Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag upptäckte för nyligen ett ganska sjukt problem och behöver lite tips på hur man ska kunna lösa detta..

Nu är det så att jag har en ibanez med ett floyd-stall och ja, det är lite svårt att förklara men när jag svajar nedåt så böjer jag plektrum-skyddet samtidigt, stallet ligger alltså på plektrum-skyddets ovansida om man säger så.. Jag har inte den blekaste aning om hur jag ska lösa detta, känns som att stallet ligger alldeles för långt fram?

Annons
Postat

Jag antar att du menar att det sker när du sänker tonhöjden med svajet, alltså trycker svajarmen mot kroppen? Är det ett Floyd Rose original, eller en licensierat? De licensierade består ibland av mjukare metallegeringar, och kan nötas ut i kontaktpunkterna där stallet ligger an framåt mot de två "skruvarna" som du kan justera stallets höjd med. Då kan stallet lägga sig ovanpå gitarrkroppen som du beskriver. Enda lösningen i det fallet är ett nytt stall.

Postat

Jag antar att du menar att det sker när du sänker tonhöjden med svajet, alltså trycker svajarmen mot kroppen? Är det ett Floyd Rose original, eller en licensierat? De licensierade består ibland av mjukare metallegeringar, och kan nötas ut i kontaktpunkterna där stallet ligger an framåt mot de två "skruvarna" som du kan justera stallets höjd med. Då kan stallet lägga sig ovanpå gitarrkroppen som du beskriver. Enda lösningen i det fallet är ett nytt stall.

Det är när jag sänker tonhöjden ja.

Det är ett licenserat så det låter ju troligt att skruvarna kan ha tagit stryk..

Nu när jag kollar lite närmre så tycker jag det ser ut som att skruvarna sitter snett, lutat en aning mot halsen. Finns det risk att träet där skruvarna sitter är helkasst nu?

Postat

Är det en ny gitarr så är det väl en garantisak.

Kolin

Om det vore så väl, hehe. Nä detta är en ganska gammal gura, begagnad dessutom så den har la åkt på lite stryk genom sina år.

Postat

Det är när jag sänker tonhöjden ja.

Det är ett licenserat så det låter ju troligt att skruvarna kan ha tagit stryk..

Nu när jag kollar lite närmre så tycker jag det ser ut som att skruvarna sitter snett, lutat en aning mot halsen. Finns det risk att träet där skruvarna sitter är helkasst nu?

Ja, det är nog tyvärr risk för det. Träet kan ha varit lite för mjukt (ovanligt) eller skruvarna slarvigt monterade. Det sistnämnda är tyvärr inte så ovanligt, många tillverkare slarvar med montering av stall. Är det själva stallet som är slitet så ser du det enkelt, genom att metallen är avskavd vid anläggningsytorna. Men det låter inte så i ditt fall.

Postat

Ja, det är nog tyvärr risk för det. Träet kan ha varit lite för mjukt (ovanligt) eller skruvarna slarvigt monterade. Det sistnämnda är tyvärr inte så ovanligt, många tillverkare slarvar med montering av stall. Är det själva stallet som är slitet så ser du det enkelt, genom att metallen är avskavd vid anläggningsytorna. Men det låter inte så i ditt fall.

Kanske blir till att byta ut stallet till ett äkta floyd rose-stall istället.. Går det få ordning på träet på något vis?

Postat

Kanske blir till att byta ut stallet till ett äkta floyd rose-stall istället.. Går det få ordning på träet på något vis?

Om det är träet som gett vika tror jag inte det går att fixa. Men det finns nog folk som vet det bättre än jag.

Postat

Om det är träet som gett vika tror jag inte det går att fixa. Men det finns nog folk som vet det bättre än jag.

Okaj, ja jag kan ju alltid kolla med den lokala musikaffärn ifall dom vet nått om det.. Tack för svaren anyway!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.