Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa!

Jag ska spela in avslappningsband med ENBART fokus på röst och tal upptagning.

Jag vill att det ska vara minimalt bakgrundsbrus i mikrofonen. Då det endast är språkupptagning borde jag väll komma undan med en billigare mic och ljudkort?

Här kommer klassiska frågan:

Vad för mikrofon och ljudkort hade ni rekommenderat?

Max pris: 3000 kr

Mvh/Kavosh

Annons
Postat

Jag hade nog gått för en enkel USB-Mixer som Yamaha MW10C (eftersom den har allt väsentligt i analogdomänen, Eq, Kompressor etc 0ch 4 kanaler med Phantom om man vill spela in flera röster) Kostar €198 hos Thomann..

Sedan hade jag skaffat en Line Audio CM-3 (ca 1100:- i butik), det är en utmärkt "tyst" basmick som funkar bra på dom flesta röster om man håller armlängds avstånd! (AKG & Beyer Dynamic mikkar i prisklassen som oxå skulle funka, men undvik billiga kinser, dom brukar göra en besviken!)

Lite över din budget, men väl värda investeringen!

/ptr

Postat

Jag hade nog gått för en enkel USB-Mixer som Yamaha MW10C (eftersom den har allt väsentligt i analogdomänen, Eq, Kompressor etc 0ch 4 kanaler med Phantom om man vill spela in flera röster) Kostar €198 hos Thomann..

Sedan hade jag skaffat en Line Audio CM-3 (ca 1100:- i butik), det är en utmärkt "tyst" basmick som funkar bra på dom flesta röster om man håller armlängds avstånd! (AKG & Beyer Dynamic mikkar i prisklassen som oxå skulle funka, men undvik billiga kinser, dom brukar göra en besviken!)

Lite över din budget, men väl värda investeringen!

/ptr

Tack ptr!

Jag ska titta närmare på det du har tipsat om!

Mvh/Kavosh

Postat

Jag skulle investerat i detta:

En Röde NT1-A (köpte precis detta paket och är väldigt nöjd)

http://www.thomann.de/se/rode_nt1_a_complete_vocal_recording.htm?sid=07a7f46df67d13ad4300cfa69672055f

ca: 1800 på Thomann

ca: 2000 på Musikbörsen och Jam

och ett litet mixerbord,

Alesis Multimix 4 USB (har haft en tidigare variant av denna, tyckte pre-ampsen lät lite plastigt dock)

http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_4usb.htm

ca: 850 på Thomann

Men akta dig för att ens lyssna på folk på internet, typ mig.

Smit till närmsta musikaffär och hör med dom, testa produkterna!

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.