Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en fender högtalarlåda 4x10

Där sitter fyra stycken 8 ohms element, den totala impedansen på lådan är 8 ohm. Jag har lyckats läsa mig till att den då måste vara serie/parallell-kopplad.

Nu vill en kille köpa den och han vill koppla den till en Classic 30 som ju vill ha en 16 ohms load.

Högtalarkablarna i lådan kan lätt kopplad om då de sitter med kabelskor på elementstiften.

Hur i hela helsike ska jag få denna att ladda 16 ohm på hans classic 30 istället???

Annons
Postat

Att få nåt som är 8 ohm att jobba i 16 ohm vet jag inte ens om det går. Hade det varit på andra hållet, dvs att du har en högtalare som har 16 ohm och en förstärkare som har 8 ohm så funkar det, för då orkar förstärkaren driva högtalaren. Det finns risk att han bränner sin stärkare om han försöker driva din låda för att det slutsteget är för klent

Postat

Alltså, grundregeln är att Du måste ha "mer" ohm i slutsteget än i högtalarna för att du ska kunna driva dom. Annars finns det risk att du bränner steget.

Sen är det oxå så, att i normala fall om du tex ska koppla upp ett PA. Och du vill ha 2 st basar ihopkopplade så räknar man ihop ohmen.

Varje högtalare är 8 ohm, så det blir

8 ohm + 8 ohm = 4 ohm.

Kopplar du sen till ytterliggare 2 så blir det istället

8 + 8= 4 ohm

+ dom andra två nya

8 + 8= 4 ohm

Då får vi istället 4 ohm + 4 ohm = 2 ohm

Postat

Jag tror tyvärr svaret du fick av Ponderosa var mer förvirrat än hjälpte till.

Om elementen är på 8 Ohm så är det kopplat så här

o-+-8-+--+-8-+-o

! ! ! !

+-8-+ +-8-+

Med andra ord, första kopplar man två och två parallellt ( = bredvid varandra ). Det motsvara fyra ohm.

Sen kopplar du dess 4-ohm i serie ( efter varandra) och då blir det 8 ohm.

Det går inte att koppla 4 stycket 8 ohms element så det blir 16 ohm. Vad du kan göra är att använda bara 2 element. Koppla dem i serie så blir det 16 ohm. Två element används då inte, men det behöver inte vara någon nackdel.

Ni kan möjligen prova att koppla alla elementen i serie och få 32 ohm. Stärkaren lär inte gå sönder, men det är inte självklart att det låter som bäst.

// Gunnar

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Efter en en snabb koll i formelboken så är formeln för seriekopplade resistorer (här högtalare): R1+R2+R3+R4=total resistans

Medan parallella resistorer/högtalare räknas ut mycket mer avancerat med: 1/((1/R1)+(1/R2)+(1/R3)+(1/R4))= total resistans

så det trombonisten säger stämmer om högtalarna är kopplade parallellt i par så som han sa

Redigerat av JonathanBerglund
Postat

Efter en en snabb koll i formelboken så är formeln för seriekopplade resistorer (här högtalare): R1+R2+R3+R4=total resistans

Medan parallella resistorer/högtalare räknas ut mycket mer avancerat med: 1/((1/R1)+(1/R2)+(1/R3)+(1/R4))= total resistans

så det trombonisten säger stämmer om högtalarna är kopplade parallellt i par så som han sa

Postat

8 ohm + 8 ohm = 4 ohm. Är detta förvirrande :rolleyes: ?

det är oerhört förvirrande eftersom det förutsätter en parallellkoppling av lasterna

seriekopplar du så blir det istället 16

för att försöka komma tillbaka till ursprungsfrågan:

enda sättet jag kan få ihop det till 16ohm är att seriekoppla två st element å koppla ur dom andra

Postat (redigerat)
Alltså, grundregeln är att Du måste ha "mer" ohm i slutsteget än i högtalarna för att du ska kunna driva dom. Annars finns det risk att du bränner steget.

Nope, motståndet ændras. Førstærkaren klarar inte av att levera lika mycket W vid 4ohm som 8ohm. Så det har med hur kraftig førstærkare du har och antallet W du får ut.

Redigerat av Gäst
Postat

Nope, motståndet ændras. Førstærkaren klarar inte av att levera lika mycket W vid 8ohm som 4ohm. Så det har med hur kraftig førstærkare du har och antallet W du får ut.

kan inte du bara sluta skriva massa sammelsurium hela tiden?

lasten ändras något men hoppar knappast från 8 till 16 ohm

belastar du ett slutsteg med för låg last riskerar du en alltför hög strömrusning för att försöka uppnå effekten - med resultat att slutsteget går åt helvete

och det vore ju extra synd om din svada skulle vara anledningen med tanke på att du knappast tänker ersätta nån för det eller hur?

P=I2 * R (om du ger R ett lågt värde så ser du ju för fan att I måste bli desto högre för att uppnå samma effekt)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt

Postat

Jo det førstår jag. Kanske inte var tydlig. Det jag menade var føljande: En førstærkare kan driva alla høgtalare (ohm). Det viktiga ær hur mycket W du får ut på just det Ohm talet och hur mycket du behøver, førhållande till kænsligheten på høgtalaren. Du måste inte ha mera Ohm i førstærkaren æn i høgtalaren? Det ær ju samma fan om førstærkaren driver ett par på høgre ohm, det blir ju bara enklare. Eller har jag føstått detta fel, så har jag lært mig.

Bli inte så irriterad Demo.

Postat

Jo det førstår jag. Kanske inte var tydlig. Det jag menade var føljande: En førstærkare kan driva alla høgtalare (ohm).

Nej, det är just denna felaktighet som är farlig. En stärkare som bara klarar en nominell last på t ex 4 ohm eller högre kan inte driva en 2 ohms konfiguration utan att man riskerar att förstöra steget.

Postat

Du kan lösa det genom att använda effektmotstång för att komma upp i rätt impedans inte (resistans). dvs du kan INTE mäta resistansen men en vanlig ohmmeter, det går inte. Du måste mäta impedansen.

Men du måste hitta rätt information om detta, tänk även på att din högtalare har en effekt (kanske 100W) men om du bara kopplar upp två av elementen så få du räkna ut vilken effekt du få på dessa. Blir ju inte samma som det var när alla är inkopplade. hmm? Borde ju bli samma eftersom det är serie och parallell från början, under förutsättning att de är samma impedans på alla högtalare.

SE OVAN "med resultat att slutsteget går åt helvete" DET KOMMER DET ATT GÖRA dvs lukta rökt KÖRV å de e ju lite onödigt

Postat
Du måste inte ha mera Ohm i førstærkaren æn i høgtalaren?

nej men du bör ha minst samma ohmtal

högre ohmtal på högtalaren ger lägre ljud

lägre ohmtal riskerar förstöra slutsteget

Postat (redigerat)

nej men du bör ha minst samma ohmtal

högre ohmtal på högtalaren ger lägre ljud

lägre ohmtal riskerar förstöra slutsteget

Ja alltså krævs det inte mer Ohm i førstærkaren æn i høgtalaren

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Alltså, grundregeln är att Du måste ha "mer" ohm i slutsteget än i högtalarna för att du ska kunna driva dom.

Det førstod jag inte dærfør tog jag upp det. Men nu var det løst.

Redigerat av Gäst
Postat

Good. Varför är det olika Ohm på högtalare egentligen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.