Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Sitter och klurar på studiomonitorer och tänker mig att 3-5k paret som budget.

Har spanat in KRK RP5 RoKit G2, de verkar vara riktigt bra, dessutom kostar de strax under 3k på thomann vilket också är bra.

Bra frekvens omfång (53Hz-20khz).

Är det ett par som ni tror kommer göra jobbet bra? De gångerna jag lyssnat på de måste jag säga att jag blivit imponerad av ljudet, dessutom gick de att köra rätt högt med.

Men har bara lyssnat på de i musikaffärer, någon som har mera erfarenhet av de i mixningsmiljö? Vinner jag mycket på att gå upp ett par tusen?

Jag funderar på att plugga vidare som studio tekniker mixning/mastering och vill då ha ett par okej hemma som jag kan leka med.. Men samtidigt ha ett ärligt ljud.

Annons
Postat

Hejsan!

Sitter och klurar på studiomonitorer och tänker mig att 3-5k paret som budget.

Har spanat in KRK RP5 RoKit G2, de verkar vara riktigt bra, dessutom kostar de strax under 3k på thomann vilket också är bra.

Bra frekvens omfång (53Hz-20khz).

Är det ett par som ni tror kommer göra jobbet bra? De gångerna jag lyssnat på de måste jag säga att jag blivit imponerad av ljudet, dessutom gick de att köra rätt högt med.

Men har bara lyssnat på de i musikaffärer, någon som har mera erfarenhet av de i mixningsmiljö? Vinner jag mycket på att gå upp ett par tusen?

Jag funderar på att plugga vidare som studio tekniker mixning/mastering och vill då ha ett par okej hemma som jag kan leka med.. Men samtidigt ha ett ärligt ljud.

En prisvärd modell men det finns många trådar om detta ... 😉

Postat

Lyssnade på några KRKs (Kan ha varit RP8an, inte helt säker) när jag va på jakt efter monitorer. Men dom stod olyckligtvis på samma hylla jämte Genelec 8040 🙂! Så det va inget rättvist A/B test där.

I vilket fall som helst så slutade det med att jag köpte Genelec 8020 för dom va smidiga, inom ramen för min budget, och jag va mest på resande fot. Men jag va tvungen att komplettera med en Sub efter ett tag (Genelec 7050) för jag kände att jag hade ingen kontroll över basregistret när jag mixade.

Har oxå ett par ADAM A7:or som klarar sig bättre rent basmässigt kontra 8020, men jag har kompletterat med sub även där.

Tänker du bara köra på monitorer utan sub, så kan jag verkligen rekommendera att du hellre sparar ihop några extra tusenlappar och sen ger dej på en modell större. Adam A7 tror jag du skulle gillat, kostar 7400 kr/par på thomann.

Postat

En prisvärd modell men det finns många trådar om detta ... 😉

Jo jag vet, har läst massa av de. Men det känns som de alla spårar ut på andra saker då någon råkar ge felaktig info eller slänger ut sig att det inte behövs och börjar tipsa om hörlurar och fullt krig..

Så jag fick inte ut så mycket vettigt, mer än att 3000 var där man började få monitorer som var värda att kallas studiomonitorer. Och att det är en smak sak :rolleyes:

Lyssnade på några KRKs (Kan ha varit RP8an, inte helt säker) när jag va på jakt efter monitorer. Men dom stod olyckligtvis på samma hylla jämte Genelec 8040 🙂! Så det va inget rättvist A/B test där.

I vilket fall som helst så slutade det med att jag köpte Genelec 8020 för dom va smidiga, inom ramen för min budget, och jag va mest på resande fot. Men jag va tvungen att komplettera med en Sub efter ett tag (Genelec 7050) för jag kände att jag hade ingen kontroll över basregistret när jag mixade.

Har oxå ett par ADAM A7:or som klarar sig bättre rent basmässigt kontra 8020, men jag har kompletterat med sub även där.

Tänker du bara köra på monitorer utan sub, så kan jag verkligen rekommendera att du hellre sparar ihop några extra tusenlappar och sen ger dej på en modell större. Adam A7 tror jag du skulle gillat, kostar 7400 kr/par på thomann.

Jo.. men 7,4 är mer än dubbelt så mycket som KRKna.

Men kanske KRKna får duga för mig.. Så kan man köpa nya om några år ifall man får större behov då 🙂

Postat

Jo jag vet, har läst massa av de. Men det känns som de alla spårar ut på andra saker då någon råkar ge felaktig info eller slänger ut sig att det inte behövs och börjar tipsa om hörlurar och fullt krig..

Så jag fick inte ut så mycket vettigt, mer än att 3000 var där man började få monitorer som var värda att kallas studiomonitorer. Och att det är en smak sak :rolleyes:

Jo.. men 7,4 är mer än dubbelt så mycket som KRKna.

Men kanske KRKna får duga för mig.. Så kan man köpa nya om några år ifall man får större behov då 🙂

Nu har jag inte jämfört dem (A7 mot KRK RP5) sida vid sida, men jag skulle överväga KRK RP5 över A7 även om de kostade lika mycket ... Observera att detta är min personliga åsikt och att den är i princip helt intetsägande då du själv måste lyssna och jämföra innan du köper något. Återigen, det finns hundra trådar om monitorer i denna prisklass, så om du vill hitta fler alternativ så är det bara att plöja igenom.

Postat (redigerat)
Vinner jag mycket på att gå upp ett par tusen?

det beror ju helt på vad du isf väljer

vill då ha ett par okej hemma som jag kan leka med.. Men samtidigt ha ett ärligt ljud.

ser du det som en motsättning?

glöm inte kolla beg marknaden också om du tänker budget

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

Yamaha hs80 vinner över alla i budget klassen. Kommer inte uppgradera förens jag lägger 20-30tusen på ett par nya monitorer.

... en av många olika åsikter ...

Redigerat av Gilbert
Postat

Jag delar crillemannens åsikt om Yamaha hs80 :rolleyes:

Men som du säger det är ointressant vad jag tycker och åsikter finns det ju många. Men det förtjänar att sägas än en gång. Gå på dina egna öron inte på andras.

Postat

det beror ju helt på vad du isf väljer

ser du det som en motsättning?

glöm inte kolla beg marknaden också om du tänker budget

Nej, jag menade mer att jag inte är ute efter top of the line då jag inte mixar på den nivån och inte har de pengarna, men de måste vara okej grejor ändå 🙂

Yamahana har jag testat sida mot sida med KRKna, de lät ganska olika, men båda lät bra. Svårt att säga vad som vad bäst att mixa i. Och det rummet var inte så bra att lyssna i.

Postat

Nej, jag menade mer att jag inte är ute efter top of the line då jag inte mixar på den nivån och inte har de pengarna, men de måste vara okej grejor ändå 🙂

Yamahana har jag testat sida mot sida med KRKna, de lät ganska olika, men båda lät bra. Svårt att säga vad som vad bäst att mixa i. Och det rummet var inte så bra att lyssna i.

Fundera också lite på vad ordet "bra" innebär när det gäller monitorlyssning... 😉

Problemet med rummet har du kanske i ditt rum också? Om man inte gör åtminstone en del grundläggande akustikbehandling, så kan man skaffa hur bra monitorer som helst - och det kommer ändå inte att låta riktigt "bra". Det är därför det ofta rekommenderas hörlurar istället för monitorer i små obehandlade rum som hemstudios ofta befinner sig i...

Postat

Fundera också lite på vad ordet "bra" innebär när det gäller monitorlyssning... 😉

Problemet med rummet har du kanske i ditt rum också? Om man inte gör åtminstone en del grundläggande akustikbehandling, så kan man skaffa hur bra monitorer som helst - och det kommer ändå inte att låta riktigt "bra". Det är därför det ofta rekommenderas hörlurar istället för monitorer i små obehandlade rum som hemstudios ofta befinner sig i...

Håller inte med dig där.. Även i ett dåligt rum så kan man använda monitorer, dock får man nog referens lyssna mer så man har nivåerna bra i frekvenskurvan, + att lyssna i lurar

Yahama hs80 är bra på såvis att låter din mix bra i dessa så låter de bra överallt annars också. Jag gillar dem som sagt skarpt. Men låna hem de du har tänkt köpa och testa hemma.

Postat

+1

Postat

Jag kommer ha ett ganska stort rum faktiskt, har tänkt att ljudbehandla de med, inte helt extremt och mäta frekvenskurvor, får kanske flytta hemifrån först 😛

Men de ska nog gå bra med monitorer där.

Ska testa Yamaha monitorerna lite mera..

Tack för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.