Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska om två veckor spela in två låtar som jag skrivit. Anledningen till att jag gör det är för att starta i någon ände helt enkelt. Jag har en Mac med Logic på och har igentligen bara hunnit öppna programmet och kikat runt lite.

Det kommer bli en ganska enkel inspelning där jag spelar in alla instrument var för sig och sedan mixtrar ihop dem.

Finns det några enkla knep eller genvägar för att komma igång?

Annons
Postat

Logic är väl tyvärr det program som har en lite brantare inlärningskurva, men det är väldigt smart när man väl blivit hemmastadd. Därmed inte sagt att du ska börja med något annat program, kör Logic till dina inspelningar så kommer du ha lärt dig det riktigt bra när du är klar. Och de allra flesta problem man stöter på löser man på två minuter genom att titta i manualen.

Vad gäller genvägar så är Logic väldigt flexibelt när det kommer till keyboard shortcuts. Tryck bara Alt+K så får du upp ett register på alla tangentkombinationer där du även kan ändra om, ta bort och lägga till egna genvägar.

Postat

en annan viktig sak, för ordningens skull, innan du börjar spela in...

Save as project...

Gör i ordning för första låten och spara som projekt. I annat fall "riskerar" du att få alla audio-filer i samma mapp, vilket kan bli rörigt att reda upp, om du behöver ändra eller flytta låtar och filer...

Postat

Annan " Viktig " detalj som egentligen inte har med Logic att göra utan med inspelning generellt

- Döp filerna till vad låten är tänk att heta eller något hypotetiskt namn tex 20100901 Heta Gröten Voc eller nått liknande.

Då har

1. Logic lättare att hitta filerna ifall du flyttar dom till en annan HD

2. Du lättare att hitta filerna ifall Logic inte skulle göra det själv via tex Finder.

• 2 veckor senare...
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Att bara spela in "basic" I logic kan nog inte vara lättare. För att underlätta ytterligare gör en mapp på skrivbordet och lägg låten där. Välj hur många spår du vill ha välj ingång på kanalen i mixerfönstret sätt den på rec. På transport välj tempo och tryck på rec, upprepa för följande kanaler/instrument. Färdigt.

Hör av dig annars så kan jag visa live på min justin.tv kanal

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.