mskragge Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Hej alla i forumet! Mitt Tascam US155L-ljudkort har funkat utmärkt fram tills för några månader sedan. Efter en stund i användning, kan dröja allt från 20 minuter till två timmar, börjar ljudet som strömmar igenom låta digitaliserat, först lite smått, sedan ökar det i styrka tills det låter rejält bitcrushat. Har provat både genom mina monitorer och hörlurar direkt inkopplade i ljudkortet, och problemet är oberoende av ljudutgång. Någon som känner igen detta? Är allt förlorat eller kan det gå att lösa på något sätt? Tacksam för svar Kram Mike
mskragge Postat 25 augusti 2010 Trådstartare Postat 25 augusti 2010 Korrigering: US 122L ska det vara, förresten...
Claes Holmerup Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Har du mycket annat som också är inkopplat på USB? I så fall kan det vara att något annat tar för mycket av bandbredden. Testa alltså att koppla bort alla USB-prylar som inte är helt nödvändiga. Är det en bärbar eller stationär dator? Bärbara blir det ofta trassel med om man har nätverkskort aktiverat (speciellt om det är trådlöst nätverk), så testa i så fall att avaktivera det. Se till att alla sorters strömsparfunktioner är avaktiverade - för sådana kan ställa till problem. Om du kör med fler spår, plugins och virtuella instrument än datorn orkar med, så testa att höja latency så belastas den inte lika hårt. Om latency är för lågt ställd, så blir det nämligen liknande det som du beskriver, även om det inte brukar ta så pass lång tid innan det kommer... Det kan förstås också vara så, att ljudkortet har gått sönder, så det skulle inte skada att testa ett annat USB-ljudkort på din dator, alternativt testa ditt på en annan dator, för att konstatera om det är där problemet ligger.
D200 Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Som en brasklapp kan jag inflika att samma hände mig med mitt E-MU 0404 USB efter att jag hade installerat Comodo Backup. Kan inte vara något annat som gjorde det för det försvann efter att jag tog bort backup-programmet. Startade Kontakt 4 och laddade en kör och fick bara lite ljud i början sen stockade sig allting och det började knastra och låta illa och till slut blev det tyst. Även Pianissimo lät likadant, som det var 4 bitars ljud eller nåt. Tog bort programmet och sen funkade det igen. Du har inte installerat nåt eller så?
Claes Holmerup Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Bra tips! Det är inte ovanligt att program som ligger och snurrar i bakgrunden, ställer till problem för DAW-programmen. Virusdödare och spyware-blockerare är andra exempel på sådana bakgrundsprogram som kan bråka.
D200 Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 I mitt fall TROR jag det var en fil som hette Synchronizing.exe eller nåt som var aktiv och ser till att synka allt med jämna mellanrum. Kollade processer och det var riktigt stora spikar med jämna mellanrum och sen försvann dem efter att jag tog bort den.
Claes Holmerup Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Testa också gärna hur datorn klarar sig enligt DPC Latency Checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
D200 Postat 25 augusti 2010 Postat 25 augusti 2010 Jag har testat den och det funkar för mig...men trådskaparen kanske skulle prova?
mskragge Postat 26 augusti 2010 Trådstartare Postat 26 augusti 2010 Jag provade att höja latencyn och det verkar funka, än så länge har jag inte påträffat problemet igen. Återkommer om problemet återkommer. Tack 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.