evilrocker Postat 23 augusti 2010 Dela Postat 23 augusti 2010 goingunder.mp3 Har diskuterat det här förut, men kom att tänka på det igen. Satt å skrapade ihop en låtidé idag och körde två olika stärkare på vänster och höger. Körde dock samma inställningar på eq och kompressor och den högra blev mycket dovare. Är detta för mycket skillnad på vänste och höger? Bör man ha samma balans på allt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
resolve Postat 23 augusti 2010 Dela Postat 23 augusti 2010 tycker definitivt det funkar, blir inte samma "en-gitarr"känsla, men vid sånna här tillfällen då gitarrena är simpla och inte gör särskilt mycket, tycker jag det funkar bra.. Jag gillade ljudet, passade bra till ändamålet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 23 augusti 2010 Dela Postat 23 augusti 2010 (redigerat) Det är ju naturligt att det låter lite olika i höger och vänster öra. Så att mixa på detta sätt gör ju att det låter mera naturligt. Tycker det det låter mycket råare, hårdare och mer naturligt än att dubba allting tok-tight. EDIT/ Glömde säga att jag tycker det låter naturligt. Redigerat 24 augusti 2010 av k9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
remote Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Jag kan ju tycka 128kbit är tok för lågt, speciellt om man ska analysera stereobilden. Det är många som inte vet att vid låga bithastigheter tullar algoritmerna kraftigt på stereobilden. Själv använder jag normalt 320kbit och i nödfall 256kbit, såvida jag inte använder oförstörande wav-formatet. PS/ Jag är oroligt inför DAB ver 2 där man kommer att använda 64kbit. Man hävdar att man har utmärkta algoritmer och man kommer inte höra någon skillnad mot dagens 192kbit, men vad som inte diskuteras är stereobilden. Det är underligt att SR och för den delen andra radiobolag kommer att använda en så låg datahastighet som 64kbit när många strömmande medier på Internet använder betydligt högre datahastigheter jmf Spootify. Förlåt att mitt "PS" blev längre än kommentaren till inlägget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2010 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2010 Klart 128 suger men nu blev det bara så, tänkte inte ens påt. Ja men fan vad bra, där har jag nog hittat ett sätt att få naturligare breddning av gitarrerna. Jag har nog strävat efter att dom ska låta så lika som det bara går och snortajt, och där med förlorat lite av stereokänslan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Är detta för mycket skillnad på vänste och höger? Bör man ha samma balans på allt? det funkar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Många tänker förmycket syntmatta även när det gäller gitarrer, i mina öron så låter det ofta bara tjockt och mättat då. Jag brukar själv spela in mina gitarrkomp med acke gitarr genom min röd NT4 (som är en stereomikrofon)på två separata står (inställer för ett stereospår)för att kunna behandla kanalerna olika. Gillar att man kan få tex mera bas i höger och mera diskant i vänster, fast tvärtom känns mera naturligt. Kanske för att jag vant mig vid att piano låter så. Du kan få gitarren att låter som om den har mycket större "kropp" på så sätt med. Fast nu vart det kanske lite OT, så nog om det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.