j0nas Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 (redigerat) Hej! Jag är snart klar (förhoppningsvis) med min hemstudio i källaren och börjar därför titta på olika lösningar vad gäller A/D och D/A omvandlare (audio interfaces) till min PC. Tar tacksamt emot många förslag på bra kort att köpa. Jag kommer att använda mitt stora analoga mixerbord som preamp och mixning. Vill använda datorn (WinXP) mest som multikanalsbandspelare (har CubaseSX) (lite MIDI blir det väl också). Så vad jag är ute efter är ett ljudkort som uppfyller följande måste-krav: 1. Ganska många ingångar (A/D) (ej preamps) (runt 10-12 stycken) 2. Många utgångar (D/A) (helst 24, eller att man kan utöka med flera D/A interface) 3. Alla in/ut ska klara +4dBu 4. Breakout-box (firewire, USB, PCI) 5. Ska fungera tillsammans med CubaseSX Plus för burkar där man kan se in/ut-nivån (LED eller bara clip-diod) direkt (dvs utan att kolla via ett program i datorn), men det är absolut inget måste-krav (man får tänka på vad saker å ting kostar också). Minus för burkar som har mic preamps, eftersom jag ändå inte har någon använding av mic preamp-arna. Jag har mest kollat in MOTU och M-AUDIO. Dom jag tänker på är: 1. MOTU 24 I/O 2. M-Audio Delta 1010 24I/O är lite i dyraste laget (~20,000 kr) och så får jag fler ingångar än vad jag egentligen är i behov av. Delta 1010 har å andra sidan "bara" 8 in/ut, men efter som priset är ungefär en 1/4 del, så kan jag köpa 2 st till priset för en halv 24I/O!!! Klarar mig kanske med 16 ut (varje fall som start). Går det att köpa endast D/A omvandlare?? Det skulle vara kul att höra/veta skillnaden i kvalitet på ljudkorten--jag menar hänger det främst på A/D och D/A omvandlarna? Är bra A/D viktigare än bra D/A? Hur pass proffsig inspelning (ljudkvalitémässigt) kan man få med t.ex. Delta 1010? Tack på förhand /--Jonas PS. Oj 😉 vad långt mitt första inlägg blev ... hoppas på många och långa kommentarer också! Redigerat 20 januari 2005 av j0nas
joachime Postat 21 januari 2005 Postat 21 januari 2005 De största skillnaderna mellan olika ljudkort är delvis, som du skriver, soundet på AD/DA. Andra, för mig, viktiga saker är stabilitet/kompabilitet och latency. Det som är avgörande för stabilitet/kompabilitet är dels kortets konstruktion (en del kort har taskiga komponenter helt enkelt), fast det är kanske inte så vanligt längre. Långt ifrån optimerade drivrutiner är ett vanligare problem. Sen kan vissa ljudkort ha problem att jobba tillsammans med vissa moderkort. Ett sätt att kolla upp det är att söka på nätet efter info om kombinationen: ditt moderkort och det ljudkort du funderar över. Ibland saknar ljudkort stöd för vissa plattformar. Det brukar vara enkelt att kolla upp, kolla på tillverkarens hemsida. Latency kan också vara viktigt. Nu verkar det som att du kommer jobba mot extern mixer, så du behöver antagligen inte några korta latency-tider under inspelning, men däremot om du kommer att använda vst-instrument. Jag brukar rekommendera RME-korten om man tänker köra många in och ut. De brukar fungera stabilt på de flesta pc och har låg latency, bra intern mixer och många expansionsmöjligheter. Kolla t ex in RME DIGI 9652 HDSP (4856 kr inkl moms hos Thomann). Det har 24 digitala in/ut via ADAT lightpipe, så du behöver köpa till externa AD/DA-omvandlare. Här är några exempel: Creamware A16 Ultra Behringer ADA8000 RMEs säljer även expansionskort med AD- och DA-omvandlare till digi-korten. RME AEB81 heter ett kort med 8 ingångar (2295 kr inkl moms hos Jam) och RME AEB80 heter ett med 8 utgångar (2395 kr inkl moms hos Jam).
Rygge Postat 21 januari 2005 Postat 21 januari 2005 (redigerat) Jag kan bara hålla med föregående talare.....kör själv med RME DIGI 9652 HDSP och det fungerar kanon och är hur stabilt som helst......REKOMENDERAS!!!! Redigerat 21 januari 2005 av Rygge
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.