Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vad ska man välja tro???

Jag skall micka upp stärkare och behöver investa i ny mick.

Jag har läst lite överallt att sm57 is the way to go, men jag

e inte så övertygad. Ingen möjlighet att prova dom heller.

Hursomhelst, Vilken dynamisk mick rekomenderar ni???

sm57 eller e606, eller nån annan som e bra?(Rock,rock´n´roll)

MVH/Niklas

Annons
Postat

Hej!

Vad ska man välja tro???

Jag skall micka upp stärkare och behöver investa i ny mick.

Jag har läst lite överallt att sm57 is the way to go, men jag

e inte så övertygad. Ingen möjlighet att prova dom heller.

Hursomhelst, Vilken dynamisk mick rekomenderar ni???

sm57 eller e606, eller nån annan som e bra?(Rock,rock´n´roll)

MVH/Niklas

Om du inte kan prova själv så ligger ditt val i händerna på andras, mer eller mindre värdefulla, åsikter och smak.

Postat

Sm 57 är som folk säger, bra på det sättet att du kan i stort sett alltid använda den om du söker ett något sånär "vanligt" gitarrljud, den funkar till det mesta helt enkelt. Körde med bara sm57 länge, men då ska jag tillägga att jag oftast inte alls var särskilt nöjd. Började skaffa nya mikrofoner och insåg då att det var något i karaktären "sm57+stärkare" jag inte riktigt gillade till hårt distade ljud. Har inte testat e606 än, men har varit sugen på att skaffa en.. Jag hade kört åp det, och gått in för att experimentera fram bra ljud istället för att bara göra "som alla andra gör" och slänga upp en 57. Du kan däremot få bra gitarrljud med båda mickarna, handlar bara om smak i detta fallet. Testa innan eller köp båda, det är mitt förslag!

• Gilla 1
Postat

Om du inte kan prova själv så ligger ditt val i händerna på andras, mer eller mindre värdefulla, åsikter och smak.

Ja? Det är väl sannolikt just därför frågan ställs. Har man inte möjlighet att prova/jämföra själv så vill man gissningsvis ändå undvika att famla i mörker så långt det går. Ganska onödig kommentar.

Postat

Ja? Det är väl sannolikt just därför frågan ställs. Har man inte möjlighet att prova/jämföra själv så vill man gissningsvis ändå undvika att famla i mörker så långt det går. Ganska onödig kommentar.

Jo, kan hända, men vad jag menade och ville säga (kanske klumpigt formulerat) var att dessa åsikter bara reflekterar vad andra tycker är bra baserat på deras smak och kommer troligtvis inte att hjälpa skribenten att hitta den mikrofon som denne tycker ger bäst resultat då det handlar om just tycke och smak.

Nikk Dust:

Har du verkligen ingen möjlighet att jämföra dessa? Har du ringt till div. musikaffärer och frågat om du får köpa bägge men öppet köp på en av dem? Jag har svårt att tro att det inte finns någon affär som går med på detta.

Olsberg:

Jag förstår vad du menar. Jag borde skrivit ovanstående från början men ibland är man lite lat …

Postat

hmmm. jag får kolla runt lite.

Testade att spela in med en sm57 kopia, å det blev bra faktiskt.

Men man vill nog ha en som är the real deal så att säga...

Tackar så mycket allihop.../Niklas

• 4 veckor senare...
Postat

Jag och polaren gjorde faktiskt just denna jämförelse för nåt år sen. Jag spelar Fender/Fender, han GibsonMarshall. Vi testade att få bra gitarrljud ut genom PAt och hur vi än gjorde blev det aldrig bra med E606, SM57 blev bättre, vi jämförde även med REDBOX pro, den var bäst.

Det jag i samma veva kan rekomendera är Sennheiser E906, ser lika ut som E606 men slår den med hästlängder, och även SM57. Tom bättre än REDBOX live. Har läst nånstans att den är konstruerad av samma tekniker som gjort SM57, så han borde ha förutsättningar att få till en ännu bättre mick. De är jäkligt bra, stativ behövs inte alls, man bara hänger dem i kabeln mot tyget. Skitbra till saxofon och virvel med. Köp!

• 4 veckor senare...
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Nu läste jag inte igenom tråden så det kan ju vara att någon redan rett dig alternativet.

Men sm57 är som sagt en killer på elgitarrljud och fungerar fr det mesta vädigt bra.

Jag brukar kombiera den tillsammans med en bandmikrofon.

Har ägt en e606a men jag gillade den personligen inte då den gav ett gitarrljud som jag inte uppskattade. En polare köpte den större versionen e909 som kostar cirka en tusenlapp mer. Har bara hört cleant inspelade spår men fy fan va bra det låter=)

Sen är det ju viktigt att du har en bra stärkare också, när jag börja så hade jag en gammal sunkig marshall transistorstärkare och undra varfr jag fick kasst gitarrljud, köpte då iställer en fender hot rod deville och började genast få lite schysst sound, har en orange tiny terror och en fat track också..Inga stärkare som kostar över 10000:- och ger endå ETT BRA LJD...

Testade en mesa boogie stileto häromdagen, min nya älskling, fast priset gör att det inte är något spontant inköp..25 lock..phö..

Postat

om man tycker en sm57 ger lite för smalt ljud så kan man testa en md421/521

iofs dyrare

men också mickplaceringen kan göra STOR skillnad

Postat

hur är det med md421 på akustisk gitarr om vi får hålla oss från ämnet en liten sväng. Nägon som har testat detta och vad tyckte ni?

Postat

hur är det med md421 på akustisk gitarr om vi får hålla oss från ämnet en liten sväng. Nägon som har testat detta och vad tyckte ni?

nä inget vidare tycker jag

tycker inte nån dynamisk fångar akustisk gitarr särskilt bra - det vill till lite starkare volymer

men det hänger så klart på ljudideal också

Postat

nja.. det funkar ingevidare enligt mig

har en liten test inspelning här:

för att återfå till ämnet.. jag är ett fan av 57:an på gitarr

shure sm7b funkar åxo bra 🙂

Postat

ahh jag kan inte lyssna på ljudklippet...vet inte varför...

Vilken mick anser ni göra dt bästa jobbet för en akustisk gitarrinspelning??

Postat

Det ska väl gå bra med vilken kondensatormick som helst till akustisk gitarr, och det är väl med ak gitarrer som med röster, de skiljer en hel del och att utnämna en mick går inte.

Jag blåser i trumpeten ändå för Röde NT1-A, tycker den är skitbra för priset. Bra är att den har så hög utsignal så man inte måste skruva på gain så mycket, sen brusar den inte alls så en ensam gitarr blir helt brusfri. Bra allroundmick.

Postat

Denna låt med ensam ak gitarr spelade jag in med två NT1-A. Tyckte de lät bättre än både Röde NT2-A och Line Audio CM3.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71450

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.