debatt Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 (redigerat) Hej! Mitt rum för lyssning är (L x B x H) = 4.10 m x 4.10 m x 3.20 m. Var bör jag placera golvhögtalarna för optimal lyssning? Något annat jag bör tänka på vid placering av dem och när det gäller avskärmning, dämpning, akustikförbättring i övrigt? Rummet har fyra tegelväggar på 60 cm tjocklek vardera. Linoleummatta på trägolv. Två höga fönster på ena väggen. En dörr på motstående vägg och två dörrar på en tredje vägg. Högtalarna är 2.5-vägs enligt basreflexprincipen. Känslighet 90 dB. Frekvensgång 40-21000 hertz (+/-2dB), enligt en mätning. 39-21000 hertz (+1/-2dB), enligt en annan mätning. Nåväl, nästan samma. 20 kilo styck. Biwirade. 19x105x25 (BxHxD). Står på spikes. Problemet jag har är att kontrabastonerna "ligger kvar" för länge. Är det en begriplig beskrivning? 😕 //:debatt Redigerat 25 augusti 2010 av debatt
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 (redigerat) Aj då, 4,1 x 4,1 meter ... Räkna med en hel det basbekymmer. I mitten mot någon av dessa sidor är dina val gällande placering. När det gäller behandling så finns det hundra bra trådar att läsa. Redigerat 25 augusti 2010 av Gilbert
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Aj då, 4,1 x 4,1 meter ... Räkna med en hel det basbekymmer. I mitten mot någon av dessa sidor är dina val gällande placering. När det gäller behandling så finns det hundra bra trådar att läsa. Ja, det får ju bli den enda vägg av de fyra som inte har dörr eller fönster. Menar du alltså att de helt enkelt inte ska stå långt isär, utan mer ihop? Nu står de 80 cm från väggen bakom och 3.30 m isär, snett vinklade inåt rummet. 😐
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Kanske skulle välja det andra rummet istället?! Det är tydligen... ehhh 4.10m x 4.10m x 3.20m... så dumt. 😄
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 3,3 meter isär!? Är det ett kontrollrum eller ett vardagsrum?
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 (redigerat) 3,3 meter isär!? Är det ett kontrollrum eller ett vardagsrum? Ja. Vi pratar inte här om en "studio", utan om ett hem. Jag har inget särskilt kontrollrum eller inspelningsrum -bortsett från då jag är i studio/replokal. Jag gör kontroll av låtarna i vardagsrummet. Men jag ska köpa nya smalare hyllor/bänkar och sånt och kan mycket väl tänka mig att ha högtalarna mer ihop. När jag köpte högtalarna för några år sedan var säljaren från hifibutiken med och kollade bästa placering, enligt honom. ☺️ Redigerat 25 augusti 2010 av debatt
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Ja. Vi pratar inte här om en "studio", utan om ett hem. Jag har inget särskilt kontrollrum eller inspelningsrum -bortsett från då jag är i studio/replokal. Jag gör kontroll av låtarna i vardagsrummet. Men jag ska köpa nya smalare hyllor/bänkar och sånt och kan mycket väl tänka mig att ha högtalarna mer ihop. När jag köpte högtalarna för några år sedan var säljaren från hifibutiken med och kollade bästa placering, enligt honom. ☺️ Prova att ställa högtalarna mot väggen. Du kan undvika SBIR på så vis.
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Ojojojoj... det blir som att aktivera loudnessfunktionen (vilket jag aldrig gör) i kubik... ☺️😉😑
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Ojojojoj... det blir som att aktivera loudnessfunktionen (vilket jag aldrig gör) i kubik... ☺️😉😑 Då får du akustikbehandla med perforerad panel (eller något annat som absorberar bas bra).
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 (redigerat) Hittade följande info förresten. Placering För att få bästa förutsättningar, så ska man placera sig symmetriskt i rummet. Bäst förutsättningar får man om man placerar monitorerna mot en kortvägg. Då är det nämligen längre till väggen man har bakom ryggen - och man får lite mindre problem med första och andra reflektionerna därifrån. Om en monitor står närmare en vägg än den andra, så kommer basen att förstärkas mer från den sidan - och man får en obalans i stereoperspektivet som får genomslag i hur man mixar. Man ska också placera sig själv och monitorerna i en liksidig triangel, där monitorerna utgör två av spetsarna och lyssningspositionen är den tredje. [Det var såå jag tänkte 😲 ] Avstånd till väggar Eftersom basen i princip är rundstrålande, så är det extra viktigt att dämpa väggen bakom monitorerna om de står närmare väggen än 1-2m. Om de står närmare så kan det t o m bli bättre att sätta tjockare absorbenter på väggen bakom och placera monitorerna så nära att man trycker in dem en del i absorbenterna. Läs dock nedan (under SBIR) angående slutstegens kylflänsar! Med en vägg nära, så förstärks basen 6dB och i ett hörn förstärks basen 12dB. SBIR Det finns ett problem som kanske inte är så uppenbart när man har högtalare i närheten av en vägg - och det är något som kallas SBIR (Speaker Boundary Interface Response), som påverkar ljudet i basen. En liten förklaring för att (förhoppningsvis) öka förståelsen för detta fenomenet... Eftersom högtalaren har ett visst avstånd mellan sig och väggen, så kan det uppstå stående vågor mellan dessa ytor (på samma sätt som det blir mellan två parallella väggar), men mellan högtalare och vägg blir mindre allvarligt, eftersom högtalaren som regel är snedställd och inte är parallell med väggen, men den aktuella frågan är liknande, därav denna inledning. Man har problemet att basfrekvenserna i princip är rundstrålande (ganska påtagligt redan vid 500Hz och i princip helt rundstrålande vid typ 100Hz) - och vare sig man har basreflexrör framåt eller bakåt, så kommer basfrekvenserna därför att studsa på väggen bakom högtalarna. De reflexer som kommer i retur från väggen, kommer att verka ihop med direktljudet från högtalaren, vilket ger upphov till förstärkningar och försvagningar vid olika frekvenser (det är detta som kallas SBIR). Med bredbandiga absorbenter på väggen bakom monitorerna, så reducerar man problemet, men eftersom det handlar om låga frekvenser, så blir det problem om absorbenterna inte är tillräckligt tjocka. Därför är det ofta lämpligast att placera högtalarna så nära väggen som möjligt, så att interferenserna hamnar högre upp i registret och därför kan behandlas med rimligt tjocka absorbenter i stället. Det gör inget om högtalarna trycks in lite i materialet, utan det kan snarare hjälpa till genom att reducera vibrationer. Om man gör det så måste man förstås se till att luftväxlingen kring slutstegens kylflänsar (som sitter på baksidan av aktiva monitorer) inte blockeras så att kylningen blir för liten. Blir dessa kylflänsar väldigt varma under drift, så får man helt enkelt placera monitorerna så nära som möjligt, men utan att kylflänsarna får kontakt med absorbenterna. Om det sitter basreflexrör på baksidan, så kan ljudet bli påverkat om man helt eller delvis täpper igen dem - så det är också något att hålla koll på. En annan sak är att man tyvärr ofta hamnar någonstans mitt emellan golv och tak i höjdled med monitorerna i normala rum i hemmet. Det är inte bra om det är samma mått där, eftersom risken blir större för nya problemfrekvenser då på grund av SBIR, så sådan placering bör undvikas. Försök alltså se till att måtten från högtalarens topp till rummets tak INTE är samma som från högtalarens botten till rummets golv (om monitorn står på ett bord, så räkna med måttet från bordets undersida till rummets golv). Hörn Hörnen är ett gissel. Där förstärks basen väldigt mycket (som sagt ca 12dB) och väldigt okontrollerat, så det är alltid bra att göra något åt hörnen. Placera en välfylld bokhylla där om budgeten eller fingerfärdigheten inte tillåter akustikskum-hörn alternativt mineralullskivor - men hörnen får man nog anse att de är bland det första man bör titta på. Stående vågor Det man behandlar med "normala", porösa absorbenter (som akustikskum och glasullskivor), är främst efterklangstiden och flutter i rummet. Ofta räcker sådan behandling långt, men i vissa fall är det inte tillräckligt. Ett fenomen man kan råka ut för, är stående vågor i låga frekvenser - och sådana har de porösa absorbenterna bara en ganska liten effekt på. Ju mindre rum man har, desto högre upp i "musikfrekvenser" hamnar de stående vågorna. En stående våg bildas mellan två motstående ytor och gör att den frekvens vars halva våglängd och multiplar av den överensstämmer med musikens ljud, kommer att förstärkas och ge upphov till problem med ljudbilden i rummet. Värst är det vid halva våglängden, medan multiplarna av den frekvensen ger svagare resonanser. Man får förstås ännu värre problem om det förekommer mått i rummet som är jämnt delbara med varandra - och absolut värst är ett helt kubformat rum, där alla mått (längd, bredd och höjd) är lika - för då får man tre mått som främjar samma frekvens. Det enda välfungerande sättet att behandla stående vågor, är att bygga avstämda basfällor för just de frekvenser som ställer till problem. Detta kan göras med Helmholtz-resonatorer, Panel-resonatorer och liknande. Om man i stället skulle dämpa bort stående vågor med porösa absorbenter, så behöver de ha samma tjocklek som 1/4 våglängd av den frekvens man har problem med (strax över 2m vid 40Hz - så det blir inte särskilt praktiskt...). 😆😆 Redigerat 25 augusti 2010 av debatt
debatt Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Var kan man köpa färdiga panelresonatorer nånstans? Varken Thomann, ESSmusik eller Emusic hade. Om jag ska bygga själv - hur ser de ut? Kan jag sätta en bakom varje högtalare för att komma tillrätta med låga stående basvågor och då låta högtalarna stå bara 20 cm från bakre väggen, och kanske bara 2 meter isär istället för 3.3 meter? Ser en panelresonator bakom en högtalare t.ex. ut som så att det är två valnötsskivor om vardera 40 x 130 cm, med smala stavar limmade emellan dem på olika ställen och lite mjuk ullfyllning men inte helt fyllt för det ska finnas luft på vissa ställen, så att avståndet mellan skivorna är runt 10 cm? 🤪
Gilbert Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Var kan man köpa färdiga panelresonatorer nånstans? Varken Thomann, ESSmusik eller Emusic hade. Om jag ska bygga själv - hur ser de ut? Kan jag sätta en bakom varje högtalare för att komma tillrätta med låga stående basvågor och då låta högtalarna stå bara 20 cm från bakre väggen, och kanske bara 2 meter isär istället för 3.3 meter? Ser en panelresonator bakom en högtalare t.ex. ut som så att det är två valnötsskivor om vardera 40 x 130 cm, med smala stavar limmade emellan dem på olika ställen och lite mjuk ullfyllning men inte helt fyllt för det ska finnas luft på vissa ställen, så att avståndet mellan skivorna är runt 10 cm? 🤪 Det finns ett trettiotal bra trådar i forumet som går igenom hur man bygger perforerade paneler samt hur dessa ska placeras för bästa effekt.
Hastalavista Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Debatt -Det vore trevligt om du angav källan som du saxade infon ifrån.
debatt Postat 26 augusti 2010 Trådstartare Postat 26 augusti 2010 Det finns ett trettiotal bra trådar i forumet som går igenom hur man bygger perforerade paneler samt hur dessa ska placeras för bästa effekt. Bra, tack. Då söker jag på det genom att skriva in "perforerade paneler" i Sökfunktionen, så får vi se.
Gilbert Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Bra, tack. Då söker jag på det genom att skriva in "perforerade paneler" i Sökfunktionen, så får vi se. Kör Google istället: http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&lr=&as_qdr=all&q=perforerade+paneler+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.