Jump to content
Annons

Duger den här monitorn för hemmastudio?

Recommended Posts

Annons
Postat

Billebro är inte helt pålitliga och säljer en hel del skräp.

Fostexen är väl ungefär vad man kan vänta sig i prisklassen, varken bättre eller sämre.

Deras "röda specialpris" är ungefär normalpris på andra ställen, deras "svarta normalpris" är högre än vad man borde betala.

// Gunna

Musikvalitet (oregistrerad)
Postat

Okej, men nu handlade inte frågan om Billebro som butik utan om monitorn, om den duger att använda som studiomonitor eller inte.

Postat (redigerat)

Okej, men nu handlade inte frågan om Billebro som butik utan om monitorn, om den duger att använda som studiomonitor eller inte.

Det finns hundratals trådar om billiga (och dyra ...) monitorer i forumet.

t ex:

http://www.google.se/search?as_q=monitor+%2B+Fostex+PM&hl=sv&num=100&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=http%3A%2F%2Fforum.studio.se&as_rights=&safe=images

Redigerat av Gilbert
Postat

Väldigt svårt att svara på din fråga då du inte specificerar till vad och hur du tänkt använda dom.. För snabb referenslyssning duger dom nog men 4" är väldigt litet i min värld.. Ta och kolla vad olika tester tycker om dom runt om i världen.. Ser att dom oftast når ett medelbetyg med tanke på deras lilla storlek.. http://www.google.se/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=test+Fostex+PM0.4

Skall dock erkänna att jag aldrig lyssnat på dom och jag skulle ALDRIG köpa ett par monitorer utan att först ha lyssnat och jämfört dom med andra av mig kända referenser..

Postat

Ja den duger.

Nej den duger inte.

Du måste välja själv.

Ja eftersom den skickar ut ljudet som du skickar in. Det går att höra ljudet. Det går att mixa. Ja om den kommer fungera för dig.

Nej eftersom den inte är en perfekt återgivning. Nej eftersom du måste fixa akustiken i rummet. Nej om den inte kommer fungera för dig.

Det är ingen skillnad på det här och andra monitorer i motsvarande klass.

Vill du komma åt säkerhet måste du tyvärr gå upp rejält mycket i pris. Det är tyvärr en allvarlig sjukdom som vi drabbas av efter hand -- önskan att ha det bästa och dyraste och svårigheten att förstå att nåt annat ens kan användas. Men det behöver inte betyda att det blir bättre låtar, bättre mixar eller bättre mastrat.

Mitt förslag är att du tittar på blocket och handlar en lite dyrare ( och förhoppningsvis bättre ) monitor för samma peng. Optimistiskt borde du betala ungefär halva nypriset för begagnat.

// Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.