Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu Àr det dags att dra i gÄng bygget.

Har tidigare haft en trÄd om ventilationen, nu Àr det dags för isolering/dÀmpning.

Jag har nu lÀst i 3 veckors tid över hela internet och blir inte riktigt klok. Alla lösningar har ju olika förutsÀttningar men jag har inte hittat nÄgot som liknar min situation direkt.

MÄl:

Att ha ett rum fri frÄn lÀckage utifrÄn. NÄgorlunda dÀmpning ut

Att ha ett kombinerad kontroll- och sÄnginspelningsrum

DÄ huset ligger i skogen Àr endaste störmoment: vÀgen en 200 meter bort. FÄglar =)

FörutsÀttning:

Uthus 3.9 x 3.25 x 2.15

post-2600-091046200 1282413834_thumb.jpg

SnÀlla ge mig lite tips. Följande lösningar har jag hittat lite varstans

utifrÄn och in: gips, gips, stenull, luft, stenull, gips, gips

NÄgra funderingar:

Vilken tjocklek ska första resp andra stenull lagret vara?

ska man verkligen sÀtta gips direkt mot panelen till utsidan, eller ska man skippa det lagret gips och sÀtta stenull direkt? Vad blir skillnaden och hur kommer det att pÄverka ljudet?

Ska man seperera vÀggen frÄn golvet nÄnting? Jag har en jordkÀllare under som liksom inte stör, och jag stör inte den??

Hur har ni löst taket. Det Àr som en liten vind uppepÄ som gÄr att isolera...

Även pĂ„ vinden tĂ€nkte jag lĂ€gga ventilationstrumman/Labyrinet (nĂ„gon som har en bild pĂ„ sĂ„dant?)

Tjoho, mÄnga frÄgor som jag kÀnner mig osÀker pÄ. NÄn som kan komma med nÄgot tips?

Kommer sÄklart att uppdatera trÄden med bilder sÄ fort bygger drar igÄng (mÄndag 23/8 2010 =)

//Erik

Redigerat av Polder
Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat

Hej, funderar lite pÄ hur det ser ut nu i yttervÀggen, Àr det ytterpanelen som syns inifrÄn nu?

IsÄfall bör du börja inifrÄn med:

luftspalt mot utepanelen, mkt viktig (stÄende spiklÀkt 28X70 om det inte redan finns spikregel för utepanelen)

9mm utegips som skruvas i spiklÀkten, (ev vindpapp istÀllet)

regelverk m samma isolerings tjocklek + ev ett ytterligare regelverk m samma isolerings tjocklek (med luftspalt emellan)

dubbel innegips

Postat

Jag ska öppna vÀggen pÄ mÄndag. Det Àr reglad och satt nÄn massonitskiva istÀllet för gips. Sedan anar jag att de har isolerad vÀggarna med nÄgot skum eller liknande sÄ det ska ut.

RĂ€cker det med 45x45 - luft (storlek?) - 45x45 - gipsgips?

Eller ska man ta 45x90 i bÄde lager? vÀggen Àr vÀl 20cm just nu sÄ plats finns...

Postat

Shit va kul! Studiobyggen det vĂ€rmer gött i sjĂ€len det 😄! Ska bli grymt roligt att följa detta.

3 saker som slog mej direkt: isolering, akustikbehandlning och förvaring!

Isolering:

Eftersom du inte har nÄgra grannar i nÀrheten som kan störas sÄ kÀnns inte detta superprioriterat i min vÀrld. Och för en klockren "utÄt" behandling behövs rum i rummet som kommer ta pÄ tok för mycket plats att din redan lilla yta. Klart att du ska isolera sÄ du hÄller vÀrmen nÀr vintern kommer men ju mer yta du har kvar inne i studion nÀr innervÀggen Àr klar Àr en fördel. Jag hade nog kört sÄhÀr sett utifrÄn:

panel

vindpapp (som Àr billigare Àn gips)

isolering 70 mm

trÀregel 70 mm frÄn pappen (sÄ att isoleringen hamnar pÄ mot vindpappen)

isolering 70 mm (som sitter i sjÀlva trÀregeln)

plastfolie

osb

gips

Mer Àn sÄ tror jag inte du behöver. Och jag hade haft osb-gips som innerlager istÀllet för gips-gips (Àven om det Àr bÀttre ljuddÀmpning i gips) sÄ du kan hÀnga upp tyngre grejer pÄ vÀggarna.

Akustikbehandling:

Detta antar jag att du tÀnker göra sÄ bra som möjligt eller? RÀkna med att du fÄr problem med stÄende vÄgor i det lilla rummet sÄ plats för typ helmholtz kan du nog kallt rÀkna med. MÀt upp rummet sÄ fort du kan sÄ du kan se dina problemfrekvenser innan du börjar slÄ upp hyllor och möblera.

Förvaring

Sjukt viktigt! Du snackade om att du hade en liten vind? Du kommer garanterat behöva förvaringsplats Ät grejer. TÀnk bÄde 4-7-19 gÄnger extra pÄ hur du kan hitta smarta förvaringslösningar. NÀr jag byggde min studio sÄ dels hade jag snevÀggar och fönster pÄ kortsidan. MÀrker det nu att det Àr vÀldigt lite plats kvar för förvaring nÀr man slÀngt upp diffusorer och akustikplattor.

Postat

TACK för ditt svar =)

Jo vad gÀller grannar sÄ bor dom pÄ andra sidan gÀrdet sÄ det Àr vÀl inte sÄ farligt. Har jag stört dom nu sÄ bör det bli bÀttre vad jag Àn gör. Det Àr dock av vikt att det inte kommer in ljud i rummet frÄn vÀgen. T.ex nÀ mjölkbilen dundrar förbi sÄ kan man i dagslÀget höra ett dov dÄnande...

Förvaring ja. Bra poÀng! Det mÄste jag planera lite noga...

Jag fick inte riktigt grepp om dina mÄtt i vÀggen dÀr.

-) Vindpapp Àr jag med pÄ

-) Isolering 70 mm? Hur tÀnkte du dÄ, man bör vÀl regla upp för det eller har du nÄgon dunderisolering som bara hÀnger pÄ vÀggen? Eller menar du helt enkelt att 70mm isolering och regel Àr samma sak =)

-) TrÀregel 70mm frÄn pappen. Du menar att den bygger 70 mm?

-) Plastfolie kommer inte in i mitt hem

-) osb och gips Àr jag med pÄ =)

Ska man inte ha en luftspalt mellan första lagret isolering och andra lagret? och hur stor ska den vara för att vara optimalt?

Bör man dÀmpa innervÀggen frÄn golvet ocksÄ?

Postat

Vad jag menar Àr att du gör sÄhÀr

Vindpapp

Sen bygger du reglar 70 mm innanför pappen som oxÄ Àr 70 mm djupa. SÄ nÀr du mÀter frÄn ytterkant regel till vindpapp sÄ ska det vara 140 mm

Sen slÀnger du in isolering i det mellanrummet mellan papp och regel. Detta Àr första lagret isolering

Men det andra lagret isolering sÀtter du i regelverket som Àr 70 djupt. Sen upp med osb och gips

Postat

Vad jag menar Àr att du gör sÄhÀr

Vindpapp

Sen bygger du reglar 70 mm innanför pappen som oxÄ Àr 70 mm djupa. SÄ nÀr du mÀter frÄn ytterkant regel till vindpapp sÄ ska det vara 140 mm

Sen slÀnger du in isolering i det mellanrummet mellan papp och regel. Detta Àr första lagret isolering

Men det andra lagret isolering sÀtter du i regelverket som Àr 70 djupt. Sen upp med osb och gips

Postat

Aha ok. SÄ det blir liksom ett lager med bara isolering mellan innervÀggen och pappen. Jag förstÄr

Men ingen luftspalt mellan den isoleringen och sjÀla innervÀggen alltsÄ. UrsÀkt men jag har lÀst att i varje lösning har de en luftspalt.

Men det kankse bara kommer in nÀr det Àr ett flytande rum i rummet???

SĂ„ det skulle bli

panel

70mm endast isolering

70mm regelverk med isolering

mellan rum pÄ 45mm

45mm regelverk med isolering

osb

gips...

Eller kommer det att ha minimal pÄverkan pÄ ljudet mot det utrymmet man förlorar?

Postat

Och ang luftspalt mellan panel och vindpapp sÄ Àr det att rekommendera. MEN om du har olje/tjÀrbehandlad vindpapp sÄ kommer inte isoleringen bli fuktig dÄ den pappen stöter bort fukt

Postat

Jo det förstÄr jag =)

Men luftspalten mellen de 2 reglade vÀggarna?

Postat

Jag Àr med pÄ vad du menar. Har faktiskt inte full koll pÄ exakt hur mycket bÀttre det blir med luftspalt men i ditt fall sÄ Àr jag rÀdd för att ska du göra ytterligare reglar har du snart inget rum kvar :-). Vill du hemskt gÀrna ha en luftspalt sÄ bygg det! Men jag hade nog satsat pÄ dubbla lager gips istÀllet för att spara yta. Kolla denna lÀnken som handlar om luftspalter nÀr nÀr det uppstÄr sk tripleleaf http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php

Postat

Men minst lika viktigt Ă€r att du tĂ€tar riktigt superbra med fog runt osb-gips. Ju minde luft som lĂ€cker ut ju mindre ljud ut. SĂ„g ocksĂ„ att du hade fönster. Är det trippelglas? Annars sĂ„ har du en bov dĂ€r. Skriver frĂ„n mobilen nu, dĂ€rför lite sega svar :-)

Postat

SÄ nu har man kommit hem frÄn lite rep med bandet.

Har kollat i vÀggen. Just nu Àr reglad med 170mm grova trÀbalkar (kan knappast kallas för reglar...)

SĂ„ dom fĂ„r vara kvar och isolerar emellan. SĂ€tter sedan pĂ„ en 45:a och isolering och osb och gips. SĂ„ det blir kalas. Det enda rummet kommer att minskas med Ă€r ca 2cm vilket jag kĂ€nner Ă€r överkomligt. Funderar dĂ„ alltsĂ„ pĂ„ att skippa luftspalten i vĂ€ggen. NÅGON SOM invĂ€nder sig?

Taket kommer vi att öppna upp. Inte Ànda upp till nock men halvÀgs. gömmer sedan ventilation i lilla vinden som blir kvar. Vad tror ni om ljudet i sÄ fall? Eller ska jag skippa det och behÄlla ett "rakt" innetak?

Postat

VÀggen blir bra, sÄ som du nu tÀnkt. Luftspalt bör du i alla fall ha bakom panelen. Spika en tex lÀkt 25x25 lÀngst ut pÄ 170 regeln för att sÀtta en 9mm utegips pÄ. Sen har du 135mm kvar att isolera i ditt regelverk. En ytterligare 45:a Àr bra innan osb o gips. Du kan dÄ lÀgga elen i det skiktet. Ska du ha det uppvÀrmt bör det faktiskt vara en plast innanför osb:n som stoppar innefukt att kondensera i isoleringen.

robc

Postat

SÄ nu har man kommit hem frÄn lite rep med bandet.

Har kollat i vÀggen. Just nu Àr reglad med 170mm grova trÀbalkar (kan knappast kallas för reglar...)

SĂ„ dom fĂ„r vara kvar och isolerar emellan. SĂ€tter sedan pĂ„ en 45:a och isolering och osb och gips. SĂ„ det blir kalas. Det enda rummet kommer att minskas med Ă€r ca 2cm vilket jag kĂ€nner Ă€r överkomligt. Funderar dĂ„ alltsĂ„ pĂ„ att skippa luftspalten i vĂ€ggen. NÅGON SOM invĂ€nder sig?

Taket kommer vi att öppna upp. Inte Ànda upp till nock men halvÀgs. gömmer sedan ventilation i lilla vinden som blir kvar. Vad tror ni om ljudet i sÄ fall? Eller ska jag skippa det och behÄlla ett "rakt" innetak?

Ang luftspalten sÄ kollade jag runt lite extra i forumet . Ska du fÄ ut nÄn effekt av din luftspalt sÄ mÄste den vara vÀldigt stor för att göra nÄgon nÀmnvÀrd effekt som "basljuds"-isolering.

NÄgra citat frÄn forumiter:

"...Och skall du ha nÄn form av ljudisolering sÄ Àr 50 cm minimum vad gÀlle rlÄgfrekventljud. 1 2 5 eller 10 cm luft spalt Àr skit samma egentligen. Allt under en halv meter Àr i stort sett löjligt om du vill bli av med lÄgfrekvent ljud... Sen sÀger jag att du kan skatta dig lycklig du har betong runt om..det gör det lÀttare......bÀttre ur ljudisolerings synpunkt och sÄ e det me det!"

"Det som Àr viktigt Àr istÀllet hur tjockt man gör luftspalt och hur tjock isoleringen Àr. Det Àr det avstÄndet och den massan som avgör hur mycket som gÄr igenom."

Detta tycker jag gör att dina frĂ„getecken kring luftspalt rĂ€tas ut. Du tjĂ€nar nog helt enkelt för lite pĂ„ det till ytan du förlorar. StĂ„r fast vid att du kan slĂ€nga upp ett extra lagar gips överallt istĂ€llet om du kĂ€nner att du vill göra nĂ„t extra 🙂.

Ta en sjuhelsikes massa bilder imorgon nÀr du drar igÄng!

Postat

Kameran strular. FÄ bli bilder imorgon tÀnkte köpa en ny =)

50cm luftspalt =) Tjena, det kör vi pÄ sÄ kanske man fÄr plats med ett litet akvarium för 2 fiskar till slut =) HAHA

Skiter i luftspalten i vÀggen som Ponderosa har pÄpekad sedan tidigare!

Återkommer ikvĂ€ll med bilder =)

Postat
50cm luftspalt =) Tjena, det kör vi pÄ sÄ kanske man fÄr plats med ett litet akvarium för 2 fiskar till slut =) HAHA

Skiter i luftspalten i vÀggen som Ponderosa har pÄpekad sedan tidigare!

Woooow , Aldrig hört att man behöver 50 CM luftspalt som ett minimum dÀremot 50 MM.Det skulle ju betyda att vÀggen blir runt 70-90 CM tjock m.a.o nÀstan en Meter.

Postat

HAHA! Nu vÀnder det igen =)

NÄgon mer som har nÄgot att sÀga om 50 mm (millimeter) mellanrum mellan yttervÀggen och innervÀggen?

hihi

Postat

NÄgon mer som har nÄgot att sÀga om 50 mm (millimeter) mellanrum mellan yttervÀggen och innervÀggen?

hihi

Vilken isolering du fÄr i basen beror pÄ vilken resonansfrekvens vÀggen fÄr. Detta avgörs av flera parametrar:

Massa (vikt pÄ vÀggarna).

Storlek pÄ luftspalt

RegelavstÄnd

MÀngd poröst material mellan vÀggar

Vid resonansfrekvensen kommer vÀggen isolera minimalt. Man försöker dÀrför bygga sÄ att denna hamnar under hörbart omrÄde.

Postat

Vilken isolering du fÄr i basen beror pÄ vilken resonansfrekvens vÀggen fÄr. Detta avgörs av flera parametrar:

Massa (vikt pÄ vÀggarna).

Storlek pÄ luftspalt

RegelavstÄnd

MÀngd poröst material mellan vÀggar

Vid resonansfrekvensen kommer vÀggen isolera minimalt. Man försöker dÀrför bygga sÄ att denna hamnar under hörbart omrÄde.

Oj, vilken vetenskap!

Hur gÄr man tillvÀga?

Postat

hihi

Dom lÀnkarna som Gilbert bifogade va guld! Att det skulle krÀvas 50 cm det trodde jag inte ens sjÀlv pÄ, men att det skulle stjÀla mycket yta om man ska göra det "rÀtt" det rÄder det inga tvivel om. Ska du göra en "Double stud walls" lösning sÄ Àr du ju uppe i en runt 30-35 cm innÄtbygge i rummet. Om du kör med enkla lager isolering sÄ Àr det i alla fall runt 7 cm pÄ varje, plus gips och luftspalt. Runt 20 cm i alla fall. Ska du sen göra samma sak i taket... Ja du hajjar

Postat

Shitpomfrit! Vilka bra lÀnkar!

Det innebÀr att göra en enkelvÀgg förmodligen =) ska mÀta lite extra noga ikvÀll nÀr jag kommer hem för att se var mÄttet blir nu nÀr rummet Àr stripped.

Bifogar lite bilder sÄ som det ser ut för nÀrvarande =)

post-2600-074143100 1282637808_thumb.jpg

post-2600-045558400 1282637816_thumb.jpg

post-2600-020851900 1282637824_thumb.jpg

Postat

Helt sjukt ambitiös sida dom har gjort Green Glue med tanke pĂ„ att dom "bara" sĂ€ljer lite fog och tejp 😆. Mer sĂ„na mĂ€nniskor i vĂ€rlden tack!

Postat

Bifogar lite bilder sÄ som det ser ut för nÀrvarande =)

Fantastiskt! Är det första dagen pĂ„ semestern nu? Eller du ska jobba heltid och sen skita i att sova och bygga studio isĂ€llet? 😄

Postat

Fantastiskt! Är det första dagen pĂ„ semestern nu? Eller du ska jobba heltid och sen skita i att sova och bygga studio isĂ€llet? 😄

Hihi, nÀ.. Jag jobbar för fullt. Köket fixade jag pÄ semestern:

Köksrenovering

Nu jobbar jag heltid och har en kille som jobbar Ät mig hemma =) Snickrande musiker kan man sÀga. Han trivs som fisken i vatten. Och jag med.

HÄller sedan pÄ sjÀlv pÄ kvÀllen och planerar och fixar och dÄnar.

=)

Återkommer med nya bilder ikvĂ€ll..

Postat

Sorry forumet.

Kom hem precis. TÀnkte ta foto men det Àr för mörkt och "Mister Sparky" har kopplat bort elen sÄ nÄgot lyse gÄr ej att fixa till.

FÄr ta bilder imorgon och lÀgga upp.

Green Glue. NÄgon som har erfarenheter?

Postat

Kort uppdatering:

Hela rummet Àr stÀdat och rensat frÄn allt.

Vindpapp satt mot panelen.

Isolering och regler ligger ute i slÀpan och vÀntar pÄ att sÀttas dit imorgon =)

Kabelrör för elen finns i bilen ...

Postat

bilder vill vi se!! 😉

alla detaljer ska med! hehe

alltid lika inspirerande att lÀsa om medlemmars byggen och se resultat...

keep it up!! =D

Postat

Hej. Kul trÄd och bygge. SÄg den dÀr hÀrliga sommarbilden pÄ huset i det första inlÀgget och kunde inte lÄta bli att tycka att jag sett det förut. Efter att ha funderat lite mÄste jag fÄ frÄga, det ligger inte utanför ett stÀlle som heter "kölsta"? Lycka till med studion, jag följer med spÀnning!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.