Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva lite råd från er om vilket keyboard jag borde köpa.

Det ska användas i min lilla studio, som mest består av en nyinköpt mikrofon, externt ljudkort och ett par instrument. Tänkte använda det till att spela in diverse olika stråk - och harmoni-instrument och effekter till mina låtar i Cubase.

Student som jag är har jag en väldigt låg budget, så det ska ligga runt tusenlappen begagnat som nytt.

Har kollat på M-audio Keystation 49e som finns att köpa begagnat för runt 600kr. Är detta något att ha?

Jag undrar även om dessa keyboards känner av hur starkt man trycker ned tangenten, som ett riktigt piano ger en starkare ton när tangenten trycks ned hårdare.

/Jollen

Annons
Postat

Tja. Merparten av dagens keyboards känner av hur starkt du trycker ner tangenten (s.k. velocity-känsligt), det är bara de billigaste samt de mer hobby/leksaksinriktade som saknar detta.

Keystation 49e har inga "inbyggda" ljud, men det kanske du redan visste? Den är ju ett s.k. MIDI-klaviatur som du styr mjukvaru- eller hårdvarusyntar med. Det är ett bra MIDI-klaviatur har jag fått uppfattningen om!

Postat

Aah för det är ju en förutsättning att keyboarden är volocity-känsligt, känner du till om Keystation 49 är det?

Jo det visste jag, men den ska ändå in i datorn. Där kan man väl lägga till alla möjliga ljud och instrument, behöver man verkligen inbyggda ljud?

Postat

Nä, nuförtiden duger det bra med mjukvarusyntar.

Japp, Keystation 49e är velocity-känslig. Står i manualen jag laddade ner och läste nu. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.