Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på att mixa akustisk gitarr, och jag vill att den ska bli lite fetare. Det jag har provat och fått bästa resultat med är att lägga på ett kort delay, typ under 75 ms. Jag kör med cubase och det delayet som finns där går bara att ställa på 1, 25, 50 eller 75. Jag skulle vilja ha något som man kan ställa in med lite mindre hopp, någon som vet nåt, och som helst är gratis. Eller annat tips för att göra den akustiska gitarren lite fetare men samtidigt behålla det naturliga så mycket som möjligt? Jag har kört lite med att dubbla spåret och att spela in två gånger och det funkar hyffsat, men inte lika bra när jag kör 16 delar.

Ge mig en vägledning snälla ni.

Annons
Postat

Ett sätt att få ljudet fetare, är att kopiera spåret och pitcha upp eller ner kopian lite grand med Melodyne eller något annat bra pitchverktyg. Sedan kan man panorera ut de två kanalerna lagom mycket. Eventuellt kombinerat med ett kort delay eller att man flyttar den ena filen lite grand i tid i arrange-fönstret (något som också kan funka som en gratisversion av det korta delayet du var ute efter 😉 ), om man vill ha ännu starkare effekt av det.

Postat

Det du måste ställa dig frågande är, hur monokompatibelt ska det vara?

Så fort du fetar till med delay, pitch eller liknande så påverkas ljudet hur det upplevs i mono.

Om du inte behöver tänka på monokompatibilitet så kan ett stereodelay bredda gitarren, om det är bredd du menar med att feta till. När jag gör det så brukar jag dra ner båda till noll. Lyssna i mono när jag sakta drar upp wet på ena sidan tills monokompatibiliteten är OK.

Men det handlar ju om vad du är ute efter. Är det gitarrljudet du hör i typiska moderna rocklåtar så krävs det nog dubbning tyvärr, och tajt sådan.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Pitcha lite grann måste väl funka i cubase också?

Ja - pitchverktyget i C5 är bra, så länge man inte pitchar om för mycket. 🙂

Delay kör jag gärna med PSP Audiowares Lexicon PSP42, men det är dessvärr einte gratis... 😉

Gratisvarianter har jag inte koll på, men här finns ett gäng att botanisera bland:

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=adv&soft%5B%5D=e&type%5B%5D=12&f%5B%5D=0&f%5B%5D=au&f%5B%5D=dx&f%5B%5D=ladspa&f%5B%5D=rtas&f%5B%5D=vst&linux=1&osx=1&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=15

EDIT: Som Gizmozis är inne på, så kolla så att det funkar i mono också när du har pillat färdigt...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.