Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Spelar i ett band med 3 medlemmar som alla tre sjunger samt spelar gitarr, keyboard resp. keyboard. Vi har mixer, PA och scenmonitorer men problemet är att vi inte kan styra ljudet i respektive monitor, dvs jag vill ju höra MIN sång och MITT instrument lite högre än mina kolleger. Alla får samma mix och alla är missnöjda! :-) Hur löser man detta på enklaste alt. bästa sätt? Behöver man en extra mixer för att styra monitorljudet eller skall man använda linebox för varje instrument/sång mic?

Ledsen om detta är en väldigt basic fråga men hoppas att ngn hjälpsam vill bringa reda i detta åt oss!

Tack på förhand!

//Johan

Annons
Postat

Ni kopplar in varje instrument (linebos/mikrofon) på varsin kanal i mixern.

Main out på mixern ska kopplas till PA-högtalarna.

Aux send 1,2,3....på mixern ska kopplas till monitorhögtalarna. Aux 1 till första mon, Aux 2 till andra mon och så vidare.

Olika mixerbord har olika mängd Aux sends.

Ex.

1. Gitarr

2. Keyboard 1

3. Keyboard 2

4. Sång (git)

5. Sång (key1)

6. Sång (key2)

Aux send 1 går till gitarristens monitor. Vill han ha mer av t.ex. sin egen sång vrider ni på Aux 1 ratten på kanal 4. Vill han ha mer av keyboard 2 vrider ni på Aux 1 ratten på kanal 3.

Postat

Stort tack för denna utförliga beskrivning!

Så det innebär att vi som "trio" behöver minst 3 AUX send på vår mixer? Skall kolla upp hur många AUX send vi har, annars får man köpa en ny, right?

Ni kopplar in varje instrument (linebos/mikrofon) på varsin kanal i mixern.

Main out på mixern ska kopplas till PA-högtalarna.

Aux send 1,2,3....på mixern ska kopplas till monitorhögtalarna. Aux 1 till första mon, Aux 2 till andra mon och så vidare.

Olika mixerbord har olika mängd Aux sends.

Ex.

1. Gitarr

2. Keyboard 1

3. Keyboard 2

4. Sång (git)

5. Sång (key1)

6. Sång (key2)

Aux send 1 går till gitarristens monitor. Vill han ha mer av t.ex. sin egen sång vrider ni på Aux 1 ratten på kanal 4. Vill han ha mer av keyboard 2 vrider ni på Aux 1 ratten på kanal 3.

Postat

Stort tack för denna utförliga beskrivning!

Så det innebär att vi som "trio" behöver minst 3 AUX send på vår mixer? Skall kolla upp hur många AUX send vi har, annars får man köpa en ny, right?

Jäpp - det behövs 3 AUX send om alla 3 vill kunna ha varsin mix i medhörningen.

Postat

Om ni inte har 3 aux så kan ni bara koppla ihop monitorerna. Men då kan ni inte få olika mixar.

pre och post fader är helt enkel om man tappar kanalen före eller efter regel. Pre använder man oftast till monitor eftersom monitorvolymen inte påverkas om man höjer i PA't

Postat

Tack för svaren!

Hittade detta i en modell från Behringer:

3 aux sends per channel:

1 pre fader for monitoring

1 pre/post fader switchable for monitoring/FX applications

1 post fader (for internal FX or as external send)

Innebär den tredje varianten att jag inte kan använda den som monitorutgång eller?

Postat

Innebär den tredje varianten att jag inte kan använda den som monitorutgång eller?

Du kan använda den för medhörning men om du ändrar volymen för en kanal för utljudet (main) med regeln så kommer volymen i monitorn också att påverkas vilket oftast inte är önskvärt för medhörning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.