Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en MB pro 13" (2,26 ghz 4gb RAM) som jag kör Logic på. Det är mest inspelning men också en del pluggar (IK multimedia osv.) Min fråga är om någon här en liknande setup men med 8 gb RAM och tycker att det gör någon skillnad.

Annons
Postat

För att kunna utnyttja mer än 4GB måste du köra Logic i 64bit läge.

Jag har 8 GB i min iMac 27" o enda gången jag fått minnestorsk (i 32 bit mode) )har varit när jag laddat sjukt stora banker i Kontakt.

Så det hänger nog mest på om du kör mycket pluggar med samplingar typ BFD, superior drummer o allt va dom heter.

/X

Postat

Jag har en MB pro 13" (2,26 ghz 4gb RAM) som jag kör Logic på. Det är mest inspelning men också en del pluggar (IK multimedia osv.) Min fråga är om någon här en liknande setup men med 8 gb RAM och tycker att det gör någon skillnad.

Förlåt att jag går lite utanför ämnet, men det är nämligen så att jag har samma setup som du, förutom att jag har 2 GB ram istället för 4 gb. Jag funderar dock att uppgradera till 4 för att få lite mer kräm i Logic, så man kan köra fler synthar, pluggar etc. Så, hur mycket klarar logic med 4 gb? Ngn stor skillnad? Är det värt att uppgradera?

Postat (redigerat)

Om du med "skillnad" menar snabbare dator samt kunna ha lägre buffertsize => mindre fördröjning - så nej, det kommer inte göra någon skillnad, där är det processorn som spelar roll.

Skillnaden blir bara som xarl säger, du kan ladda in fler/större samplingar/synthar etc innan det tar stopp eftersom minnet då är större.

(Det kan förvisso bli lite snabbare att ladda ljud om man skaffar Ram-minnen med högre frekvens men skillnaden är marginell.)

Alltså: Så länge dina projekt inte är tunga nog så din dator säger ifrån -du når gränsen ~3,5Gb (för 32bit)- så behöver du ju inte uppgradera med mer Ram.

(Och du behöver som sagt då skaffa 64bitars operativsystem också)

Mvh

Redigerat av Memphis
Postat

Förlåt att jag går lite utanför ämnet, men det är nämligen så att jag har samma setup som du, förutom att jag har 2 GB ram istället för 4 gb. Jag funderar dock att uppgradera till 4 för att få lite mer kräm i Logic, så man kan köra fler synthar, pluggar etc. Så, hur mycket klarar logic med 4 gb? Ngn stor skillnad? Är det värt att uppgradera?

Eftersom minne är så billigt, och enkelt att byta på just iMac, så är det inget att hatta omkring med. Blås in så mycket minne som får plats, inget blir sämre...och allting blir lite bättre ☺️

Själv märkte jag en förbättring av att dubblera från 2GB till 4GB, dock inga Ferrari-tendenser.

Postat

(Och du behöver som sagt då skaffa 64bitars operativsystem också)

OSX har delvis varit 64 bitar sedan 10.4 (april 2005). Trådskaparen, eller någon annan med en hyfsat modern mac, behöver med andra ord inte skaffa ett nytt operativsystem för att kunna köra Logic i 64-bitarsläge.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.