Jump to content
Annons

Mixa röst?


Hemluth

Recommended Posts

Hur ska man mixa för att få fram rösten? Under de "tyngre" bitarna av låten (dvs allt utom de första 10 sekunderna) ä välldigt 'rockigt' och rösten bara försvinner rätt ner i djupet av musik. Jag ska uploada en mp3 som demonstration för mitt problem så fort någon vänlig person ger mig en adress till ett bra upload-ställe. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är vanligt att man mixar sin egen röst för svag. Det kan bero på detta att den försvinner. Dra upp sången tills det börjar kännas överdrivet, så hamnar du nog närmare rätt nivå.

Kompressor hjälper också till för att jämna ut nivån - men det ska vara lagom mycket kompression... 😮

Du kan också lyssna på vad som "krockar" med sången och på vilket sätt. Det kanske ligger ett par gitarrer som slåss om samma utrymme som sången? Panorera ut dem en bit, så att gitarrernas fokus ligger med dragning åt höger eller vänster, medan sången ligger kvar i mitten. Krigar gitarrerna med sången frekvensmässigt, så kan du leka lite med eq och skära på lämpligt ställe på gitarrspåren. Det kommer då att låta klent om du lyssnar på spåren separat, men mixen kommer troligen att låta bättre.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Rsöten ligger för tillfället på ca +4 dB, och har jag på mer så distar det.. Jag är lite noobiga med kompressorer dock..

Hela allt det som musiken bygger på (bas, stråkar, allt möjligt) krockar med min röst.

Jag skall nu göra ett test att mixa ner allt utom rsöten till - oo och mixa upp långsamt därifrån för att se effekten..

Någon upload-sida någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel normalisering och en multibandskompressor gör nog susen 😛

Speak Swedish? 😉

Vad innebär "normalisering"? Och vad är skildanden på vanlig kompressering och multibandkompressering?

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel normalisering och en multibandskompressor gör nog susen  😉

Speak Swedish? :rolleyes:

Vad innebär "normalisering"? Och vad är skildanden på vanlig kompressering och multibandkompressering?

En multibandkompressor är indelad i olika delar varav varje del behandlar ett visst frekvensområde. Då kan du tex komprimera basen mer än diskanten och leka på så vis. Funkar om man vill skapa tryck och balans på din slutmix. En normalisering trycker upp ljudnivån till +-0 db om man förklarar enkelt. En normalisering påverkar dock inte dynamiken (som tur är).

Link to comment
Dela på andra sajter

+/- 0 dB = dist, i alla fall när jag gör det... Om n lyssnat på klippet hör ni hur lågt det är, och då nåt ändå mätarna i taket och viss dist hörs.

Det kan du lösa genom att komprimera lite hårdar. Och en limiter är alltid bra att ha i bakficken. Överstiger du +-0 db så distar det ja. Och det är inte kul =). Men en normalisering trycker altså upp ljudnivån så högt det går innan det clipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att jag redan har så mycket jag kan ha utan att det distar.. Jag får ingen märkbar skildnad.. Volymmätaren slår på rött i den (och ändå är volymen urtyst på mp3:n).

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja såhär:

1. Ställ alla reglar på noll.

2. Dra upp en slaskmix i nivåer.

3. Sen kan du börja mixa in sången.

Detta borde funka eller så vettesjutton hur du gör? :rolleyes:

Det distar inte vid inspelning förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror för att vara ärlig att Sonar är mytoman. Jag börjat tro att Sonar låter saker och ting dista när det går över 0 dB på mätaren (och låter mätaren gå över 0 hela tiden) oavsett ljudvolym. Fast iofs är det bara exportljudet som låter lågt så det kan vara något skumt där..

EDIT 1: Hmm, om spåren inte är kopplade till Mastern distar det mindre.. :S

EDIT 2: Lol, nu har jag helt motsatt problem (om det nu är ett problem). Jag kan mixa upp precis hur mycket jag vill och mätaren går i taket men det distar inte alls..

EDIT 3: Nu har problemet övergått i allför svag ljudvolym på allt annat än rösten..

EDIT 4: Jag hade aldrig trott att mixning skulle vara såhär märkvärdigt..

EDIT 5: Jag bör nog fortsätta imorgon då jag kan garantera mig själv mental närvaro.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Jag tycker nog du kunde slänga ut en del saker åt sidorna, t.ex pianot, stråkarna etc. som ligger mycket i mitten och stör sången, särskilt eftersom sångslingan är ganska flerstavig på sina ställen

Vad kallar du denna musiken förresten? Låter inte som så mkt annat här på forumet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är rätt mycket utslängt åt sidorna, men jag kan panorera ut mer. Mycket ligger på ca 40-50% åt sidorna. och jag har inget perspektiv på hur mycket som är mycket..

Sångstämman var mest ett test. Jag har lite problem med medhörning.. I och med att sångens nuvarande falkhet inte påverkar själva mixningen i sig så får den duga så så länge.. Jag hörde inte hur skum den var ens förens jag lyssnade igenom den med allt annat mutat. Ligger i alla fall vid någon av ackordtonerna.. 🙂 Jag får hitta på något bättre sätt nästa gång jag spelar in.. Alternativt att ha bistämmorna mutade eller något under inspelning av vocalspår. Tyska var inte så lätt att sjunga på heller om man inte är van (R:en är helvetiska i det satans språket). Funderar på att göra ett nytt sånginspelningsförsök imorgon...

Denna sorts musik är skämtsamt/seriöst benämnd som "Tysk Rockopera".

Och BTW är det inte jag som skrivit själva låten, den är väll att se som en cover, alternativt en mixning/arrangemangtest..

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort ett nytt försök med en ny sånginspelning och börjar befara att min röst krockar frekvensmässigt med så gott som hela låten. :/

Nytt klipp: http://s5.yousendit.com/d.aspx?id=15UIH59L7SCMG3L5I8QPIUFC5O

Allt är utpanorerat så gott det går.. Får se vad jag hittar på härnäst..

EDIT igen: Nu börjar det likna något:

http://s19.yousendit.com/d.aspx?id=0MAZTYS...9P39C1HCNVEO91A

Jag är dock fortfarande inte nöjd med sången på refrengen. Den låter vek helt enkelt. Och jag har lyssnat på det med allt annat mutat, och då låter det inte vekt, så det är något i arrangemanget som snor mina lägre frekvenser..

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

SystemF (oregistrerad)

Tycker att du borde minska reverben på vokalen lite. Känns som att den gör så att vokalen kommer mer bakåt i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det rekomenderade avsåndet man man ska stå från en stormembranare? på slutet står jag säkert 2 meter ifrån och då är ändå ljudvolymen nermixad välldigt mycket. Jag funderar om det är det som ger onärvaron. Jag får ingen större skildnad med mindre reverb.. Det känns som att mina lägre frekvenser är spårlöst borta (det skulle inte förvåna mig om någon trodde att jag sjöng refrengen i falsette eller något, vilket jag uppenbarligen inte gjorde). Men därimot låter det bra när jag spelar det solo så det kanske är själva arrangemanget det är fel på.. :/

Kul att ni gillar det. Och som sagt är det inte jag som skrivit låten (då hade den nog inte varit på tyska, då jag inte sagt fler än räknerligt antal ord på tyska tidigare). Detta är den första hela inspelning jag någonsin gjort, och skall börja spela in egna låter allt eftersom jag lär mig få saker och ting att låta som det ska, men jag tippar på att det kommer låta ungifär såhär (dock inte mer tyska på ett bra tag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det rekomenderade avsåndet man man ska stå från en stormembranare? på slutet står jag säkert 2 meter ifrån och då är ändå ljudvolymen nermixad välldigt mycket. Jag funderar om det är det som ger onärvaron. Jag får ingen större skildnad med mindre reverb.. Det känns som att mina lägre frekvenser är spårlöst borta (det skulle inte förvåna mig om någon trodde att jag sjöng refrengen i falsette eller något, vilket jag uppenbarligen inte gjorde). Men därimot låter det bra när jag spelar det solo så det kanske är själva arrangemanget det är fel på.. :/

Varför kör du inte en realtids limiter eller compressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det rekomenderade avsåndet man man ska stå från en stormembranare? på slutet står jag säkert 2 meter ifrån och då är ändå ljudvolymen nermixad välldigt mycket. Jag funderar om det är det som ger onärvaron.

Jag står normalt ca 25-30cm från micen. Om du står för långt ifrån, så kommer du att få förhållandevis väldigt mycket rumsljud med på köpet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är något sådant avstånd jag ska försöka hålla mig inom? I så fall får jag nog mixa ner volymen något alldeles oerhört på mixern dock. Jag trodde det skulle bli mer "livöst" då, men det kanske det inte blir.

Själva rumsljuden brydde jag mig inte om så mycket just nu, då jag råkar spela in på den mest ackustiska plats jag sett. Jag är mest rädd för distorsion i själva micken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är något sådant avstånd jag ska försöka hålla mig inom? I så fall får jag nog mixa ner volymen något alldeles oerhört på mixern dock. Jag trodde det skulle bli mer "livöst" då, men det kanske det inte blir.

Själva rumsljuden brydde jag mig inte om så mycket just nu, då jag råkar spela in på den mest ackustiska plats jag sett. Jag är mest rädd för distorsion i själva micken..

Min fästmö sjunger bl a opera och har ordentliga resurser - och de micar jag använder tål att hon tar i rejält innan de kroknar. Jag tror inte att det är något du behöver fundera på. Om du däremot har sången väldigt hög jämfört med annat, kanske det snarare beror på att det andra ligger för lågt från början...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...