debatt Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 (redigerat) Hej! På min förra dator (HP laptop m Win XP Home) kunde man lätt hitta systemåterställning och där ställa in när olika systemåterställningspunkter skulle skapas. "Skapa nu" tror jag t.o.m. fanns som ett alternativ. Praktiskt att tillgå innan en installation av en hårdvara t.ex. Jag kom att tänka på detta när jag nyligen installerade en äldre skrivare. Under System via Kontrollpanelen på min nuvarande dator (Toshiba laptop m Win XP Pro) så är det inte mycket man kan ställa in, det står bara: _________________________________________________________________________________________________________________________________________ "Systemåterställning kan spåra och ångra skadliga ändringar på datorn. [ ] Inaktivera Systemåterställning Diskanvändning Flytta skjutreglaget åt höger när du vill öka den mängd diskutrymme som används för Systemåterställning, eller åt vänster om du vill minska värdet. Om du minskar mängden diskutrymme kan antalet tillgängliga återställningspunkiter minskas. Använd följande mängd duskutrymme: Lägst______________________________________________________Högst (12%) 28616 MB Status: ©: Övervakas [ OK ] [ Avbryt ] : Verkställ :" _________________________________________________________________________________________________________________________________________ Det är allt som står. Synd jag inte vet hur man gör en skärmdump eller vad det heter, så jag slapp skriva in denna text manuellt nu här när jag ska visa vad det står på skärmen i rutan Systemåterställning. Vad jag vill ha är en plats i datorn där jag ser NÄR Systemåterställningspunkterna bildats, och kunna komma åt dem för eventuellt kunna ANVÄNDA Systemåterställning i en praktisk situation. Typ en lista på de olika systemåterställningar som den gjort och även kunna göra både en Systemåterställningspunkt och en Systemåterställning när jag själv vill!! Hur gör man det i Win XP Pro - skiljer det sig åt jfr m Win XP Home som jag hade förut? Känner inte igen informationen ovan nämligen. //:debatt Redigerat 13 augusti 2010 av debatt
Björn Olsberg Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Sitter med en engelsk version av XP just nu, men jag tror att korrekt svensk översättning är: Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Systemåterställning I korta ordalag kan man säga att du sköter existensen av Systemåterställning i den ruta du är i, medan du gör själva återställningen (och manuella återställningspunkter) i programmet Systemåterställning ovan. Hoppas det reder ut lite av förvirringen 🙂 Mvh, .björn.
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Skärmdump: Tryck på PrtScn (print screen) för att kopiera hela skärmen. Tryck på Alt och PrtScn för att bara kopiera det aktiva fönstret. Sedan klistar du in bilden i exempelvis Paint med Ctrl V och sparar sedan som en jpg-bild. 🙂
debatt Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 (redigerat) Sitter med en engelsk version av XP just nu, men jag tror att korrekt svensk översättning är: Start > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Systemåterställning I korta ordalag kan man säga att du sköter existensen av Systemåterställning i den ruta du är i, medan du gör själva återställningen (och manuella återställningspunkter) i programmet Systemåterställning ovan. Hoppas det reder ut lite av förvirringen 🙂 Mvh, .björn. Tack! Nu har jag själv skapat en Återställningspunkt. Nu undrar jag hur jag hittar den igen?? Och alla andra återställningspunkter som min dator tydligen är inställd för att skapa automatiskt innan mjuk- och hårdvaruinstallationer. Dessutom, om jag kommer i det läget att jag har en förestående krasch (kanske blåskärm och hela tjiddevippen), hur gör jag rent praktiskt att återställa datorn till det läge då den fungerade (hur nyttjar jag en återställningspunkt alltså)? //:debatt Redigerat 13 augusti 2010 av debatt
debatt Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 Skärmdump: Tryck på PrtScn (print screen) för att kopiera hela skärmen. Tryck på Alt och PrtScn för att bara kopiera det aktiva fönstret. Sedan klistar du in bilden i exempelvis Paint med Ctrl V och sparar sedan som en jpg-bild. 🙂 Tack! Sedan är det bra om man kan lägga upp bilden hit också... Antar att det görs genom att man lägger upp bilden någon annanstans först på Nätet och länkar dit. Förslag på sådan Webbsida?
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Om du klickar på Svara (alltså inte kör med snabbsvar), så finns det möjlighet att bifoga en fil i forumet. 🙂
debatt Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 Vad bra, men... 28616 MB kan max användas av datorn för Systemåterställning om man drar reglaget max åt höger, men WinXP enbart är ju bara det uppe i 27540 MB. Så i praktiken är väl den enda Systemåterställningspunkt man kan göra den allra första, efter installation av Win XP? Vad meningslöst... 😕
peterT Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Tror den enbart sparar förändringar mot föregående återställningspunkt. Men True Acronis och andra cloneprogram är nog bättre.
debatt Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 Tror den enbart sparar förändringar mot föregående återställningspunkt. Men True Acronis och andra cloneprogram är nog bättre. Tack. Då var vi där igen. Köp köp köp. "Köp ännu fler program eller uppgradera ännu mer och har du en gammal version så behöver du ändå bara betala 90% av vad den nya versionen kostar. Och just nu är det dessutom gratis att använda den nya versionen i hela tio dagar, men du kan inte spara något du jobbat fram i den provversionen." 😆😆 Nej men allvarligt, tar det aldrig slut? Jag tror att datateknikern jag pratade med förrförra hösten sa att vid en stundande datorkrasch så kan man välja en systemåterställningspunkt och denna innefattar då alla program, inklusive operativsystemet och installationer av hårdvara med dess drivrutiner. Om det som du säger är så att det bara är sparade förändringar vi talar om, hur gör jag då i det läget? Då måste jag väl i så fall ta den första återställningspunkten, som i princip nästan bara innehåller Win XP Pro i mitt fall och sedan hoppas på att jag kan lägga på de ytterligare systemåterställningspunkterna innehållande enbart förändringar därefter då? 😕
debatt Postat 13 augusti 2010 Trådstartare Postat 13 augusti 2010 (redigerat) ... eller är det så att jag inte har någon nytta alls av systemåterställningspunkt i ett såpass krisartat läge ändå? Bara att ominstallera från början? 😕 Redigerat 13 augusti 2010 av debatt
Claes Holmerup Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Det är tyvärr ganska vanligt att återställningspunkterna inte fungerar när det väl är skarpt läge, så egentligen är det inte så mycket lönt att lägga tid på det. Bättre att göra regelbundna backuper till en extern hårddisk med exempelvis Acronis TrueImage, som funkar skitbra! 🙂
peterT Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Har börjat att använda cloneprogram som heter Clonezilla och är gratis, det verkar bra, men jag har inte använt det i flera år... http://clonezilla.org/
Pesek Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Har börjat att använda cloneprogram som heter Clonezilla och är gratis, det verkar bra, men jag har inte använt det i flera år... http://clonezilla.org/ Du har inte använt det på flera år men har precis börjat använda det nu? När använde du det första gången då ? 😳
peterT Postat 13 augusti 2010 Postat 13 augusti 2010 Jag har använt Ghost i c:a 10 år, men sista halvåret har jag kört Clonezilla.
debatt Postat 14 augusti 2010 Trådstartare Postat 14 augusti 2010 Det är tyvärr ganska vanligt att återställningspunkterna inte fungerar när det väl är skarpt läge, så egentligen är det inte så mycket lönt att lägga tid på det. Bättre att göra regelbundna backuper till en extern hårddisk med exempelvis Acronis TrueImage, som funkar skitbra! 🙂 Bra.
hegobald Postat 14 augusti 2010 Postat 14 augusti 2010 Nu var det nog säkert 1 år sen sist jag behövde använda det men Acronis True Imgae är suveränt om man kör windows. Bara tryck på F11 då datorn startar och återställa till det läget du valt. Funkar bättre än Windows systemåterställning som egentligen bara ångrar senaste registerändringar. Acronis True image ger dig t.om möjlighet att bränna en exakt kopia av din nuvarande hårddisk om du av nån anledning är tvungen att byta ut den (vllket tyvärr händer mer ofta om man använder datorn till hårddisk aktiva applikationer typ ljudinspelning och video-inspelning)... Symantec Ghost och Clonezilla funkar lika bra men det kräver mer kunskaper av användaren...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.