Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla mednördar!

Jag är helt ny med det forum så säg till ifall jag gör något helt "galet"

Jag håller på att bygga en studio helt DIY i mitt gamla rum på 15kvm. för att förbättra akustiken (mycket efterklang)så jag har införskaffat gammla kontorsskärmar som jag tänkte smälla upp på väggarna.det jag undrar är ifall någon annan har användit sådana och ifall det är något att ha? bifogar bild

ramen är i järn och resten är något halvporöst material med tyg över.

tack för svar.

//The Wizard

post-26222-033785600 1282747263_thumb.jpg

Annons
Postat

Sätt dem en bit ifrån väggen så gör de större nytta! Du kan ju ev om du vill öka massan lite genom att sätta glasfiber bakom... (fortfarande gärna luft emellan dock)

Postat

Sätt dem en bit ifrån väggen så gör de större nytta! Du kan ju ev om du vill öka massan lite genom att sätta glasfiber bakom... (fortfarande gärna luft emellan dock)

Om man vill öka massan (varför man nu skulle vilja göra det om man inte bygger en panelabsorbent) så är nog inte glasull det effektivaste materialet ...

Postat

De kommer att hjälpa mot efterklang och flutter, men som Gilbert är inne på, så gör de tyvärr ingenting eller marginellt lite i basen. Har du inte för många sådana skärmar, så kan det ändå bli ganska ok - men var vaksam på hur det egentligen låter. Om du har för mycket porösa absorbenter så äter de upp diskant - och det kan kännas väldigt trevligt i början eftersom man får intrycket att rummet blir väldigt bra dämpat, men man bedrar sig eftersom basen är opåverkad och det innebär att man omedvetet kommer att göra väldigt diskantrika mixar...

Postat (redigerat)

Har sådana hemma stående Det är samma skivor bakom tyget som dom brukar ha i hisschakt post-19442-019003100 1282754448_thumb.png fast då utan plåtkasset. relativt hårda skivor bakom tyget, men inte så hårda som markskiva som kanske lämpar sig bättre till det lägre registret med en densitet på Ca 145 kg/m³

men dom fungerar fint till att skärma av med för mej när jag spela in akustisk gitarr, så helt kassa är dom inte. Men dom lämpar sig nog bättre att ha på golvet vid mikrofonen än och hänga på vägg.

Redigerat av kardo
Postat

Visst går det att använda dom.

Om du plockar bort järnramen (för att bli av med vikt) så består nog kontorsskärmarna av en tygklädd träram med typ gullfiber i. Dessa kan du sätta ex i taket som "moln" eller på väggen (gärna med luftspalt) som absorbenter. Kolla placeringen enl Claes spegelmetod.

Annars kan du ju använda dom som dom är. Du kan ju placera runt dom vid inspelning som avskärmning eller kanske rigga upp ett litet portabelt sånghörn.

Postat

Om man vill öka massan (varför man nu skulle vilja göra det om man inte bygger en panelabsorbent) så är nog inte glasull det effektivaste materialet ...

Nä, tjockleken skulle det ju va. 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Det är väldigt praktiskt att ha skärmar som inte är vid väggar. Är de redan försedda med fötter så de går att ställa på golvet så är det perfekt. Flexibiliteten blir stor men de kommer inte att rädda en usel akustik. Men jag tror nog att man ska följa principen många bäckar små...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.