Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vill tipsa om ett metalband jag fann för ett tag sedan. De heter M.A.N och deras musik är fläskigt tung. 😄

manband.jpg

De är från Göteborg, har släppt tre album och sångaren Tony Jelencovich har tidigare varit med i det likartade bandet Mnemic.

Men något som gör dem speciella är att de på senaste plattan (enligt dem själva) är först i världen med att använda sig av det s.k "Full Scale Quarter Tone Systems" på deras gitarr och bas.

Detta innebär att man istället för halvtoner har kvartstoner mellan banden vilket inbjuder till nya coola sound och harmonier.

På en oktav har de då alltså 24 toner istället för de vanliga 12. Deras låt Logocide visar ganska tydligt hur det ser ut och kan låta som:

Nu är dock inte alla låtar på den plattan lika flippade. 😄

Om man nu vill jämföra dem me något så påminner tex låtarna Loveless och Outnumbered om System of a Down, låten Cop out har lite gnutta Slipknot i sig och stundvis hörs Soilwork och - inte helt konstigt- influenser av Mnemic.

Tycker de ändå har skapat ett eget sound och gemensamt för låtarna är att de antagligen har högre densitet än titan.

Men jag har inte hunnit lyssna igenom alla album ordentligt än så finns antagligen många fler guldklimpar att finna.

Albumen heter Peacenemy(2008), Obey, Consume, Eject(2009) och deras senaste, redan nämnda platta Massive Audio Nerve(2010).

De finns på Spotify och myspace.

God lyssning! buttrock.gif

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Annons
Postat

Rätt ballt.

Är det Robban (gitarristen) som kommit på den där idén, tro? Skulle inte förvåna mig då han sen många år tillbaka haft det ena bizarra gitarrbygget efter det andra.

Men fatta vilken bitch att spela "vanliga" ackord på en sån där gura... (om man nu skulle vilja det).

Postat (redigerat)

Ja eller hur. 😄

Jo, som jag förstått enligt artiklar och intervjuer så är det Rob Guz som står bakom idén och bygget. Helt galet.

Men det är väl inte det som dragit mig till dem utan snarare deras hårda musik som känns fräsh och ny på något sätt, samt sångarens brutala strupe. 😄

/M

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.