Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Håller på att spela in en egenkomponerad jullåt som består av 4-stämmig manskör, solist och en solo violinist

Har precis spelat in allting klart och rent spontant är det ganska grötigt och spretigt dynamiskt och frekvensmässigt.

Skulle vara mycket tacksam för tips hur ska jag lägga kompressorer, eq, reverb, etc.

antar att jag kanske borde lägga själva kördelen i en grupp med egen kompressor som jämnar till nivån.

Använder mig av cubase 5. Hur bra funkar de inbyggda pluginsen?

Några tips på hur man separerar frekvensmässigt på manskör?

Tacksam för alla råd jag kan få.

Redigerat av Lindfors
Annons
Postat

Om det är en stor och fet kör så skulle jag skära mycket av botten för att få bort grötighet även höja en hel del runt 10. Sen vet jag ju inte riktigt hur du har spelat in kören? Hur många gubbar är det som sjunger dessa 4 stämmor? Solisten måste du plocka fram så mycket som möjligt iaf. Jobba med en kompressor plug för att fixa dynamiken. Leta gärna via google eller liknande efter olika riktlinjer både för eq och kompressor på kör/solist osv. Så att du har nått att utgå ifrån.

Postat (redigerat)

Som föregående talare skrev. Det handlar ju givetvis om vilket slags sound du vill åt på kören. Jag brukar oftast skära bort mer botten på kören än på leadsången och sen om det behövs gör jag den aningen aningen vassare med en knuff runt 12-16 khz. Om det ändå inte känns rätt då så skär väck lite runt mellanregistret typ 800-1200 hz för då krockar du inte med "kroppen" i leadsången.

Sen givetvis kompressor för att limma ihop kören, och alltid skicka till ett gruppspår där du har den!

Ett annat trick för att feta till kören (om du inte redan har dubbtagningar) är att göra "fuskdubbningar". Duplicera spåret, panorera ut dom två spåren L och R, och sen sätt "Track Delay In Milliseconds" på spår R till 30.0. Voila! Gör så med alla spåren så kommer det kännas ännu mer kör. Plus att då ligger inget av kören "direkt" i mitten och man upplever som att leadsången har mer space

Redigerat av Ponderosa
  • 2 veckor senare...
Postat

Har verkligen försökt få till mixningen men det blir inte alls bra.

Någon vänlig skäl som skulle orka kolla på mitt projekt och se om det går att få till en skaplig mix?

• 3 veckor senare...
Postat

Ovanstående tips är mycket bra. En viktig detalj (tycker jag) är panoreringen. Vid de körinspelningar jag gjort har jag panorerat spåren efter hur mikarna var uppställda, med fullt utslag åt höger och vänster . Kanske självklart. Jag lägger kören på en egen effektlina, solist och instrument för sig, där instrumentens olika karaktärer får komma till sin rätt. Jag kör ganska luftig mix, alltså inte så stor komprimering. Vill man kan det kanske tajtas till med komprimering och snäva in panoreringen. Beror också på körens storlek.

Exempel: www.youtube.com/radiogossen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.