och vill nog lägga lite mer pengar direkt istället för att behöva uppgradera senare. Mina krav är att ljudkortet ska vara firewire (va ju bäst), MIDI in/ut, XLR med fantom och instrument ingång.

Har kollat runt lite och kommit fram till att TerraTec Phase X24 FW kanske kan vara något. Är den något att ha eller finns det något annat bättre i 2k-2,5k:- klassen?

Om det är något det finns gott om i detta forum så är det trådar där denna fråga ställs.

http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&q=ljudkort+FW+tips+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se%2F&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Postat

Ska kanske tillägga att det absolut bästa är PCIe eller PCI, om du har en stationär dator. Det är då man kommer ner på lägst latency och upp på flest antal möjliga samtidiga in/ut.

Okej, har hört att man kan få en del störningar i interna ljudkort men det kanske inte stämmer då. Har du några bra tips på PCI/PCI-e kort? 🙂

Postat (redigerat)

Väldigt många är väligt nöjda med M-Audio 1010lt. Ett fåtal är det inte. Jag har inte hört talas om någon som inte är nöjd med RME och det kan du hitta begagnat med din budget.

Jag ska köpa ett RME alldeles snart, får slut på ingångar på det gamla i veckan hoppas jag.

Fördelen med M-Audio är att du får flera analoga I/O vanilla.

EDIT: Tips för PCI.

Redigerat av stabilt
Postat (redigerat)

Tack för alla bra tips. 🙂 Jag skulle dock vela ha ett ljudkort med extern I/O hub (helst med fantommatning till micen) för att göra livet lite enklare. Såg att ESI ESP1010E hade allt det och till ett lågt pris (<1500:-) men det kanske är för bra för att vara sant?

EDIT: Såg att ESI kortet ligger på strax under 4000 i Sverige! Bara att slå till direkt via thomann för 1500:-?

Redigerat av Explorer45
Postat

Ja slå till! Thomann har bra priser, jag har också blivet förvånad, lägg dessutom till 3 års garanti alltid och pengarna tillbaka om du inte är nöjd.

Jag har handlat en hel del där och det funkat perfekt. Leverans fram till dörren. ´Har även provat att få pengarna tillbaka...

EN nackdel är att det inte är UPS som hanterar paketet hela vägen. När paketen kommer till Sverige är det postens företagspaket som tar över, men när man väl har fått det svenska kollinumret är det lätt att följa paketets väg och får paketet till dörren. Man måste ringa Företagspakets kundtjänst för att konvertera det tyska numret till ett svenskt kolli nummer. Det går inte att göra det på webben.

Postat (redigerat)

Kollade på Musik Smidt (som väl också ska vara en respektabel handlare?) och de hade samma pris som Thomann (dessutom något billigare frakt). De sålde även ett paket med en SE Electronics X1, SE Electronics Dual Pro Pop Screen, JamStands mikrofon stativ och en Adam Hall Pro mikrofonkabel 6m för totalt €135. Jag ska använda micken till sång och till att micka akustisk gitarr och av vad jag har läst så ska ju X1:an vara en riktigt bra mikrofon för priset.

Detta betyder att jag får en komplett hemmastudio med ljudkort, mikrofon, kabel, popfilter och stativ för €304 inkl. frakt (strax under 3000:-).

Det tycker jag verkar som ett bra paket för mig som nybörjare. Någon som har några invändningar eller rekommendationer? 🙂

Länkar:

SE Electronics X1 SESSION PACK

ESI ESP-1010e

EDIT: Nu blev det visst lite väl OT, skapade en tråd i mikrofonavdelningen för mick-paketet istället.

Redigerat av Explorer45

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.