Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare..

Ok, finns nåt jag verkligen stör mig på, och det är att jag verkligen aldrig får ihop detta med stage gaining. Hör ju hela tiden om hur jäkla viktigt det är att man inte spelar in för hot och att man ska hålla sin inom vissa ramar osv. db hit och uv dit.

Allt detta för att när man mixar helt ITB så ska pluggarna låta jävligt mycket bättre osv.

Hur hårt lirar ni in? Försöker ni ha insignalen på typ -6db i cubase? När man lirar VST instrument då, gaina inne i Vst programmet tills man har ca -6db ut?

Blir snurrig då jag verkligen aldrig fattat detta =P

//Bass

Annons
Postat (redigerat)

Tjenare..

Ok, finns nåt jag verkligen stör mig på, och det är att jag verkligen aldrig får ihop detta med stage gaining. Hör ju hela tiden om hur jäkla viktigt det är att man inte spelar in för hot och att man ska hålla sin inom vissa ramar osv. db hit och uv dit.

Allt detta för att när man mixar helt ITB så ska pluggarna låta jävligt mycket bättre osv.

Hur hårt lirar ni in? Försöker ni ha insignalen på typ -6db i cubase? När man lirar VST instrument då, gaina inne i Vst programmet tills man har ca -6db ut?

Blir snurrig då jag verkligen aldrig fattat detta =P

//Bass

Så länge inte masterkanalen distar är du relativt safe. Generellt ska väl din mix ligga på runt -3, - 4 dB när du mixat klart, så att du har lite headroom när du mastrar. Om en kanal distar är inte det hela världen så länge inte mastern gör det, that's a no no.. Pluggar reagerar "sämre" om dom distar efter som dom inte jobbar som dom ska då, detta kan påverka kvalitén på hur pluggen jobbar, bara att hålla koll på input/output i pluggen du använder så att den inte slår över. Finns väl ingen generell -dB nivå att hålla när du spelar in audio, beror väl på från tillfälle till tillfälle men dist vid inspelning vill du ju inte ha, så länge du får in en stark, dynamisk signal så kan du ju alltid justera nivå senare och använda kompressorer etc.

Efter ett tag när du jobbat lär du dig hur du ska sätta nivåerna på det du jobbar med, för svag signal är ju inte heller optimalt eftersom om du sedan höjer så för du mer brus etc. Öva, öva, öva är väl det rådet man kan ge, och läs på om mixning/mastering.

Redigerat av SIRR
Postat (redigerat)

Äsch, siffror är siffror. Jag brukar kolla så att instegsljudnivån är mellan ca 15-40% (av volymnivån man ser på klippen man spelar in i Cubase). Tycker jag är ok.

Jag brukar låta masteringkanalen ligga på 0 i cubase som den är när man startar projekten, har lärt mig att man inte ska sänka masternivån, utan i sådana fall sänka de andra instrumenten, att masternivån aldrig ska vara under instrumentnivån. Sen kör jag en limiter som håller tillbaka ca 1,5 db och höjer ca 3 db. Mer än så får mastraren sköta (vet inte om jag förklarar dåligt nu, men menar inte att jag höjer så att det brusar eller blir överkomprimerat). Brukar sätta en multibandskompressor på 300 hz och neråt också så att inte basen slår över (givetvis håller jag instrumenten i styr, men upplever iaf att basen blir snygg då)

Redigerat av hwasser
Postat

En gång för alla: Det finns inget ”headroom” i ett digitalt system. Antingen ligger signalen under 0 dBFS och då är det lugnt eller så distar det; signalnivån har passerat 0 dBFS. Undantaget är internt i ett 32 bit float program. Det är i princip omöjligt att få en signal att kippa i en modern DAW men jag skulle sammtidigt rekommendera att undvika att ”köra över rött”, d v s över ”0 dB” då jag tycker det är en bra vana att jobba traditionsenligt.

Det finns m a o ingen anledning att ”lämna 3-4 dB” för mastering, om inte mixen går över 0 dBFS så är allt lugnt. Om masteringsteknikern behöver sänka någonstans i sin kedja så gör han det digitalt (eller analogt), spelar ingen roll alls. Det är givetvis en god vana att inte rendera ut med galna nivåer, om 24 bit så skulle jag satsa på att peak ligger mellan -12 och 0 (eller -0,01 … ) dBFS.

I en DAW så kan man idag göra nästan vad som helst utan att det gör något då dynamikomfånget är skrattretande stort. Så länge master-regeln inte klipper så är det lugnt (den kan till och med klippa utan att det gör något om man inte har mixat ned, men det är en dum vana att utöva).

”Advice: Watch only your digital meters and go up to 0 dBFS, but never go over this mark. We use "headroom" in the analog domain. That is OK, but we don't need digital "headroom" as an always "unused" forbidden zone. You are free to choose your private headroom, if you like that, but there is no standard that you have to do that. The demand for a high modulation level, stand in the contrary to the claim, to avoid overloading.”

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Postat

Sen kör jag en limiter som håller tillbaka ca 1,5 db och höjer ca 3 db. Mer än så får mastraren sköta (vet inte om jag förklarar dåligt nu, men menar inte att jag höjer så att det brusar eller blir överkomprimerat). Brukar sätta en multibandskompressor på 300 hz och neråt också så att inte basen slår över (givetvis håller jag instrumenten i styr, men upplever iaf att basen blir snygg då)

Jag antar att du tar bort limitern när/om du skickar till mastering?

Postat

Det finns hur många sätt som helst att spela in och mixa på. Alla hittar efter hand något som funkar för dem, och det skiljer sig åt.

Det enda som egentligen räknas är slutresultatet, hur du kommer dit är helt upp till dig.

Här är några tankar om hur man kan göra.

1) Inspelning av akustiska ljud, till exempel sång.

Ordna bra akustisk miljö först. Låter det skit i rummet så blir det inte bättre på inspelningen.

Dra sen ner förstärkningen så att det blir ett rejält utrymme kvar till nollan. Har du bra förförstärkare och bra 24 bitars AD-omvandlare kan du mycket väl ha -20 dB i topparna utan att det brusar så det stör. Men så fort du går upp till nollan så distar det och låter skit.

Exakt var du väljer att lägga dig är helt och hållet en vanesak. Det går alltid att höja eller minska volymen senare i programmet, men det går inte på nåt bra sätt att ta bort klipp.

Det finns de som väljer att använda en kompressor redan vid inspelningen, andra väljer att inte ha det. Du väljer.

2) Mixning

Även här finns det olika sätt, men jag har hittat ett sätt som funkar för mig.

Det bygger på att jag drar upp förstärkningen på lyssningen kraftigt. Mycket över vad jag har när jag lyssnar på musik.

Sen mixar jag så att det låter bra på en bekvöm ljudvolym.

Det underlättar tycker jag att ha en markering på volymknappen så att den alltid står på samma ställe.

Dessutom har jag en enkel ljudnivåmätare ( Clas Ohlson tror jag ) för att få en någorlunda kalibrering av öronen. Lyssna, mät, prova och lär är tipset, men det skall alltid vara öronen som bestämmer vad som är bra.

Med så hög förstärkning på lyssningen så hamnar mixen nästan av sig själv på -10dB eller neråt -20dB i topparna och betydligt lägre i RMS nivå. Finessen är att jag mixar med öronen så det låter bra, inte mot vad nån mätare visar.

Det finns en stor finess med att mixa utan nån som helst kompressor / limiter på mastern. Kan man få det att låta riktigt bra utan kompression så kommer det låta ännu bättre efter mastring ( återigen, beror på vilken musikstil man talar om ) .

Det bästa brukar vara att sen köra ut mixen i floatformat (32 bitars).

3) Mastring

Nu ställer jag förstärkningen på lyssning lägre för nu kommer volymen på mixen bli mycket högre. Även här har jag ett märke på volymknappen som stämmer mot en viss ljudnivå vid 0dB.

I mastringen kommer jag sen att höja volymen kraftigt jämfört med mixen, upp till toppar nära 0dB. Kompressor, limiter med mera kan vara inblandade för att höja nivån ännu mer utan att det går över 0. Jag brukar limitera till cirka -2dB för att ha lite säkerhetsutrymme.

Även här finns det olika sätt och här pågår ju också något som kallas för "loudness war" där olika skivor försöker bröta så mycket som möjligt. Nå, låt oss säga att du väljer själv. Det finns ju faktiskt volymknapp vid uppspelning också.

/ Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.