Jump to content
Annons

Studio rum 12 kvadrat

antepop

Recommended Posts

Hej

Det är ju en uppsjö av sådana här trådar och jag gör en till helt enkelt... 🙂

Jag har precis fått tag i en liten lokal på 12 kvadratmeter som jag ska bedriva produktion av musik i.

Rummet ska byggas för ändamålet, så jag har möjligheten att välja lite grann.

Tre väggar är av gips och en är av betong.

Taket av betong.

Han som jag hyr av skulle läggga in heltäckningsmatta och pratade om att sätta ljudisoleringsplattor i taket.

Min frågor är, är det bättre att låta taket vara obehandlat och att jag behandlar rummet när jag sitter på plats?

Heltäckningsmatta?

Något ytterligare jag skall tänka på?

Dela på andra sajter

Annons

Heltäckningsmatta: Absolut nej.

"Akustiktak": nej om du kan akustikbehandla ordentligt, om inte; bättre än inget.

Problemet med porösa material är att de bara absorberar mellanregister och diskant (om inte väldigt tjocka och/eller placerade med väsentlig luftspalt). Detta leder till ett dött rum som fortfarande har stora problem i basen.

Det finns många trådar i forumet du bör plöja igenom.

Dela på andra sajter

Heltäckningsmatta: Absolut nej.

"Akustiktak": nej om du kan akustikbehandla ordentligt, om inte; bättre än inget.

Problemet med porösa material är att de bara absorberar mellanregister och diskant (om inte väldigt tjocka och/eller placerade med väsentlig luftspalt). Detta leder till ett dött rum som fortfarande har stora problem i basen.

Det finns många trådar i forumet du bör plöja igenom.

Är det korkat att använda sig av ett sånt litet rum överhuvudtaget?

Dela på andra sajter

.... som jag ska bedriva produktion av musik i.

Det underlättar om du detaljerar vad du menar: spela in symfoniorkestrar eller designa CD-omslag, bägge faller under rubriken produktion av musik.

Annars är det det vanliga att tänka på för en lokal. Ljus, ljud, luft, el, vatten o avlopp, säkerhet, brandskydd och evakuering.

Ljus -- lämpligt mycket, lämpligt riktat och lämplig färg ( med mera )

Ljud -- störas av andra, störa andra, utrustning som stör, balanserad efterklang i rummet.

Luft -- tillräckligt luftväxling med uppvärmd / kyld / avfuktad / fuktad, inga drag eller kallras

El -- störningsfritt och tillräckligt mycket

Vatten o avlopp -- kanske inte aktuellt

Säkerhet -- tjyvar finns det

Brandskydd o evakuering -- vad kan brinna, hur släckar man det, om det inte går att släcka hur komma bort

Jag antar att du funderar mest på ljud just nu. Det är då viktigt att skilja mellan två helt olika problemområden som kräver helt olika lösningar.

1) Störas av andra / störa andra

Här handlar det om att "täta" lokalen så att ljud inte kan komma in eller komma ut. Det underlättar om man tänker på det som att lokalen skall vara "vattentät" så att inget kan slinka in eller ut. Den minsta lilla "läcka" eller hål och där slinker ljudet ut. Ljud kan gå rakt igenom väggar, golv o tak så det krävas mer än bara en vanlig vägg. Som alltid är det den sämsta delen i kedjan som bestämmer, så det räcker inte att nån enstaka grej är superbra om de andra är dåliga.

-- notera att om lokalen är helt vattentät så blir det ju ingen luftväxling, alltså måste även ventilationen hanteras som en del av frågan

2) Balanserad efterklang i rummet

Du vill inte det skall vara kakel på väggarna som i ett badrum, men det skall inte heller vara helt dämpat utan lagom. Det räcker inte att dämpa bara vissa frekvenser, alla frekvenser måste hanteras ungefär lika bra. Klassiskt fel är att klä rummet med matta -- mattan dämpar höga frekvenser men påverkar inte alls låga, resultatet är ett rum som låter "burk". Extra spännande blir det i basen där det kan krävas tjocka lager dämpning, en meter eller mer, för att riktigt få effekt, då blir det inte mycket yta kvar. Kraven är också olika om det skall vara för mixning / mastring eller för inspelning också.

-- enkelt test på inspelning: ta en kondensatormick, håll den på armslängsavstånd och gå runt hemma och spela in medans du pratar. Det låter helt olika i badrummet eller trappuppgången jämfört med under ett täcke i sängen. Vilket av dessa ljud passar bäst för din inspelning?

Sammantaget blir alltihop en kompromiss: hur bra mot vad det får kosta. Det är enkelt att slösa bort pengar på fel saker som inte ger effekt. Att "balansera" allt för maximal effekt inom en budget av kostnad, tid och yta är en konst.

// Gunnar

Dela på andra sajter

Det underlättar om du detaljerar vad du menar: spela in symfoniorkestrar eller designa CD-omslag, bägge faller under rubriken produktion av musik.

Jag ska ha rummet för att sktriva låtar i och sjunga in slask sång, spela in gitarrer men då in the box. Sedan Prodda upp låtarna i det utrymmet.

Men det är kanske är väl litet?

Dela på andra sajter

1) Störas av andra / störa andra

Ska jag be den jag hyr av att bygga på ytterligare en vägg på väggen för att får mer dämpning, med luftspalt emellan?

För att dämpa för ljud utifrån och inifrån?

12 m2 är väldigt litet så det kommer att bli svårt (näst intill omöjligt) att få en "bra" kontrollrumsakustik men kanske en ”duglig”, men då måste du behandla korrekt och mycket.

Så är det dumt att använda sig av den lokalen anser du? Syftet är att skriva låtar och arrangera musik. Spela in demos...

Dela på andra sajter

Ska jag be den jag hyr av att bygga på ytterligare en vägg på väggen för att får mer dämpning, med luftspalt emellan?

För att dämpa för ljud utifrån och inifrån?

Om du ska ljudisolera så får du räkna med en "rum i rum" konstruktion för bra effekt.

Så är det dumt att använda sig av den lokalen anser du? Syftet är att skriva låtar och arrangera musik. Spela in demos...

Det går att få till en hyfsad akustik men det kommer inte att bli någon masterings-studio. Om du vill få till en bra akustik i så litet rum så kommer det krävas en hel del behandling och framförallt rätt behandling (annars blir det dött och burkigt med basproblemen kvarvarande).

Som sagt, det finns väldigt många bra trådar i forumet att läsa.

Dela på andra sajter

Här är några byggen som har liknande mått som din lokal. Den översta tråden är till Cruncharns fantastiska bygge, som är 13 kvadrat och har betongväggar precis som du.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78984

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64907

Dela på andra sajter

Här är några byggen som har liknande mått som din lokal. Den översta tråden är till Cruncharns fantastiska bygge, som är 13 kvadrat och har betongväggar precis som du.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78984

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64907

Oj tack för länkarna....verkligen roligt.

Dela på andra sajter

Jag ska ha rummet för att sktriva låtar i och sjunga in slask sång, spela in gitarrer men då in the box. Sedan Prodda upp låtarna i det utrymmet.

Men det är kanske är väl litet?

Det kommer funka utmärkt. Det är bara frågan om att leta reda på vad som bäst lönar sig att göra och inte fokusera på fel saker. Du har fått några bra länkar med tips.

I ditt ställe skulle jag börja med att kolla lokalens grannar ordentligt. Det som är svårast att lösa är 1) störas av andra / störa andra. Men det kan ju vara så att det inte finns något i närheten som stör eller någon som blir störd. I sådana fall behöver du inte lägga tid o pengar på att bygga ett "flytande rum i rummet". Alternativt kan rummet ligga mellan en tunnelbana och en lastbilsterminal (störas av andra) och då skulle jag tacka nej. Eller kanske grannarna är superjävliga. Enklast är att kolla först.

Jag tror att det ofta räcker det med ganska enkla åtgärder. Kanske byta till en ljuddämpad dörr och montera in en ljuddämpare i ventilationskanalerna (till-luft och från-luft). Micka nära och ordna ett lämpligt dämpat "bås" eller sånt runt micken minskar också mängden där andra stör. Möjligen bygga på nån av väggarna om den bara består av enkel gipsskiva. Det verkar inte som du skall spela in trummor, så då behöver du inte så mycket dämpning för att inte störa grannarna vid inspelning. Mix o sånt kan man ju göra med relativt låg volym, kanske till och med i lurar när andan faller på mitt i natten.

Del 2) balanserad efterklang är den lite enklare delen men det är besvärligt att få till basen. En lösning du kan hamna på är att välja högtalare som inte går ända ner i basen så att de inte drar igång rumsresonansen så mycket. Har du en sub, så är den nog avstängd för det mesta. Basfällor behöver inte kosta stora pengar, men för bästa effekt behöver de "stämmas av" mot vad rummet behöver. För de höga frekvenserna är det nästan motsatt problem, det är lätt att dämpa för mycket där. Det går att räkna, det går att mäta -- bägge modellerna kräver både teori och praktik för att åtgärderna skall bli rätt. Jag lutar mer och mer åt att ta in hjälp på sånt -- visst finns det väl proffs även i Sverige som kan göra sånt? Ni som vet kan väl tipsa. Min gissning är att om du slipper bygga ett "rum i rummet" så kan du ta del av det du sparar och lägga 5 eller 10 tusen på professionell hjälp med att konstruera de dämpningar du behöver för att tämja resonanserna i rummet.

Slutsatsen jag drar (amatör som jag är) är att du kan ha tur och ha fått ett rum där det är relativt enkelt att inte störas av andra / störa andra. Då är det fullt möjligt att få till det riktigt bra på 12 m2. Om inte, så blir det en kraftigt annorlunda prislapp och då kanske det är lika bra att låta bli. Mina 50 öre ( som snart är värdelöst ).

// Gunnar

Dela på andra sajter

Jag lägger upp en bild på hur det kommer att se ut så går det kanske lättare att svara på hur det ser ut där jag kommer att hålla till.

Kommer jag att störas av replokalen? Dom ska ljudisolera alla lokaler mycket eftersom det ligger i ett villa område.

Min tanke var ju att man bygger en extravägg utanför den befintliga för att få mer ljuddämpning, dubbla dörrar in?

post-6770-061360200 1282806014_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Jag lägger upp en bild på hur det kommer att se ut så går det kanske lättare att svara på hur det ser ut där jag kommer att hålla till.

Kommer jag att störas av replokalen? Dom ska ljudisolera alla lokaler mycket eftersom det ligger i ett villa område.

Min tanke var ju att man bygger en extravägg utanför den befintliga för att få mer ljuddämpning, dubbla dörrar in?

I andra länken som Ponderosa postade så finns mycket bra info ang. ljudisolering. Att bara ”bygga på” en vägg hjälper nog inte så mycket. Rum i rum är det som gäller.

Dela på andra sajter

I andra länken som Ponderosa postade så finns mycket bra info ang. ljudisolering. Att bara ”bygga på” en vägg hjälper nog inte så mycket. Rum i rum är det som gäller.

Ja, det förstår jag, men att bygga ett rum i rummet på 12 kvadrat...?

Vad blir kvar då?

Dela på andra sajter

Nej, det är nog ingen bra idé. Jag tror inte du kan påverka ljudisoleringen i detta fall.

Så som jag uppfattar dig så kommer jag att störas väldigt mycket av dom andra lokaler som finns där nere, och du tycker att jag ska leta vidare efter en ny lokal?

Dela på andra sajter

Så som jag uppfattar dig så kommer jag att störas väldigt mycket av dom andra lokaler som finns där nere, och du tycker att jag ska leta vidare efter en ny lokal?

Jag har ingen aning om hur mycket du kommer att störas av de andra lokalerna. Det vet man först efter att ha provat.

Dela på andra sajter

Mina tankar:

Om det drar in ett röjar-rock-band i replokalen så kommer det höras rejält hos dig. Enda lösningen om du vill vara helt säker är då att bygga ett rum-i-rum vilket jag tolkar som att det är lika bra att låta bli.

Men det lär väl inte pågå rep alla dygnets timmar, alla dagar i veckan. Kan du kolla upp läget där så kanske det inte blir nåt egentligt problem. Det kanske är tyst där medan du arbetar med känsligare saker. Samma sak med studion bredvid.

Men kolla vilka andra som finns i huset och om de kan störa eller störas. Är det privatpersoner som bor i huset lär det ju vara krav på låg volym på nätterna, och då kan du ju spela in gura och sång skulle jag gissa.

// gunnar

Dela på andra sajter

Mina tankar:

Om det drar in ett röjar-rock-band i replokalen så kommer det höras rejält hos dig. Enda lösningen om du vill vara helt säker är då att bygga ett rum-i-rum vilket jag tolkar som att det är lika bra att låta bli.

Men det lär väl inte pågå rep alla dygnets timmar, alla dagar i veckan. Kan du kolla upp läget där så kanske det inte blir nåt egentligt problem. Det kanske är tyst där medan du arbetar med känsligare saker. Samma sak med studion bredvid.

Men kolla vilka andra som finns i huset och om de kan störa eller störas. Är det privatpersoner som bor i huset lär det ju vara krav på låg volym på nätterna, och då kan du ju spela in gura och sång skulle jag gissa.

// gunnar

Att folk inte repar där konstant är ju klart men jag vet ju att det är ett rockband som ska repa där så det kan nog bli väldigt drygt.

För oftast är det nog så när man ska sitta där så är det nog rep där....

Så jag kanske ska kolla vidare helt enkelt...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.