Jump to content
Annons

Kan inspelningen enkelt göras bättre, billigt?


Alex K

Recommended Posts

Hej, jag spelar i ett nystartat band och vi skulle spela in våran första låt, det tänkte vi göra såhär:

Vi använder en macbook pro med mjukvaran garageband

Startar med en trummaskin som går i bakgrunden när vi spelar in alla instrument.

Vi börjar med att spela in gitarren som är inkopplad i en mixer och mixerns output (rca)är sedan kopplad till datorns mic-ingång(3.5mm). Mjukvaran har inbygd förstärkarsimulator.

Därefter spelar vi in synth och bas (även de är inkopplade via mixern)

Vi spelar sen in sången med en helt ok mic som också ska kopplas in i mixern.

Sist så spelas trummorna in med digitala trummor pga att vi inte har micar till alla pukor osv. De är inte inkopplade via mixern utan direkt in i datorns micingång. Trummaskinen byts då ut till de inspelade trummorna.

Det jag undrar nu är om ni här på forumet som garanterat har mer erfarenhet än mig (jag har aldrig spelat in förut) ser några brister i våran tanke eller om ni har några ideer om hur vi lätt skulle kunna göra inspelningen bättre. Jag skulle ju självklart vilja ha så hög kvalité utan att det kostar en förmögenhet.

Alla tankar, frågor och idéer är välkomna! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta bort trummaskinen så fort man bara kan under inspelningsproceduren.

Börja med att spela in trummorna till dessa, ta sedan bort trummaskinen och fortsätt med de "riktiga trummorna" för att få rätta känslan till resten av inspelningarna. Lägg sedan basen, sen gitarrer, keyboards etc och sist sång.

Lycka till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sång sist? Ibland kan det vara bra att få in sången så tidigt som möjligt. MAn blir trött med tiden, och sången är något av det viktigaste elementet senare i mixen. Man kan lägga sången sist, och det är många som gör det så jag säger inte emot, men jag ställer mig frågan, varför? Varför inte spela in det som behövs för sångaren/sångerskan ska kunna sjunga och ta sången tidigt, när man fortfarande är pigg?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger helt klart något i din tanke. Man kanske kan spela in sången snabbt i tidigt stadium så att det blir lätt för de andra att veta vart de befinner sig och sen kanske köra de där extra försöken så att sången sitter perfekt i slutet bara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid spela in sången redan vid start får att få ordning på alla delar i låten så att musikerna kan få till feelingen vid byte till vers och refr osv.

Sedan spelar man in trummor (om möjligt tillsammans med basen) tabbar sig bassisten under inspelningen ska man fortsätta ändå och när det klart spela om basen eller clippa in från "tabbet"

Sedan resten av instrumenten: Gitarr, klav, blås, stråk

Sedan leadsång

Sedan stämmer och körer.

Så brukar jag göra iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ett mer rockigt sound kan nu spela in riktiga trummor (jag fattar som att ni har även ett vanligt trumset) med bara två mickar, en på baskaggen och en ovanför hela setet. Prova lite olika ställen på overheadmicen hittar ni nog ett ställe där både virvel pukor och hihat osv hörs lagom mycket. Det här kan ge ett mycket bättre ljud än man kan tro, särskilt om ni har en halvskaplig kondingmick ovanför trummorna. Sen blir mixningen fan så mycket enklare. Bra när man är nybörjare. Med lite reverb på trummorna blir det lite stereo även med bara en mono mick.

Bara ett förslag. Lycka till med rockandet! 😛

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Guitar Nilsson!

Man kan också sätta en enda mick precis ovanför bastrumman mellan övrepukan och riden. Mixtra lite för att få balans mellan trummorna.

komplettera med en overhead (OBS fasvändning) ... Så kan ni säkert få till ett bra sound!

Eller så här:

Men jag spelade in ett kit med en kondensator mic precis mellan riden och hängpukan. Fungerade ypperligt för demo kvalite!

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm älskar det! Det finns en del live inspelningar därifrån också på tuben =) fast det är väl lite off-topic i det här fallet =)

Starta en ny tråd vet-ja... hihi

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det rummet skulle man ju ine tacka nej till om man blev erbjuden 🙂

En grej till som är gratis men som kommer höja inspelningen enormt om ni inte redan gjort det. Testa olika tonarter och se i vilken tonart allt låter bäst!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 🙂

Jag skulle gärna vilja spela in vanliga trummor istället för elektriska men de trummorna jag har är jag inte riktig nöjd med ljudet på. Tänkte då ta de elektriska för de har massa olika ljud.

Tänkte börja spela in idag eller imorgon kväll och som det ser ut så är det här ordningen det kommer göras i: Trumm-maskin, gitarr, sång, elektriska trummor, synth och bas.

Blir det bra tror ni?

Är det bra att vi använder garage-band eller finns det något bättre gratis program till mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

När jag började en gång i tiden så fick jag en liten läxa/a-ha upplevelse.

Att spela in en låt är som att bygga hus. Man lägger först grunden sedan börjar man bygga väggar. På väggarna monteras taket och sedan sätter man in fönster och dörrar. När det är klart målar man det hela.

Och jag har alltid sett det som följande:

Fundamentet = Bas & Trummor

Väggar = Gitarr & Klav

Taket = övriga instrument och extra pålägg

Dörren = Leadsång (Det är faktistk det man tittar på först...)

Fönster = körar och stämsång

Målning = mixning, effekter osv osv

Bara ett litet tips...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig tänkt på det så och det är en underbart bra parallell 😄

Tack så mycket, det är så bra att inte bara lära sig av sina egna misstag utan även av andras, då slipper man ju göra fel hela tiden 😉

Jag tror att jag ska testa att göra det i precis den ordningen som du säger och kolla om det blir bra, tack en en gång 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså du får ju göra precis så som det känns bra för dig =) Testa alltid olika varianter för att se hur det blir. Man lär sig alltid något nytt på det viset..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...