Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag ska nu dra fyra hörlurskablar så att jag får kontakter utplacerade i rummet. Men är osäker på vilka kablar jag ska använda, någon som kan hjälpa mig så att det inte blir fel.

Annons
Postat

Tack, nu kanske jag var otydlig. Jag ska dra hörlurskabel i väggen från studion till fyra ställen i rummet, så att folk kan sitta och lyssna medan inspelningen. För att göra detta så behöver jag löda och dra kabel, detta har jag inget större problem med. Frågan jag har är vilken kabel som jag behöver använda för detta ändamål, spelar det någon större roll? Det känns ju inte så bra med vanlig högtalarkabel, eller går det? Alltså, en treledare, eller närmare fyra treledare är vad jag behöver. Jag har kollat på thomann men hittar inget som heter hörlurskabel?

Postat

Det behöver inte vara skärmat. Det är okänsligt för störningar -- någon volt + låg impedans i luren så det går inte in störningar.

Men det är ett säkert kort att köra vanlig mick-kabel, då kan du ju ändra användningen efter hand om det skulle visa sig vara aktuellt.

Allmänt sett har jag lärt mig att det lönar sig att dra lite extra anslutningar när man ändå är på plats och drar kabel.

// Gunnar

Postat

Nej - det är klart. Det är ju en högtalarsignal, så det ska väldigt mycket till för att påverka den på något sätt.

Anledningen till att man brukar använda skärmad kabel, är kanske främst att det är smidigare att få in sådana i små kontakter och kanske också att det är lättare vid monteringen att hålla rätt på vilken som ska vara gemensam för båda kanalerna - och det är ju inte mycket ström att hantera, så den tunna, skärmade kabeln klarar det ändå utan problem.

Postat

Svårt att få det att funka om man inte löder skärm till sleeve ...

Jäpp - men en kabel med 2 ledare + skärm eller en kabel med 3 ledare utan skärm funkar lika bra, så det måste alltså inte vara skärmat, precis som Trombonisten sade.

Postat

Blir lite tveksam på dom där NF kablarna... Dom beskrivs som 2 ledare med folieskärm. Min erfarenhet är att det inte går att löda med vanligt lödtenn i aluminiumfolie.. skulle ha varit kopparskärm då..

Postat

Svårt att se hur dom andra är gjorda.. Tyckte dock att dom såg overkligt tunna ut...Ska du löda själv så kan du ta vilka godtyckliga 2 ledare som helst med kopparskärm.. Du hittar dom billigt på vilken som helst välsorterad audio/elektronik butik..

aj då, men tror du att de andra fungerar?

Postat

Detta blev svårare än jag trodde, rätta mig om jag har fel, men det tycks inte gå att gå in i vilken affär som helst. Vill jag ha en högtalarkabel att dra genom väggen så har jag väldigt svårt att hitta någon som är ca 4 mm i diameter eller mindre, som jag också utan problem kommer att kunna löda. Någon som kan förtydliga detta? Jag funderar också på dessa http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143387010 om jag köper sådana och klipper sönder i ena sidan, men kommer jag att kunna löda dessa, någon som vet vad det är för material?

Postat

Detta blev svårare än jag trodde, rätta mig om jag har fel, men det tycks inte gå att gå in i vilken affär som helst. Vill jag ha en högtalarkabel att dra genom väggen så har jag väldigt svårt att hitta någon som är ca 4 mm i diameter eller mindre, som jag också utan problem kommer att kunna löda. Någon som kan förtydliga detta? Jag funderar också på dessa http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143387010 om jag köper sådana och klipper sönder i ena sidan, men kommer jag att kunna löda dessa, någon som vet vad det är för material?

Det är klart att du kan löda fast sådana kablar i andra kontakter. För att det ska bli kontakt så måste det ju finnas ett material som är ledande även om kontakterna pressas istället för löds. Ledarna är säkert koppar (lika syrefri som vissa kabeltillverkare basunerar ut med stora bokstäver i sin reklam....😉). Skärmen är antagligen en folieskärm med förtennad koppartråd som löper tillsammans med skärmen och alltså har kontakt därigenom.

Postat

När jag har dig på tråden, vad tror du (eller någon annan som kan) om den här, http://www.thomann.de/se/cae_64000_audiokabel.htm eller denna http://www.thomann.de/se/cordial_cmk_209_sw.htm eller denna http://www.thomann.de/se/sommer_cable_sc_isopod_so_f22d.htm

Går dessa att löda på något sätt, och ifall det är svårt, vad är svårigheten och hur gör jag. Problemet är ju att kablarna inte får bli för tjocka. Tack

Postat

Den sista är helt fel, eftersom den har en specifik impedans som är till för digital överföring, men de andra borde inte vara några bekymmer.

Även om skärmen är aluminiumfolie, så löper det helt säkert en koppartråd utanpå skärmen. Problemet med folieskärm är att den går sönder snabbt om kabeln utsätts för en del rörelse, så om man behöver ha en skärmad kabel, kan det bli ett problem, eftersom skärmningen inte längre är särskilt heltäckande när det börjar bli sprickor och avbrott i folien. Tråden som går ihop med folien ger fortfarande kontakt, men eftersom skärmningen blir sämre, så är det ingen hit till svaga mikrofonsignaler...

Om du planerar att göra en fast installation, så se bara till att inte böja kabeln för kraftigt där den behöver böjas, så kan du ändå använda den antingen till mikrofon eller hörlurar. 🙂

Postat

Jäpp - men en kabel med 2 ledare + skärm eller en kabel med 3 ledare utan skärm funkar lika bra, så det måste alltså inte vara skärmat, precis som Trombonisten sade.

Jo visst, en kabel med tre ledare utan skärm funkar ju också men har du sett en sådan? En helt vanlig mikrofonkabel (balanserad) är enklast.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.