debatt Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 Hej! Jag undrar vad som händer om jag byter den interna hdd-n på min laptop Toshiba P300-1EC? Jag menar, kommer datorns BIOS att försvinna med då..., eller är det "bara" Windows och alla program och sånt? Var ligger BIOS, finns det i nån krets på moderkortet? Anledningen är att jag skulle vilja ha lite maffigare på den interna så att den ligger i paritet med mina externa på 7200 rpm och inte 5600 rpm. Skulle köpa en mjukvara med samplingar (Garritan Symphonic Personal Orchestra), vilka kräver en hdd på 7200 står det. //:debatt
Linus Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 Jag menar, kommer datorns BIOS att försvinna med då...,Nej.eller är det "bara" Windows och alla program och sånt?Ja.Var ligger BIOS, finns det i nån krets på moderkortet?Ja. Tips: kolla upp den fysiska storleken på din nuvarande hårddisk. Även om 2,5 tums laptophårddiskar är lika stora i bredd/längd, kan det ändå vara skillnad på hur höga diskarna är. Jag vet inte om det är tajt eller gott om utrymme i Toshiba P300-1EC men det kan vara dumt att köpa en för hög disk och inte kunna skruva ihop datorn efteråt. Fråga 1 och 2: Hur stor är din nuvarande hårddisk? Har du prövat att installera Garritan på din gamla disk ändå? En stor hårddisk på 5400 RPM kan ändå vara snabb som en liten hårddisk på 7200 RPM, eftersom datan ligger packad tätare på den stora disken och mekaniken kan förflytta sig till rätt position mycket snabbare. Fråga 3: Om du har extern hårddisk på 7200 RPM, varför vill du lägga samplingarna på den interna systemdisken?
debatt Postat 15 augusti 2010 Trådstartare Postat 15 augusti 2010 Fråga 1 och 2: Hur stor är din nuvarande hårddisk? Har du prövat att installera Garritan på din gamla disk ändå? En stor hårddisk på 5400 RPM kan ändå vara snabb som en liten hårddisk på 7200 RPM, eftersom datan ligger packad tätare på den stora disken och mekaniken kan förflytta sig till rätt position mycket snabbare. Fråga 3: Om du har extern hårddisk på 7200 RPM, varför vill du lägga samplingarna på den interna systemdisken? 1: 250 GB, 5400 rpm. 2: Nej, jag har inte köpt det ännu. 3: Jag har ett par combo-hdd från One Technologies i aluminiumskal o utan fläkt på vardera 7200 rpm. En är fw/usb o den nyare e-sata/usb. Jag brukar alltid köra så att jag har program på min inbyggda Hitachi 5400-rpm-are och sedan musikfilerna (låtar) på de externa. Kanske är idé att ha Garritan på den inbyggda men alla samplingar (ljuden) i det programmet på en av de externa? Om man kan göra så? Eller hur gör man? Teknisk specifikation Laptop TOSHIBA P300-1EC: teknik typ : Intel® Centrino® 2 Processor Technology featuring Intel® Core 2 Duo processor P8400, Intel® PM45 Express chipset and Intel® WiFi Link 5100 klockhastighet : 2.26 GHz framsidesbuss : 1066 MHz Cache-minne på andra nivån : 3 MB Operativsystem Äkta Windows Vista® Business, 32-bitarsversion (förinstallerat, Toshibas hårddiskåterställning) + nedgradering till äkta Windows® XP Professional Edition (Toshibas återställnings-DVD) Systemminne standard : 4,096 (2,048 + 2,048) MB maximala expansionsmöjligheter : 8,192 MB teknik : DDR2 RAM (800 MHz) Hårddisk kapacitet : 250 GB certifiering : S.M.A.R.T. enhetsrotation : 5,400 rpm DVD Super Multi-enhet (dubbla lager) kompatibilitet : CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-R(DL), DVD-RW, DVD+R, DVD+R(DL), DVD+RW, DVD-RAM maximal hastighet : Läsning: 24x CD-ROM, 8x DVD-ROM, skrivning: 24x CD-R, 4x CD-RW, 10x HS CD-RW, 16x US CD-RW, 8x DVD-R, 6x DVD-R (dubbla lager), 6x DVD-RW, 8x DVD+R, 6x DVD+R (dubbla lager), 8x DVD+RW, 5x DVD-RAM typ : DVD Super Multi-enhet (dubbla lager) Skärm storlek : 17.0 " typ : Toshiba TruBrite® WXGA+ TFT High Brightness-skärm intern upplösning : 1 440 x 900 Grafikkort tillverkare : ATI typ : ATI Mobility Radeon™ HD 3470 med stöd för HyperMemory™-tekniken minne : 256 MB dedikerat VRAM (upp till 2,046 MB grafikminne tillgängligt totalt med användning av HyperMemory™-teknik med 4 GB systemminne) minnestyp : GDDR2 (500 MHz) video-RAM (resp. video-RAM och systemminne tillsammans) ansluten buss : 16x PCI Express Interna videolägen * INTERNAL_VIDEO_MODES_AVAILABLE * upplösning : 1 440 x 900 Maximalt antal externa videolägen Maximal upplösning : 2,048 x 1,536 Maximal uppdateringshastighet : 85 Hz Ej sammanflätad (non-interlaced) upplösning med maximal uppdateringshastighet : 1,600 x 1,200 Gränssnitt 1 x Likspänning in 1 x extern bildskärm 1 x RJ-11 1 x RJ-45 1 x TV-utgång (s-video) 1 x i.LINK® (IEEE 1394) 1 x extern mikrofon 1 x hörlurar (stereo) 1 x SP/DIF (optisk) delas med hörlursuttaget 1 x integrerad 1,3 megapixels webbkamera med AutoMacro-stöd och inbyggd mikrofon 1 (delas med en USB-port) x eSATA 1 x Plats för 5-in-1 medieöverbryggning (hanterar SD™-kort upp till 16 GB, Memory Stick® upp till 256 MB, Memory Stick Pro™ upp till 4 GB, MultiMedia Card™ upp till 1 GB och xD-Picture Card™ upp till 2 GB) 4 (vänster 2, höger 2) x USB 2.0 (med stöd för USB Sleep-and-Charge) Expansion 2 x minnesplatser (1 att konfigurera) 1 x ExpressCard-kortplats Trådlös kommunikation Trådlös teknik : Bluetooth® Överensstämmelse : Wi-Fi™ Nätverkssupport : 802.11a/g/Draft-N Trådlös teknik : Wireless LAN (802.11a/g/Draft-N) Kabelansluten kommunikation topologi : internationellt V.90-modem (förberett för V.92) hastighet : 56 kbps för data och 14,4 kbps fax topologi : Gigabit Ethernet LAN hastighet : 10BASE-T/100BASE-TX/1000BASE-T Ljudsystem ljudformat som stöds : 24-bit stereo högtalare : built-in stereo speakers Tangentbord tangenter : 105 Windows-tangenter : Ja specialfunktioner : Numeriskt tangentbord i standardutförande Pekdon typ : Touch Pad Batteri teknik : litiumjon maximal livslängd : upp till 3 timmar (Mobile Mark™ 2007) Nätadapter inspänning : nätadapter (100/240 V) med automatisk spänningsväljare för global användning utspänning : 19 V utström : 4.74 En Fysiska mått B x D x H : 398 x 288 x 34,6 (fram) / 38,9 (bak) mm vikt : från 3,35 kg Garanti Två års internationell garanti Medföljande maskinvara Nätadapter Medföljande programvara Toshiba Bluetooth™ Stack Toshiba Bluetooth™ Monitor Toshiba Disc Creator Användarhandbok från Toshiba Supervisor Password Utility Toshiba Assist Chicony Camera Assistant Software Toshiba DVD-spelare 60 dagars testversion av Microsoft® Office Professional 2007 utan kostnad Återställningsmedia för Windows® XP Professional Edition Toshiba Ansiktsigenkänning McAfee® Internet Security Suite - Toshiba Edition (uppdateringar via Internet ingår utan kostnad i 30 dagar) Visitkortsläsare Toshiba Recovery Disc Creator Toshibas tilläggspaket (Toshiba Power Saver, Toshiba Zooming Utility, Toshiba PC Diagnostic Tool, Toshiba Flash Cards, Toshiba Components Common Driver, Toshiba Accessibility, Toshiba Button Support) Google-program (Google Verktygsfält för Internet Explorer, Google Desktop, Picasa) Connectivity Doctor ConfigFree¿ Toshiba Utilities och drivrutiner Säkerhetsfunktioner Primär hårddisk (med skruv) primärminne (med skruv) Hårddisklösenord vid begäran administratörslösenord uttag för Kensington-kabellås användarens lösenord växel för trådlöst LAN huvudbatteripaket (via skjutlås) Specialfunktioner SM BIOS-kompatibel HD-ljudstöd integrerad mikrofon för Voice over IP (telefoni via Internet) Enhanced Intel® SpeedStep® Technology Numeriskt tangentbord i standardutförande Multimediefält med sex touchkontroller/snabbtangenter (Ljud på/av, Bakåt, Spela upp, Stopp, Framåt, CD/DVD-start) integrerad 1,3 megapixels webbkamera med AutoMacro-stöd för IP-kommunikation ENERGY STAR-kompatibel dator Certifiering Produkten följer kraven i tillämpliga EU-direktiv om CE-märkning. 🙂 blomkålsgratäng//:debatt
Linus Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 Kanske är idé att ha Garritan på den inbyggda men alla samplingar (ljuden) i det programmet på en av de externa? Om man kan göra så?Just så brukar man kunna göra med alla moderna mjukvaruinstrument med stora ljudbibliotek. Installationen sker i flera steg, där man kan välja en mapp för installation av program, sedan välja mappen som VST-plugin ska sparas i och i tredje steget; välja hårddisk/mapp för ljudbanken.
debatt Postat 15 augusti 2010 Trådstartare Postat 15 augusti 2010 Okaayyy... hittar inga förslag på interna hdd man kan uppgradera till hos Toshibas egen sida gällande nämnda laptop. Men däremot så fanns en massa andra grejer där.
stabilt Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 Uppgradera till SSD om du har råd. Det är den datoruppgradering som ger bäst prestandaökning man kan/har kunnat göra på länge. Man märker skillnaden sådär enormt som när man uppgraderade datorn för 10 år sedan.
nixpix2 Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 Bytte hd i min bärbara för några år sedan. I från fabrik satt en riktigt slö 4800-varvare. Köpte en 7200-varvare och datorn blev rejält mycket snabbare. Rekommenderas om du planerar att ha datorn i några år till.
debatt Postat 15 augusti 2010 Trådstartare Postat 15 augusti 2010 (redigerat) "Några år till..." Man kan ju alltid hoppas. En liten 250 GB intern hdd kan inte kosta så mycket. Tror jag når att byta den själv dessutom. Redigerat 15 augusti 2010 av debatt
debatt Postat 15 augusti 2010 Trådstartare Postat 15 augusti 2010 (redigerat) SSD-diskar för inbyggnad, har anslutningarna SATA, SATA II, USB 3 eller PCI Express, vad jag förstår? Men min inbyggda hdd i laptopen har ju E-IDE eller vad det heter? Certifiering S.M.A.R.T står det. Undrar vad S.M.A.R.T betyder. Sedan att jag externt har 3 usb 2, 1 fw och en e-sata är väl en annan sak... 😕 Redigerat 15 augusti 2010 av debatt
Ponderosa Postat 15 augusti 2010 Postat 15 augusti 2010 SSD är absolut framtiden. Men jag tycker dom är för dyra ännu för att byta. Köpte en 7200 varvare till min laptop och det blev stooor skillnad. Det är inga problem att byta själv, brukar ha en egen lucka på dom flesta laptops. Skruva bort den luckan som ser störst ut på undersidan så ligger den med största sannolikhet där 🙂. För att sen göra det ännu enklare och slippa installera om alla program så fixa en "ghost" image fil av hårddisken du har nu och sen "spegla av" den på den nya disken. Har du inga adapterkits för en 2,5" disk så kolla med dina polare, nån brukar alltid ha det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.