Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Vilka monitorer på marknaden idag, i min prisklass, har det bredaste frekvensomfånget? Alltså från den lägsta frekvensen upp till 20 kHz.

Spara lite till och köp Ino Audio pi-P. Dom täcker ett förvånansvärt stort frekvensomfång

med mycket jämn frekvensdifferens.

Som Joakim påpekat spelar dom inte hur starkt som helst, men utan tvekan så det

räcker till för seriös mixning och mastering.

Angående mätningarna på pi-60 så förstår jag inte kritiken, dom mäter ju

extremt bra.

Folk som inte hört Ino pi-60 i verkligheten bör nog ta en lyssning innan man öppnar truten.

Det är otroligt bra monitorer.

Hälsningar Tomas H

Annons
  • Svar 127
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Folk som inte hört Ino pi-60 i verkligheten bör nog ta en lyssning innan man öppnar truten.

Det är otroligt bra monitorer.

pi-60 är inga monitorer......sen är ju mätningarna som redovisas på dessa ofta inte genomförda på ett normalt seriöst sätt.....

Sen ska man nog undvika piP som studiomonitorer av flera skäl än att de bottnar lite för lätt......

Postat

pi-60 är inga monitorer......sen är ju mätningarna som redovisas på dessa ofta inte genomförda på ett normalt seriöst sätt.....

Sen ska man nog undvika piP som studiomonitorer av flera skäl än att de bottnar lite för lätt......

Pi60 finns i studioversion genom Guru. QM60 heter dom då vill jag minnas.

Visst går de att använda till ljudbearbetning/mix. Men klacken under diskanten ställer lite krav på placering.

Man ska inte undvika piP. Men man bör, precis som i fallet med alla andra montiorer, ta reda på om dom lämpar sig för den typ av jobb man planerar göra. Som vi redan varit inne på spelar dom inte jättestarkt, men tillräckligt starkt för att passa de flesta sammanhang. Låter man dessutom en sub ta hand det lägre registret kan man spela betydligt starkare.

De är heller inte magnetiskt avskärmade så de går inte att ställa bredvid en CRT-skärm, om man skulle råka sitta på en sådan.

Postat (redigerat)

Jag vill minnas att jag tvingats läsa dina IQ-befriade inlägg tidigare Glaskatten.

Tala om för oss varför man ska undvika pi-P.

Varför inte även ge oss lite bra tips på högtalare som är bättre än

pi-P i samma prissegment?

Vad inbillar du dig är skillnaden på högtalare och monitor i musikstudiosammanhang?

En monitor kan lika gärna vara en datorskärm också.

Tomas

Redigerat av Kjubeis
Postat

Om man placerar högtalaren nära en vägg så förstärks däremot basen ca 3dB och nära två väggar (alltså i ett hörn) ca 6dB.

?

Du menar 6 & 12 dB (förutsatt att vi bortser från ev. förluster i vägg).

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Pi60 finns i studioversion genom Guru. QM60 heter dom då vill jag minnas.

QM 60 är ingen studioversion utan en hemhögtalare....

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tala om för oss varför man ska undvika pi-P.

För pengarna (runt 10K med förstärkare) finns det många bättre alternativ som dessutom är konstruerade för studiobruk med inbyggda förstärkare justeringsmöjligheter och aktiva filter, piP är bra men mer lämpade för hemmabruk med sin ganska överdrivna bas som dessutom överdrivs ännu mer om man använder dom i en liten studio vilket kan leda till lyssningströtthet och felinställningar av eq m.m.

Redigerat av Glaskatten
Postat

För pengarna (runt 10K med förstärkare) finns det många bättre alternativ som dessutom är konstruerade för studiobruk med inbyggda förstärkare justeringsmöjligheter och aktiva filter, piP är bra men mer lämpade för hemmabruk med sin ganska överdrivna bas som dessutom överdrivs ännu mer om man använder dom i en liten studio vilket kan leda till lyssningströtthet och felinställningar av eq m.m.

Tycke och smak, tycke och smak, katten. Att du inte gillar Ino/Guru har vi ju förstått för länge sedan.

Postat

Tycke och smak, tycke och smak, katten. Att du inte gillar Ino/Guru har vi ju förstått för länge sedan.

Och man kan ju undra varför:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151&st=30&p=262564entry262564

😛

Postat (redigerat)

Jag rekommenderar alla att läsa den här tråden så kan ni själva välja vem som är värd att lyssna på vad gäller åsikter om Ino Audio. https://www.studio.se/index.php?showtopic=13151

EDIT: Jag va för sen

Redigerat av stabilt
Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Att du inte gillar Ino/Guru har vi ju förstått för länge sedan.

Har aldrig sagt att jag inte gillar dom som hifihögtalare, tycker bara att de är otroligt hypade av folk som ofta inte har någon större erfarenhet av monitorer eller ens av att jobba i studio....

Den är dessutom ganska tragikomiskt att det länge ryktades/påstods att en av sveriges kändaste inspelningstekniker använde piP regelbundet, men sen kom det fram att han inte använde dom alls.....

Postat

Den är dessutom ganska tragikomiskt att det länge ryktades/påstods att en av sveriges kändaste inspelningstekniker använde piP regelbundet, men sen kom det fram att han inte använde dom alls.....

Och vi som inte bryr oss så mycket om rykten utan går på egen erfarenhet vet att piP och pi60 funkar att mixa i.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Och vi som inte bryr oss så mycket om rykten utan går på egen erfarenhet vet att piP och pi60 funkar att mixa i.

Klart de går att mixa med men det finns ju mer ändamålsenliga bättre och billigare alternativ....

Postat

Klart de går att mixa med men det finns ju mer ändamålsenliga bättre och billigare alternativ....

För trovärdighetens skull kanske du borde styrka den här typen av åsikter/påståenden med en gnutta empiri.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

För trovärdighetens skull kanske du borde styrka den här typen av åsikter/påståenden med en gnutta empiri.

Du skriver ju själv "Pip och QM10 (motsvarande gurumodell) har jag mer erfarenhet av. De spelar imponerande lågt, men bottnar relativt tidigt. Det går t ex inte att dra på för att "känna" kicken."

QM10 kostar ca 30.000 paret inkl. en bra förstärkare. I rest my case.......

Postat

Du skriver ju själv "Pip och QM10 (motsvarande gurumodell) har jag mer erfarenhet av. De spelar imponerande lågt, men bottnar relativt tidigt. Det går t ex inte att dra på för att "känna" kicken."

QM10 kostar ca 30.000 paret inkl. en bra förstärkare. I rest my case.......

Vad menar du? Det duger inte att konstatera att det finns billigare system.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Vad menar du? Det duger inte att konstatera att det finns billigare system.

För under 30.000 så kan man köpa sig ett par Event Opal som helt klart är överlägsna QM10 på det mesta.....

Postat

För under 30.000 så kan man köpa sig ett par Event Opal som helt klart är överlägsna QM10 på det mesta.....

Din åsikt är din - men det är ju inte säkert att alla håller med dig, så du kan inte hävda att den ena monitorn är "helt klart överlägsen" utan det är bara din subjektiva, högst personliga uppfattning - varken mer eller mindre.

Jag utgår förstås då från att du har A/B-testat dem bredvid varandra i samma rum? Om du inte har det, så har du inget belägg alls för påståendet, eftersom hörselminnet är väldigt kort...

Postat

Jag utgår förstås då från att du har A/B-testat dem bredvid varandra i samma rum? Om du inte har det, så har du inget belägg alls för påståendet, eftersom hörselminnet är väldigt kort...

Jag har däremot testat QM10 och Opal sida vid sida under ett antal dagar. Omdömet kommer i en publikation inom kort... 😉

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Din åsikt är din - men det är ju inte säkert att alla håller med dig, så du kan inte hävda att den ena monitorn är "helt klart överlägsen" utan det är bara din subjektiva, högst personliga uppfattning - varken mer eller mindre.

Nej det är inte subjektivt. Skillnaden mellan QM10 och Opal vid inspelning av t.ex. rock är som natt och dag. Opal återger det mesta man skickar in i dom dynamiskt medan QM 10 snabbt komprimerar....Som Ino-fanboyen tidigare sa så måste man ha en sub för att ens kunna använda QM10 ordentligt i en studio.

Postat

Nej det är inte subjektivt. Skillnaden mellan QM10 och Opal vid inspelning av t.ex. rock är som natt och dag. Opal återger det mesta man skickar in i dom dynamiskt medan QM 10 snabbt komprimerar....Som Ino-fanboyen tidigare sa så måste man ha en sub för att ens kunna använda QM10 ordentligt i en studio.

Inspelning av rock? 😳

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Inspelning av rock? 😳

Av hårdare typ med riktiga trummor fattar du då?????

Postat

Nej det är inte subjektivt. Skillnaden mellan QM10 och Opal vid inspelning av t.ex. rock är som natt och dag. Opal återger det mesta man skickar in i dom dynamiskt medan QM 10 snabbt komprimerar....

...men det är ju fortfarande DIN PERSONLIGA ÅSIKT (alltså subjektivt) - och inget som du kan hävda som en allmängiltig sanning.

Högtalaren komprimerar väl inte? Då har du kanske haft ett slutsteg med för klen nätdel, eller haft en kompressor inkopplad i kedjan...

Som Ino-fanboyen tidigare sa så måste man ha en sub för att ens kunna använda QM10 ordentligt i en studio.

Om det är detta uttalande du menar:

Låter man dessutom en sub ta hand det lägre registret kan man spela betydligt starkare.

Så står det inte riktigt vad du säger att det stod...😉

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Om det är detta uttalande du menar:

Så står det inte riktigt vad du säger att det stod...😉

Nehj det var detta jag menade Joachime "De spelar imponerande lågt, men bottnar relativt tidigt"

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Högtalaren komprimerar väl inte?

Jo i princip alla högtalare komprimerar QM10 gör det lite för fort sett till prislappen och hypen....

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

...men det är ju fortfarande DIN PERSONLIGA ÅSIKT (alltså subjektivt) - och inget som du kan hävda som en allmängiltig sanning.

Jo...

Postat

Nehj det var detta jag menade Joachime "De spelar imponerande lågt, men bottnar relativt tidigt"

...att jämföra med vad du påstod att han hade sagt:

Som Ino-fanboyen tidigare sa så måste man ha en sub för att ens kunna använda QM10 ordentligt i en studio.

Om du använder andras uttalanden så borde du i alla fall citera korrekt och inte förvanska det så att det passar bättre till din åsikt... 😏

Ska kanske tillägga att jag inte har någon åsikt i denna debatten, eftersom jag varken har hört Ino-högtalaren eller Opal.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Varför just vid inspelning?

Jag och många andra har ofta högre volym på monitorerna vid inspelning och rep än vid mixning, en lyx man kan kosta på sig när man har bra isolering mellan studio och kontrollrum.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.