Jump to content
Annons

Bas plugg

Harald (oregistrerad)

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag undrar om det finns någon bra elbas/synthbas plugg på marknaden och i så fall var? Jag brukar spela in med elgitarr och antingen Jamstix 3 (en trummor plugg/VSTi)och mina synthar Korg X50 eller Nordlead 2X Virtual Analog. Jag använder just nu BOSS GT-10 som gitarr effect processor. Jag använder EnergyXT som inspelningsprogram/sequencer i windows 7.

Annons
Postat

Har använt 2 plugg-basar genom åren. Skaffade "Bornemark Broomstick Bass" när den kom, kompletterade sen med "Scarbee Black Bass". Eftersom jag är gitarrist så skulle jag med facit i hand kunnat skippa Scarbee Black Bass och istället köpt mej en riktigt elbas direkt, vilket jag senare gjorde. Broomstick Bass har däremot några ovärderliga ljud i form av kontrabas och syntar som jag använt grymt mycket.

Postat (redigerat)

Numera säljs Scarbee's suveräna basar genom Native Instruments. 🙂

Broomstick Bass säljs enbart genom Svens hemsida (för futtiga 49 EUR), på http://www.bornemark.se

Sedan finns ju också Vir2's BASiS, som jag antar är mycket bra, med tanke på hur grymt bra deras Mojo och Electri6ity är (använder själv dessa två allt som oftast). 🙂

Anledningen till att jag inte har köpt deras BASiS är att jag, förutom ett par Scarbee-bibliotek och diverse andra pluggar, också har min gamla goa 4001. 🥰

Redigerat av Claes
Harald (oregistrerad)
Postat

Tack för alla tipsen, jag har provat TAL Bassline, men jag undrar om det finns någon Bas plugin som har AI (artificiell intelligens) som kan jamma med mej i realtid när jag spelar elgitarr?

Postat

Tack för alla tipsen, jag har provat TAL Bassline, men jag undrar om det finns någon Bas plugin som har AI (artificiell intelligens) som kan jamma med mej i realtid när jag spelar elgitarr?

Det finns ingen plugin som spelar beroende på hur du spelar, utan då får du leta upp någon kompis som spelar bas - men Broomstick Bass är självspelande, så att det finns ett gäng färdiga kompfigurer man kan låta den köra medan man spelar själv.

Postat

Det finns ingen plugin som spelar beroende på hur du spelar, utan då får du leta upp någon kompis som spelar bas - men Broomstick Bass är självspelande, så att det finns ett gäng färdiga kompfigurer man kan låta den köra medan man spelar själv.

HEHE. Släng datorn -> skaffa vänner =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.