Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har nyligen skaffat cubase 5. Vidare använder jag mig av mitt mixerbord Yamaha MG 166C och mikrofon Shure SM57. Även akustisk gitarr med inbyggd mikrofon och elgitarr.

Från mixern är ljudet kopplat från "rec out" på mixer till "line in" i datorn. Från datorn har jag hörlurar direkt ur hörlur-utgången. Om jag spelar eller sjunger låter ljudet som det ska i hörlurarna/högtalarna. Gör jag sedan en inspelning i cubase låter ljudet väldigt svagt och har väldigt dålig kvalité.

Känns som att problemet ligger i cubase, och att det då borde vara lätt att åtgärda.

Men hur?

Tack på förhand!

Mvh Jacob

Annons
Postat

Vilket ljudkort?

Line in är väl inte dämpat i ljudkortets mixer?

Förväntar sig ljudkortet +4 dBU? Rec out från mixern är -10 dBV.

Att det låter starkt i hörlurarna kan bero på hög medhörning i lurarna, men signalen in i ljudkortets A/D kan fortfarande vara väldigt svag.

Postat

Vilket ljudkort?

Line in är väl inte dämpat i ljudkortets mixer?

Förväntar sig ljudkortet +4 dBU? Rec out från mixern är -10 dBV.

Att det låter starkt i hörlurarna kan bero på hög medhörning i lurarna, men signalen in i ljudkortets A/D kan fortfarande vara väldigt svag.

Ska tillägga att kopplar jag in det på datorns mikrofoningång blir signalen högre men fortfarande samma dåliga kvalité.

Bekräftar det din teori?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.